ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در روز اول فریلند ۹۸ چه گذشت؟ داستانی برای شوالیه‌های جنگجوی مستقل مدرن

دومین همایش بزرگ فریلند امروز با حضور بیش از 1400 نفر علاقه مند به اکوسیستم استارت آپی در منطقه آزاد انزلی افتتاح شد. در این همایش سخنرانی‌های متعددی درباره فریلنسینگ ارائه شد و تعدادی از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۵

دومین همایش بزرگ فریلند امروز با حضور بیش از 1400 نفر علاقه مند به اکوسیستم استارت آپی در منطقه آزاد انزلی افتتاح شد. در این همایش سخنرانی‌های متعددی درباره فریلنسینگ ارائه شد و تعدادی از فعالان استارت‌آپی در باره این تخصص شغلی صحبت کردند.

لزوم ارتباط آدمها با یکدیگر

 فریلند ۹۸

«مریم کشت پرور» مدیرعامل رایزن پارس در سخنرانی خود به مساله ارتباط و نیاز آن در تمامی آدمها اشاره کرد:

«آنچه فریلنسرها در ارتباط نیاز دارند.بارها و بارها این جمله را شنیدیم. چه کسی در رابطه با خودش و یا دیگری دچار مشکل نیست؟ همه آدمها به ارتباط نیاز داریم و به هم احتیاج داریم. احساس تعلق به یک گروه از نیازهای اساسی ماست. ما با پیوستن و بودن در جمعی به خودمان این امکان را می دهیم بخشی از چیزی باشیم که بزرگتر از ماست.»

به گفته کشت پرور بودن و حضور در کنار دیگران و تشکیل یک جامعه برای همه ما یک نیاز است: «ما آدمها برای پیوند دادن به هم شباهت ها و تفاوت های خاصی داریم. رابطه یعنی حضور من و دیگری و این یک مسیر دو طرفه هست. من نیاز دارم زمینه های مشترک را بین خودم و دیگری تعریف کنم. این رابطه ها به ما کمک می کند که در جهان آرام بگیریم.»

کشت پرور معتقد است «ما از آدمها و روابط خالی و پر می شویم و در نهایت چیزی که از ما باقی می ماند من و من تغییر یافته از بودن و حضور دیگری است.»

او با طرح این پرسش که چرا نیاز داریم با سایر فریلنسرها ارتباط برقرار کنیم؟ جواب این پرسش را چنین می‌دهد: «اگر با دیگران تعامل داشته باشیم می توانیم تنها نباشیم و از چالش هایی که تجربه کردند درس بگیریم. همچنین این مساله به ما کمک می کند تصویر واقعی از کاری که انتخاب کردیم را دست پیدا کنیم.

توهمات فریلنسینگ

 فریلند ۹۸

«بهناز آریا» رئیس کمیسیون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با گفتن این مساله که یک سری توهمات در زمینه فریلنسری وجود دارد به یک مورد مهم آنها اشاره کرد: «تصور می‌شود که فریلنسرها رییس ندارند و خودشان آقای خودشان هستند ولی باید گفت که هر فریلنسر به تعداد پروژه‌هایی که دارد رییس دارد:

«همچنین بایدتان باشد شما برای تبدیل به یک فریلنسر موفق باید یک دانش 360 درجه. و درباره تمام مباحث کاری که می کنید اطلاعات مکفی داشته باشید.بعنوان مثال بیشتر فریلسنرها از حسابداری متنفر هستند اما باید این موضوع بلد باشید. شما همچنین باید نگارش بلد باشید و ویراستاری بلد باشید.»

آریا همچنین تاکید دارد که برخلاف این تصور که می‌گویند در فریلنسری امنیت شغلی وجود ندارد، این موضوع به صورت صد در صدی وجود دارد: «ولی این در دستان شماست و خودتان باید حواستان به آن باشد. شما کسی هستید که آینده خود را می‌سازید.»

چرا همه برنده نیستند؟

«تبسم لطیفی» مدیرعامل مامان پز تجربه کار با فریلنسرهای از نوع دیگری را دارد؛ مامان‌هایی که آشپز هستند. به گفته او از هر هزار آشپز ثبت نام کرده در سایت مامان پز، 250 نفر تست می‌دهند و از بین آنها صد نفر قبول شده و در نهایت ۴۰ آشپز حرفه‌ای از دل این هزار نفر بیرون می‌آید: «غربالگری در همه جا وجود دارد. حتی از بین آن ۴۰ نفر نیز شاید همه برنده باشند هرچند ما در مامان پز فرصت‌های برابر فراهم می‌کنیم. اما بیایید بپرسیم چرا در فریلنسینگ همه برنده نیستند؟ موضوعاتی مثل یکنواخت نبودن کیفیت محصول و نحوه قیمت گذاری محصول و عدم همکاری صادقانه در فریلنسرها در امر موفقیت آنها تاثیر دارد.»

او باور دارد فریلنسرها در چالش رقابت و عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز روز هستند. به گفته لطیفی فریلنسرها همچنین در تنظیم زمان خود دچار چالش هستند: «درست است که فریلنسرها زمانشان دست خودشان است اما مانند یک کارمند هم نیستند که همه چیز کارشان مشخص باشد. آنها مانند کارمندان نیستند که بدانند امروز باید چه کار کنند و برنامه‌شان هر روز و هر ساعت متغیر است.»

