ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موزیلا پروتکل اینترنت امن DoH را به تدریج برای تمام کاربران فعال می کند

موزیلا قصد دارد در مرورگر فایرفاکس پشتیبانی از DNS روی HTTPS یا همان پروتکل DoH را به صورت پیشفرض برای برخی از کاربران آمریکا فعال کند. این تغییر تا پایان ماه سپتامبر انجام خواهد شد. ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۰

موزیلا قصد دارد در مرورگر فایرفاکس پشتیبانی از DNS روی HTTPS یا همان پروتکل DoH را به صورت پیشفرض برای برخی از کاربران آمریکا فعال کند. این تغییر تا پایان ماه سپتامبر انجام خواهد شد.

این شرکت از سال 2017 تست پشتیبانی از DoH در فایرفاکس را آغاز کرده بود. آزمایشات اخیر موفقیت آمیز بوده‌اند و به همین خاطر موزیلا برنامه‌هایی برای انتشار این پروتکل در نسخه جدید و برای گروه کوچکی از کاربران در سر دارد. در صورتی که این تست هم با موفقیت انجام شود DoH برای کاربران بیشتری در دسترس قرار خواهد گرفت.

پروتکل DoH به فایرفاکس این امکان را می‌دهد تا درخواست‌های DNS را به صورت ترافیک عادی HTTPS به سرورهای خاصی که با DoH سازگار هستند بفرستد. این سرورها DoH resolver نام دارند. در واقع با این کار درخواست DNS در ترافیک داده‌های HTTPS مخفی می‌شود.

پروتکل DoH

وقتی DoH در فایرفاکس فعال شود این مرورگر از تنظیمات DNS ای که در سیستم عامل برای آن تعریف شده چشم‌پوشی می‌کند و از  DoH resolvers های تعریف شده در خود مرورگر استفاده می‌کند.

با انتقال تنظیمات سرور DNS از سیستم عامل به مرورگر و با رمزگذاری ترافیک DNS، در واقع DoH ترافیک را از سرویس دهنده‌های اینترنت، نرم‌افزارهای محلی کنترل والدین، نرم‌افزارهای آنتی ویروس، فایروال‌ها، فیلترهای ترافیکی و تقریبا هرگونه عامل شخص ثالثی که قصد رهگیری ترافیک کاربر را دارد پنهان می‌کند.

به همین دلایل هم بسیاری از مدافعان امنیت از قرار گرفتن چنین قابلیتی در فایرفاکس خشنود شدند و از آن سو مقامات و شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت استقبال خوبی از این طرح نداشتند. در پی این نارضایتی حتی سازمان‌های مختلف انگلستان از موزیلا با لقب تبهکار اینترنتی یاد کردند.

در واقع سرویس‌دهنده‌های اینترنت برای فیلتر کردن سایت‌های نامناسب و خلاف قوانین کشورها و همچنین جمع‌آوری اطلاعات و تاریخچه فعالیت‌های وبگردی کاربران و فروش آن‌ها به آگهی دهندگان، ترافیک DNS را پایش می‌کنند. اما با وجود DoH آن‌ها دیگر قادر به پایش ترافیک کاربران نخواهند بود.

البته موزیلا هم با وجود این اعتراضات اعلام کرده که تلاش می‌کند تا مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را به حداقل برساند. مثلا این شرکت اعلام کرده که پس از اجرای پروتکل DoH برای کاربران، مکانیزمی فراهم می‌کند تا کاربران نتوانند از این پروتکل برای دور زدن فیلتر سایت‌های غیر قانونی استفاده کنند و نرم‌افزارهای کنترل والدین و آنتی‌ویروس‌ها هم در عملکردشان به مشکل برنخورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    اون کامنتی که در مورد فایرفاکس نظر دادم چه مشکلی داشت که حذفش کردی دیجیاتو؟ فحش دادم یا چی؟

    همه‌جا دیکتاتوری. چه جامعه که چه توی این سایت. هوف. متاسفم واسه خودم.

  • AtMan
    AtMan | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    خیلی خوب میشه اگه برای ایرانیا هم فعال بشه واقعا اینجا لازم میشه

  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    حداقل این قابلیت رو واسه ما ایرانیا که توی بزرگترین زندان اینترنتی دنیا زندگی میکنیم فعال نگه میداشتی خب :|

  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    داشت کم کم از فایرفاکس خوشم میومد که این جمله رو خوندم:
    "مثلا این شرکت اعلام کرده که پس از اجرای پروتکل DoH برای کاربران، مکانیزمی فراهم می‌کند تا کاربران نتوانند از این پروتکل برای دور زدن فیلتر سایت‌های غیر قانونی استفاده کنند"

    خااااک بر سرت. همون بهتر که زیر دست و پای کروم له بشی.

مطالب پیشنهادی