فیسبوک فعالانه روی ساخت یک عینک واقعیت افزوده کار می کند و اخیرا اعلام کرده که می خواهد یک نقشه سه بعدی از زمین تهیه کند که به کاربران امکان خواهد داد در محیطی هایی بهبود یافته و تعاملی زندگی کنند؛ در واقع فیسبوک مشغول ساخت نوع جدیدی از تکنولوژی واقعیت افزوده است که مستقیما روی این دنیای فیزیکی قرار می گیرد و قرار است به همان تناوبی که به گوشی هایمان نگاه می کنیم از این فناوری نیز استفاده کنیم.

نقشه سه بعدی فیسبوک

Facebook Reality Labs (یا آزمایشگاه واقعیت فیسبوک) خبر داده که مشغول ساخت LiveMaps است و از آن تحت عنوان «زیرساخت کلیدی برای تجربیات واقعیت افزوده فردا» یاد کرده است. LiveMaps در واقع با بهره گیری از بینایی کامپیوتری، بومی سازی و تکنولوژی نقشه نگاری جمع سپاری شده نوعی نقشه مشترک مجازی را تولید می کند که بازتابی از دنیای فیزیکی بیرون است. فیسبوک نیز با تزریق دیتایی که از ۲.۴ میلیارد کاربر خود جمع آوری کرده به توسعه LiveMaps کمک می کند و با استفاده از عکس هایی که ژئوتگ شده اند اقدام به ایجاد ابر نقاط و سپس یک دنیای مجازی واقعی می کند.

در چشم انداز فیسبوک برای واقعیت افزوده، هدست ها و عینک ها وارد نقشه های سه بعدی می شوند که پیشتر ساخته شده اند و دیگر قرار نیست که محیط پیرامونی کاربر به صورت در لحظه و آنی بازآفرینی شود. این کار در واقع توانمندی هایی را در حوزه تله پورت ایجاد می کند و به تکنولوژی کمکی امکان می دهد که اطلاعاتی را در مورد آبجکت ها و موقعیت های نزدیک فراهم کند.

LiveMaps و اهداف فیسبوک در عرصه واقعیت افزوده همچنان سال ها تا تبدیل شدن به محصولات مصرفی پرکاربرد فاصله دارند اما تلاش ها برای رسیدن به چنین نقطه ای همین حالا آغاز شده اند و فیسبوک قطعا اطلاعات کافی برای پشتیبانی از تحقق این ایده ها را دارد.