لطیفی می‌گوید در مامان پز اما فرصت برابر برای همه فریلنسرها فراهم شده است و فراهم کردن دستیابی به اطلاعات لازم و کافی برای موفقیت و همچنین جلوگیری از ثبت امتیازات غیرواقعی و تعریف فرایندهای انگیزشی مانند پاداش به فریلنسرها در برنامه کاری آنها وجود دارد.

فریلنسرها همچنان درحال جنگ هستند

«علی آجودانیان» بنیان گذار ویرگول نیز با اعلام ریشه نام فریلنس از کتب تاریخی اعلام کرد که فریلنسرها در زمان قدیم شوالیه‌هایی بودند که برای حق و حقوق خود می‌جنگیدند و نه برای کشور خاصی، او تاکید دارد فریلنسرها همچنان نیز در حال جنگ هستند چرا که پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن شغل‌ها باعث رقابت زیادی برای پیشرفت شغلی شده است.

آجودانیان سپس به ارائه آمار جالبی از فریلنسرها پرداخت: «بسیاری از کارمندان آمرکایی حدس می زنند تا سال 2022 دیگر به شکل امروزی شغل تمام وقت نداشته باشند. بیش از 1 نفر از هر 3 نفر شاغل آمرکایی در سال گذشته حداقل یک فعالیت فریلنسری داشته است. انتخاب فیلنسری به اختیار خود آدمی در سال 2018 به 61 درصد رسیده است. در آمد سالیانه هم در سال 2018 بیش از هفتاد و پنج هزار دلار شده است. این‌ها همه نشان از پیشرفت فریلنسری در جهان دارد.»

آجودانیان همچنین اعلام کرد در سال 2014 تا 2018، بیش از 3.7 میلیون به جمعیت فریلسنرها اضافه شده است (در آمریکا) و در اروپا هم بیش از 44 درصد این جمعیت رشد داشته است: «اما نباید فراموش کنیم در همین بازه زمانی پیشرفت فریلسنرها نزدیک به هفت میلیون شغل سنتی نیز در اروپا از بین رفته است.»

به گفته مدیرعامل ویرگول در سال 2018 شصت و یک در صد از شاغلان آمریکایی که در حوزه محتوا فعال هستند، تجربه فریلنسری داشته اند.او باور دارد حدود 50 درصد کسانی که در سرویس های روزنامه نگاری اجتماعی در خارج فعالیت فریلسنری دارند ماهی هزار دلار در آمد دارند: «این موضوع در ایران هم تازه شکل دارد می گیرد.»

جلوی افکار قدیمی بایستید

«پارسا جانباز» مدیر اجرایی علی بابا نیز از تجریبات شخصی خود صحبت به میان آورد. او در ابتدای امر خواسته که وارد حوزه فریلنسینگ شود اما موانع متعددی سر راهش سبز شده. به گفته جانباز موضوعاتی چون انعطاف، کنترل و خود مختاری از جمله مواردی هستند که هر کس را علاقه مند به حضور در فعالیت‌های فریلنسری می‌کند.

جانباز اما باور دارد که افکار قدیمی آدم‌ها و یک سری فرهنگ و سنن باعث شده که بسیاری از افراد علاقه‌مند به این حوزه از رسیدن به فریلنسر شدن باز بمانند. او توصیه می‌کند که این افکار را نباید در ذهن پرورش داد و با آن مواجه شد چرا که می‌تواند انسان را گمراه کند. جانباز تاکید دارد که فریلنسری مشکلات خودش را دارد ولی نباید این مشکلات را با یک سری باورهای اشتباه که از کودکی به ما آموخته شده یکی دانست:

«از بچگی به ما می‌گفتند که یک روز بزرگ می‌شوی و وارد یک شرکت خوب می‌شوی و کار می‌کنی و پولدار می‌شوی. این موضوعات و تفکرات را سرلوحه خود قرار ندهید.»

جوراب‌ات را قورت بده

«ثنا خالصی» بنیان گذار و مدیرعامل کمدا نیز معتقد است خلق ارزش چیزی است که در کار فریلنسرها می‌تواند باعث درآمد زایی شود. او همچنین به پدیده تنبل سازنده اشاره می‌کند و می‌گوید: «بسیاری از مردم در حال گشت و گذار در نت هستند و در ساعات فراغت خود وبگردی می‌کنند. این مردم می‌توانند همانطور که در شبکه‌های اجتماعی می‌گردند، درآمدزایی نیز داشته باشند.»

ثنا خالصی با اشاره به اصل Pareto می‌گوید که باید بتوان هشتاد درصد درآمد را از ۲۰ درصد نتورکینگ به وجود آورد. او می‌گوید باید آمار استفاده مردم از سوشال مدیا را داشته باشیم و با رصد کردن دقیق سوشال مدیرا و رفتار درست در این شبکه‌ها به برندسازی و فروش خوب محصول خود کمک کنیم. خالصی به استعاره قورت دادن جوراب اشاره کرد و گفت: «باید تمام ایده‌ها را با تمام مشکلاتش قورت داد و آن را هضم کرد تا به هدف رسید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • امین قیاسی
    امین قیاسی | ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

    یه چیزی کاشکی لینک روز اول رو در روز دوم قرار می‌دادی! چون پیداش نکردم مجبور به سرچ شدم. ?

مطالب پیشنهادی