ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات نرم
علمی

اختراع ربات نرم که در واکنش به گرما تا می‌خورد [تماشا کنید]

در چند سال گذشته شاهد پیشرفت همه جانبه تکنولوژی در عرصه رباتیک بودیم. به طوری که ربات‌های جدیدی به نام «ربات نرم» اختراع شده‌اند که به راحتی این قدرت را دارند تا با تغییر شکل ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

در چند سال گذشته شاهد پیشرفت همه جانبه تکنولوژی در عرصه رباتیک بودیم. به طوری که ربات‌های جدیدی به نام «ربات نرم» اختراع شده‌اند که به راحتی این قدرت را دارند تا با تغییر شکل خود، به وسیله‌ای کارآمد جهت امورات مختلف همانند بخش درمانی یا اکتشافات فضایی تبدیل شوند. در امدادرسانی‌ها می‌توان روی راندمان این ربات‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد.

بیشتر ربات‌های به اصطلاح «نرم» نیاز به یک اتصال دارند. حال این اتصال می‌تواند از نوع کابلی باشد یا بی‌سیم. اخیرا تیمی از پژوهشگران توانسته‌اند ربات‌های نرمی بسازند که دیگر نیاز به اتصال نداشته و قادرند در واکنش به گرما تغییر شکل دهند.

در مقاله‌ای که در ژورنال Science Robotics منتشر شده، تیمی از پژوهشگران «کالتک» توانسته با الهام گرفتن از اوریگامی، ربات‌های نرم و قابل انعطافی بسازند. آنها توانسته‌اند دو مدل متفاوت برای روبات تعریف کنند که در دماهای مختلف تغییر شکل می‌یابند. به همین سبب وقتی ربات گرما ببیند، به یک طریق خاص که برایش تعریف شده، شکل و هیبتش را تغییر می‌دهد.

بخش جذاب ماجرا اینجاست ربات به صورت هوشمند و بر اساس پارامترهایی که برایش تعریف شده، اندازه و فرمتش تغییر می‌کند. سایر ربات‌های نرم، شکل و شمایلی حبابی دارند و این نوع معماری، کار را سخت می‌کند تا بتوان آنها را کنترل کرد اما دانشمندان کالتک حالتی پیچ و لولایی برای ربات‌ها در نظر گرفته‌اند. به همین سبب مکانیسم رفتاری ربات‌ها کاملا قابل پیش‌بینی خواهد بود.

این ربات که Rollbot نام دارد به صورت مسطح اندازه‌ای ۸ در ۴ سانتی‌متری دارد. وقتی رل‌بات روی سطحی داغ قرار داده می‌شود، تا خورده و به یک چرخ پنج ضلعی شباهت پیدا می‌کند. با تغییر شکل به یک چند ضلعی، کناره‌های ربات نیز نسبت به گرما واکنش نشان داده و به دو دست کمکی تبدیل می‌شود تا ربات رو به جلو حرکت کند.

این موفقیت باعث شده تا دیدگاه‌های بهتری برای تعبیه المان‌های جدید در ذهن دانشمندان حک شود. به عنوان مثال رطوبت، اسیدیته (pH) و حتی عامل نور می‌تواند در طراحی هر چه بهتر ربات‌های نرم دخیل باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی