ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خوانندگی به فک‌های دریایی
علمی

آموزش خوانندگی به فک‌های دریایی توسط دانشمندان اسکاتلندی [تماشا کنید]

ما انسان‌ها قصد داریم همواره قدرتمان را در طبیعت نشان دهیم. حتی شده به فک‌های دریایی آموزش می‌دهیم که برایمان آهنگ جنگ ستارگان را با دهان بنوازند. دانشمندان اسکاتلندی توانسته‌اند به فک‌های خاکستری یاد بدهند ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

ما انسان‌ها قصد داریم همواره قدرتمان را در طبیعت نشان دهیم. حتی شده به فک‌های دریایی آموزش می‌دهیم که برایمان آهنگ جنگ ستارگان را با دهان بنوازند. دانشمندان اسکاتلندی توانسته‌اند به فک‌های خاکستری یاد بدهند که چگونه تارهای صوتی‌شان را مثل انسان نازک کرده و آهنگ بخوانند. مهارتی عجیب که در بلندمدت بالاخره جواب داده است. فک‌های دریایی حتی قابلیت درک ملودی‌های انسانی را پیدا کرده‌اند.

دانشمندان سه فک را از بدو تولد تا بلوغ بررسی کرده‌اند. محققین می‌دانستند که فک‌های دریایی قابلیت تقلید صدا را از دوران کودکی دارند. تنها کافی بود با تمرین و ممارست، این دسته از حیوانات بی‌آزار را آموزش دهند. دانشمندان با تکرار و تمرین، پیشرفت حائز اهمیتی را در این پروسه مشاهده کردند و شواهد پیرامون این پژوهش را در قالب یک مقاله علمی منتشر ساختند. سرپرست این پژوهش، دکتر اماندا استسبیوری توضیح می‌دهد:

من به شخصه از اینکه فک‌های دریایی چگونه مدل‌های صوتی‌مان را تقلید کرده‌اند، شگفت‌زده شدم. البته که کپی اصوات توسط فک‌ها کامل نبود اما اینکه اصواتشان مثل سایر صداهای معمول در فک‌ها نبود، نکته بسیار تحسین‌برانگیز محسوب می‌شد. مطالعاتمان نشان می‌دهد که آواسازی‌ها در این موجودات تا چه حد انعطاف‌پذیر هستند. تحقیقات انجام شده در گذشته، از این موضوع حکایت دارند.

اعضای تیم، بیشتر از بهره هوشی یکی از فک‌ها که «زولا» نام دارد متعجب هستند. زولا می‌تواند تا ۱۰ نت از آهنگ‌های کلاسیک مشهور را به درستی تکرار کند که یکی از این نت‌ها متعلق به تم اصلی سری فیلم‌های جنگ ستارگان خلاصه می‌شود.

دانشمندان اعتقاد دارند با بررسی پژوهش‌های این چنینی می‌توان به درک بهتری از تکامل علم زبان‌شناسی پی برد.ه و در وهله بعدی می‌توان از آموزه‌های جدید برای گفتاردرمانی‌های انسانی بهره‌برداری کرد. در هر صورت وقتی می‌توان با تمرین‌های فشرده و متوالی حیوانات را آموزش داد که آهنگ خاصی را بخوانند، پس می‌توان انسان‌ها را نیز با همین روال کاری کرد که به خوبی تکلم کنند. این طور فکر نمی‌کنید؟

یافته‌های این پژوهش در ژورنال معتبر Current Biology به انتشار رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی