ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهواره USA 224
تکنولوژی

جنجال‌سازی ترامپ با انتشار عکس محرمانه؛ ماهواره جاسوسی USA 224 چه ویژگی‌هایی دارد؟

ترامپ در پی انفجار پایگاه فضایی سمنان تصویری را منتشر کرد که توسط یک ماهواره محرمانه ثبت شده است. پنجشنبه هفته گذشته رسانه های بین المللی از وقوع یک انفجار حین پرتاب ماهواره ناهید-۱ از ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

ترامپ در پی انفجار پایگاه فضایی سمنان تصویری را منتشر کرد که توسط یک ماهواره محرمانه ثبت شده است.

پنجشنبه هفته گذشته رسانه های بین المللی از وقوع یک انفجار حین پرتاب ماهواره ناهید-۱ از در پایگاه فضایی امام خمینی سمنان خبر دادند. هرچند بعدا مشخص شد که این حادثه حین آزمایش روی داده و ناهید-۱ به محل منتقل نشده اما تصویری که ترامپ بعدازظهر جمعه برای اثبات ادعاهایش منتشر کرد، حاشیه های زیادی به دنبال داشت.

وضوح عکس کارشناسان را متحیر کرده است

حادثه روز پنجشنبه زمانی علنی شد که کمپانی های Planet و Maxar تصاویر ماهواره ای آن را منتشر کردند. این تصاویر شبیه عکس های ماهواره ای معمولی بودند و خرابی های به بار آمده بر اثر انفجار در محل پرتاب راکت چندان قابل رویت نبود.

ماهواره USA 224
تصویر منتشر شده توسط Maxar

از طرف دیگر تصویر منتشر شده توسط ترامپ آنقدر واضح است که در آن سکوی پرتاب سفیر (Safir SLV)، دکل ها، تریلر، ماشین های پشتیانی، نوشته های فارسی روی سکو و حتی حصار اطراف به خوبی مشخص است. «دیوید شمرلر»، محقق و کسی که تصویر اولیه را از این سانحه منتشر کرد درباره توییت ترامپ می گوید:

از دیدن تصویر مات و مبهوت مانده بودیم. تا کنون سابقه نداشته رییس جمهور یک کشور داده های سرویس جاسوسی ملی را توییت کند.

آنچه که نظر بسیاری از متخصصان را جلب کرده فناوری بکار رفته برای ثبت این تصویر است. رزولوشن تصویر به حدی است که در نگاه اول به نظر می رسد با پهپاد یا هواپیما گرفته شده که به معنای نقض حریم هوایی ایران است. نکته اما اینجاست که عکس مذکور ارمغان یک ماهواره پیشرفته آمریکا است و در واقع ترامپ خواسته یا ناخواسته پتانسیل های چشمگیر فناوری جاسوسی ایالات متحده را افشا کرده است.

ماهواره USA 224
تصویری که ترامپ منتشر کرد

ثبت چنین تصویری با ماهواره بسیار عجیب است چرا که پرنده نه تنها باید حین حرکت با سرعت بالا تصویر را ثبت کند، بلکه باید اثرات جو و اشیاء دیگر را هم خنثی کند. با این حال در همان ساعات اولیه پس از انتشار عکس تعدادی از کارشناسان فضایی نه تنها روی ماهواره ای بودن تصویر صحه گذاشتند بلکه منبع آنرا هم یک ماهواره طبقه بندی شده ۲ میلیارد دلاری به نام USA 224 اعلام کردند.

۲ میلیارد دلار صرف ساخت ماهواره محرمانه شده

این ماهواره که در سال ۲۰۱۱ با راکت IV Heavy به فضا پرتاب شد، توسط «لاکهید مارتین» تولید شده و متعلق به یکی از آژانس‌های زیرمجموعه وزارت دفاع آمریکا به نام «دفتر ملی شناسایی» (NRO) است. هرچند ویژگی های ماهواره USA 224 تا حد زیادی محرمانه مانده اما به احتمال قریب به یقین عضوی از خانواده ماهواره های نظارتی الکترو-اپتیکالKH-11 است.

در ۲۰۱۱ و همان سال شروع ماموریت ماهواره USA 224 دفتر NRO دو تلسکوپ فضایی را به ناسا داد که برای شناسایی و در قالب پروژه KH-11 طراحی شده بودند. هر یک از این تلسکوپ ها آینه ای ۲.۴ متری دارند که از نظر ابعاد مشابه تلسکوپ هابل است اما بر خلاف آن به سمت زمین نشانه رفته اند.

تجهیزات USA 224 مشابه تلسکوپ هابل است اما به سمت زمین نشانه رفته

از نظر تئوری ماهواره های KH-11 با برخورداری از آینه ۲.۴ متری قادر به ثبت تصاویر با دقت ۱۰ سانتی متری هستند اما وزارت دفاع رزولوشن تصاویر این ماهواره را قبل از انتشار به شدت کاهش می دهد. آخرین تصویری که با رزولوشن کامل از ماهواره های جاسوسی آمریکا منتشر شده به سه و نیم دهه قبل مربوط می شود و ناشر آن هم به دو سال زندان محکوم شد.

محققان با تجزیه و تحلیل داده ها به این نتیجه رسیده اند که تصویر مذکور در بازه زمانی یک ساعته‌ ثبت شده و در این مدت ماهواره USA 224 دقیقا روی پایگاه فضایی سمنان متمرکز بوده است.

«مارکو لنگبروک»، تحلیلگر حوزه فضایی با استفاده از این داده و اطلاعاتی که دیگران از موقعیت ماهواره های جاسوسی منتشر کرده بودند به این نتیجه رسیده که USA 224 حین ثبت تصویر در ارتفاع ۳۸۵ کیلومتری پایگاه قرار داشته است.

اشمرلر شک دارد که این تصویر تمام پتانسیل های جاسوسی فضایی آمریکا را نشان دهد. احتمالا تردید وی کاملا به جاست چرا که فناوری USA 224 به ۸ سال قبل مربوط می شود.

ترامپ در واکنش به احتمال درز اطلاعات محرمانه به خاطر انتشار توییت گفت: «من کاملا حق داشتم عکس را منتشر کنم». وی در پاسخ به سوالی در مورد منبع هم گفت: «این را دیگر خودتان باید کشف کنید».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۵ شهریور ۱۳۹۸

    بعد اینها چند تا فعال محیط زیستی رو گرفتن گفتن جاسوس بودن. ? ?
    امریکا نیازی به جاسوس انسانی که تو دوران جنگ سرد رایج بود نداره. سال هاست دیگه این نوع جاسوسی منقرض شده . الان با حمله سایبری و ماهواره و پهپاد جاسوسی میکنن. نه اینکه نفر بفرستن

    • ya.alimadad2006
      ya.alimadad2006 | ۲۰ شهریور ۱۳۹۸

      هر چیزی ، کاربرد خاص خودش رو داره.
      واقعا تاسف آوره که کاربرد جاسوس و هواپیمای جاسوسی رو یکی میدونید.

  • enrix
    enrix | ۱۴ شهریور ۱۳۹۸

    پروژه فنلاندی ICEYE هم مشابه همینه منتهی با دقت زیر یک متر ، خبرشم تو دیجیاتو هست اگه جستجو کنید ICEYE DIGIATO

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی