ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زاکربرگ
کسب و کار

انتشار صحبت‌های زاکربرگ در جلسه خصوصی با کارکنان فیسبوک

اخیراً فایل صوتی نشست داخلی فیسبوک منتشر شده که پاسخ مارک زاکربرگ به کارمندان در مورد نگرانی های مرتبط با دولت ایالات متحده، انتقادها، رقبا و آینده شرکت را فاش می کند. فیسبوک در ماه ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

اخیراً فایل صوتی نشست داخلی فیسبوک منتشر شده که پاسخ مارک زاکربرگ به کارمندان در مورد نگرانی های مرتبط با دولت ایالات متحده، انتقادها، رقبا و آینده شرکت را فاش می کند.

فیسبوک در ماه های اخیر مشکلات متعددی را تجربه کرده؛ به دلیل رسوایی کمبریج آنالیتیکا به جریمه بی سابقه 5 میلیارد دلاری محکوم شده. در موردی دیگر مجبور به پرداخت 100 میلیون دلار به دلیل گمراه کردن سرمایه گذاران در مورد خطرات سوء استفاده از داده های کاربران شده است.

البته با وجود همه این مشکلات، فیسبوک در آخرین گزارش سه ماهه مالی بهتر از انتظارات عمل کرده. با این حال جو داخل کمپانی متشنج به نظر می رسد. برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری سال 2020 ایالات متحده که الیزابت وارن در صدر آنها قرار گرفته از ادغام شرکت هایی از جمله واتس اپ و ایستاگرام با فیسبوک انتقاد کرده اند. «لیبرا» رمز ارز فیسبوک، در سراسر جهان با مخالفت های مراجع قانونی مواجه شده و نگرانی های متعددی در مورد احتمال بر هم زدن ثبات سیستم مالی جهانی توسط آن مطرح شده است.

زاکربرگ

کارمندان فیسبوک سوالات متعددی را از زاکربرگ پرسیده اند، از جمله این که چرا مدیر عاملشان چندین درخواست حضور در جلسات دادرسی دولت های اروپایی را رد کرده است. علاوه بر این نگرانی هایی در مورد کاهش محبوبیت فیسبوک در مقایسه با رقبا را مطرح کرده اند. در مقابل زاکربرگ هم تلاش کرده پاسخ های صادقانه ای به سوالات بدهد؛ نظراتی که معمولاً در جمع های عمومی مطرح نمی کند.

زاکربرگ در مورد عقاید الیزابت وارن درباره تجزیه فیسبوک گفته است:

«شما فردی شبیه به الیزابت وارن را دارید که تصور می کند چاره کار، تجزیه شرکت هاست. من شرط می بندم اگر او [به ریاست جمهوری] انتخاب شود ما چالش های قانونی خواهیم داشت. همچنین شرط می بندم ما برنده خواهیم شد. آیا این اوضاع ما را به هم خواهد زد؟ بله. من نمی خواهم دادخواست بزرگی را علیه دولت خودمان تنظیم کنم اما در نهایت اگر یک روز فردی موجودیت شما را تهدید کند شما هم با او می جنگید.»

اما در این باره که تجزیه شرکت ها چگونه مشکلات را حل می کند گفته:

«تجزیه شرکت ها، چه در مورد فیسبوک باشد یا گوگل یا آمازون، مشکلی را حل نمی کند. همچنین احتمال دخالت در انتخابات را کاهش نمی دهد؛ [بلکه برعکس]. احتمال دخالت افزایش می یابد چرا که شرکت ها دیگر نمی توانند با هم همکاری کنند».

زاکربرگ

زاکربرگ در مورد توییتر هم اظهار نظر کرده و معتقد است که توییتر از نظر کیفی با مشکلات مشابهی روبرو است اما نمی تواند کارها را به خوبی فیسبوک انجام دهد. به گفته او میزان سرمایه گذاری فیسبوک در زمینه امنیت از تمام درآمد توییتر هم بیشتر است و توییتر نمی تواند در این زمینه سرمایه گذاری [کافی] داشته باشد. این اظهار نظر او خنده حضار را به همراه داشت.

مدیر عامل فیسبوک در مورد رد درخواست شهادت در مقابل دولت ها گفته:

«من قصد ندارم به تک تک جلسات دادرسی به سراسر دنیا بروم. البته افراد زیادی در سراسر دنیا چنین چیزی را می خواهند. زمانی که مشکل کمبریج آنالیتیکا در سال قبل پیش آمد من برای دادرسی در ایالات متحده حاضر شدم. در اتحادیه اروپا هم دادرسی داشتم. اما حضور در جلسات دادرسی هر کشوری که از من درخواست می کند از دید من منطقی نیست.»

زاکربرگ در مورد چالش های پیش روی ارز دیجیتال لیبرا می گوید:

«از دید من آنچه برای عموم مردم مطرح می شود، بیشتر [حرکاتی] نمایشی هستند. اما بخش عمده کش و قوس ها با قانون گذاران در سراسر جهان، پشت پرده رخ می دهد و اینها مسائل اساسی هستند. این جلسات برای دلخوشی رسانه ها نیست، در عوض فرصتی برای بحث های بیشتر است.

مدیر عامل فیسبوک در مورد چالش های پیش روی شرکت، مثل از دسترس خارج شدن بیش از اندازه سرویس های متعدد فیسبوک در سال جاری یا تعهدات مجموعه نسبت به 30 هزار کنترل کننده محتوا هم با صداقت سخن گفت. او گزارش تجربیات هولناک کارکنان فیسبوک در مورد محتوای آزاردهنده را «بیش از حد نمایشی» خواند و گفت با وجود 30 هزار کارمند، در نهایت تعدادی از آنها تجربیات ناخوشایندی خواهند داشت.

زاکربرگ

او در این رابطه می گوید:

«بعضی از گزارشات بیش از حد نمایشی هستند ... اینگونه نیست که همه کارکنان ما تمام روز محتوای آزاردهنده تماشا کنند. البته محتوای بد هم وجود دارد، ولی نکته مهم این است که کارکنان بعد از این تجربیات ناخوشایند، به خدمات مشاوره، مرخصی و حمایت روانی دسترسی داشته باشند.»

اگرچه بسیاری از مسائل مطرح شده در این جلسات کاملاً جدی و چالش برانگیز بودند، اما زاکربرگ تلاش کرد تا فضا را تلطیف کند. مثلاً یکی از حاضرین در مورد استفاده از فناوری واسط بین انسان و کامپیوتر در حوزه تبلیغات هدفمند پرسید، اما زاکربرگ در مورد مشکلات این فناوری از طریق روش های جراحی صحبت کرد. او ادامه داد: «فکر می کنید راه اندازی لیبرا کار سختیست؟» پس تصور کنید که تیتر رسانه ها در مورد این موضوع چه خواهد بود؛ مثلاً «فیسبوک می خواهد جراحی مغزی انجام دهد ... اصلاً دوست ندارم برای این موضوع به کنگره احضار شوم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Morteza Mhd74
    Morteza Mhd74 | ۹ مهر ۱۳۹۸

    از وقتی ایرانی های فیسبوک رفتن برکت هم از فیسبوک رفت.

مطالب پیشنهادی