ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیستم نظارتی
تکنولوژی

رونمایی چینی‌ها از دوربین ۵۰۰ مگاپیکسلی هوشمند برای نظارت بر شهروندان

چینی ها سیستم قدرتمند و در عین حال ترسناکی ابداع کرده‌اند که با رزولوشن ۵ برابر چشم انسان، قادر به شناسایی سوژه ها در میان ده ها هزار نفر است. چینی ها همیشه در توسعه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

چینی ها سیستم قدرتمند و در عین حال ترسناکی ابداع کرده‌اند که با رزولوشن ۵ برابر چشم انسان، قادر به شناسایی سوژه ها در میان ده ها هزار نفر است.

چینی ها همیشه در توسعه سیستم های نظارتی دستی بر آتش داشته اند و اینبار محققان دانشگاه «فودان» و موسسه تحقیقاتی «چانگچون» از دوربینی ۵۰۰ مگاپیکسلی رونمایی کرده اند که توانایی شناسایی چهره افراد در میان ده ها هزار نفر را دارد.

این سیستم نظارتی که طی «نمایشگاه صنایع بین المللی چین» رونمایی شد، در واقع دوربینی متصل به سامانه ابری است که از هوش مصنوعی نیز بهره می برد. چینی ها بدون اشاره به جزییات دقیق دوربین مدعی شدند که شناسایی افراد به صورت بلادرنگ صورت می گیرد. در تصاویر منتشر شده به نظر می رسد توسعه دهندگان با همگام سازی چندین دوربین مجزا به این رزولوشن دست پیدا کرده اند.

سیستم نظارتی

هرچند برآورد دقت چشم انسان بسیار دشوار است اما به گفته طراحان این دوربین جزییات را پنج برابر دقیقتر از چشم انسان ثبت می کند. در صورتی که این ادعا درست از آب دربیاید، می توان آن را پیشرفتی چشمگیر نسبت به دوربین های نظارتی فعلی به حساب آورد. هرچند هنوز نام رسمی این سامانه اعلام نشده اما در چین عنوان «ابَر دوربین» را برای آن انتخاب کرده اند.

چالش های توسعه چنین سیستمی تنها به مگاپیکسل دوربین محدود نمی شود. ارسال بی سیم فایل های خروجی دوربین به سامانه ابری و پردازش بلادرنگ این حجیم عظیم اطلاعات فرایند بسیار دشواری است که ظاهرا چینی موفق به غلبه بر آن شده اند.

هرچند توسعه چنین سیستمی به نوبه خود یک دستاورد فنی قابل توجه است اما نگرانی هایی را در مورد حریم خصوصی شهروندان به دنبال داشته است. بسیاری نگران استفاده از این دوربین در سیستم رتبه بندی اجتماعی هستند که از سال گذشته اجرایی شده و امکان رهگیری و نظارت دقیق بر ۱.۳ میلیارد نفر را برای حکومت پکن فراهم می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ℳԊT
    ℳԊT | ۲۱ فروردین ۱۳۹۹

    اولندش چشم انسان خیلی بهتر و قویتره ...

    دومندش اینا هنوز نمایشگری با این کیفیت ندارن که دوربینش رو ساختن ...

  • Alireza Zare
    Alireza Zare | ۷ مهر ۱۳۹۸

    خب به سلامتی به زودی مسئولین عزیز هم این تکنولوژی رو میخرن تا مبادا ملت به گناه بفیتن و هرکی به گناه افتاد مورد عنایت قرارش بدن :))

مطالب پیشنهادی