ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باکتری سالمونللا
علمی

شیوع باکتری سالمونلا در آمریکا به خاطر مصرف بالای آنتی‌بیوتیک در دام ها

باکتری سالمونلا ۲۲۵ نفر در سطح ایالات متحده را از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی در دام انداخت. احتمالا شیوع این بیماری در انسان، به علت استفاده مداوم آنتی بیوتیک‌های خاصی در گاوها بود. مقامات اداره ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

باکتری سالمونلا ۲۲۵ نفر در سطح ایالات متحده را از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی در دام انداخت. احتمالا شیوع این بیماری در انسان، به علت استفاده مداوم آنتی بیوتیک‌های خاصی در گاوها بود.

مقامات اداره «کنترل و پیشگیری بیماری‌ها» شیوع بیماری سالمونلا را از ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی تا ماه مارس سال ۲۰۱۹ تایید کرده‌اند. باکتری سالمونلا هم اینک در برابر چندین نوع آنتی بیوتیک مقاوم است. به خصوص آزیترومایسین که یک داروی تزریقی بسیار قدرتمندی محسوب می‌شود اما این روزها در درمان سالمونلا ناتوان ظاهر شده است. جالب است که همین داروی شیمیایی در گذشته برای درمان عفونت‌های ناشی از این باکتری عملکرد مطلوبی داشت.

همانطور که اشاره کردیم، در این برهه زمانی یک ساله، ۲۲۵ نفر در ۳۲ ایالات به عفونت مبتلا شده که از این تعداد ۶۰ نفر در بیمارستان بستری شده و دو نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. البته در این شیوع محققین اطلاعات کاملا دقیقی از تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های کل کشور در دست ندارند.

باکتری سالمونللا

پژوهشگران بخش عفونی، علتِ شیوع اسفناک سالمونلا را دنبال کرده‌اند و سرمنشا این اتفاقات را یافتند: گوساله‌های ایالات متحده و همچنین پنیرهایی که از مکزیک و از شیر غیرپاستوریزه تهیه می‌شوند. آزمایش‌های ژنتیکی نشان می‌دهد که این گاوها در هر دو کشور، حامل باکتری سالمونلا بوده‌اند.

سازمان مبارزه با بیماری‌ها در گزارشی که به انتشار رسانده، از مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک ماکرولید در سال ۲۰۱۶ خبر داده که کشاورزان به این کار تن داده‌اند و ۴۱ درصد مصرف ماکرولیدها در برهه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ میلادی افزایش نشان داده است. احتمالا به همین علت است که سالمونلا نسبت به آزیترومایسین مقاومت پیدا کرده و به همین راحتی میان انسان‌ها گسترش یافت.

پژوهشگران نتیجه گرفته‌اند که در موارد غیرضروری، باید از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کرد. به خصوص آن دسته از داروها که روی عفونت‌های انسانی تاثیر مهمی دارند. بنا بر گزارش‌ها، نزدیک به ۷۰ درصد از آنتی‌بیوتیک‌های مهم پزشکی در ایالات متحده برای درمان حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارشناسان تاکید دارند که این رویه باید اصلاح شود؛ در غیر این صورت باکتری‌ها نسبت به داروهای شیمیایی مقاوم می‌شوند. به همین سبب تهیه محصولات لبنی تنها از طریق شیر پاستوریزه، بهترین راه حل است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی