ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آتش سوزی بی سابقه جنگل آمازون مقادیر زیادی کربن مونوکسید وارد اتمسفر کرده است

ناسا با انتشار توالی جدیدی از نقشه‌های هوایی که تغییرات را به صورت روزانه و از تاریخ 17 مرداد (8 آگوست) دنبال می‌کند، ستون کربن مونوکسیدی که به خاطر آتش سوزی جنگل آمازون در برزیل ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

ناسا با انتشار توالی جدیدی از نقشه‌های هوایی که تغییرات را به صورت روزانه و از تاریخ 17 مرداد (8 آگوست) دنبال می‌کند، ستون کربن مونوکسیدی که به خاطر آتش سوزی جنگل آمازون در برزیل به وجود آمده را به تصویر کشیده است.

این کشور امسال با آتش‌سوزی‌های رکورد شکن مواجه شده و تا تاریخ 1 شهریور (23 آگوست) بیش از 2500 آتش سوزی فعال در جنگل‌های آمازون به ثبت رسیده است. نقشه‌های ناسا غلظت کربن مونوکسید را در ارتفاع 18 هزار پایی نشان می‌دهد.

آتش سوزی جنگل آمازون

این داده‌ها با استفاده از اتمسفرسنج مادون قرمز (AIRS) ناسا که در ماهواره Aqua قرار دارد جمع‌آوری شده و هر روز در این نقشه‌های متحرک در واقع نمایانگر سه روز است. بر اساس توضیحات ناسا بخش‌های سبز نقشه سطح کربن مونوکسید را نشان می‌دهند که در حدود 100 بخش در میلیارد حجم است.

نواحی زرد رنگ نمایانگر غلظت بیشتری از این ماده و در حدود 120 بخش در میلیارد حجم بوده و رنگ تیره هم غلظتی در حدود 160 بخش در میلیارد حجم را نشان می‌دهد. بعلاوه از تصاویر ناسا می‌توان دید که غلظت رو به افزایش کربن مونوکسید در حال حرکت به سمت بخش جنوب شرقی برزیل بوده و این پیشروی با گذشت روزها کاملا مشهود است.

بر اساس گفته‌های ناسا کربن مونوکسید می‌تواند به مدت یک ماه در اتمسفر باقی بماند. با فرض اینکه این گاز در ارتفاع بالایی به دام افتاده بنابراین می‌توان گفت که اثری بر هوای تنفسی انسان‌ها نخواهد داشت. با این حال اگر یک جریان هوای رو به پایین، کربن مونوکسید را به سمت لایه‌های زیرین اتمسفر هدایت کند، بر اساس هشدارهای ناسا اثر قابل ملاحظه‌ای روی کیفیت هوای مورد تنفس خواهد داشت.

وقتی درخت‌ها می‌سوزند کربن مونوکسید وارد هوا می‌کنند و علاوه بر آلوده ساختن هوا، تأثیر زیادی روی تغییرات اقلیمی هم دارند. به گفته انستیتوی تحقیقات محیط زیستی آمازون، این افزایش ناگهانی آتش سوزی جنگل آمازون ارتباط مستقیمی با روند رو به رشد جنگل زدایی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی