ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یادداشت: ترامپ را ول کنید، غضنفر را بچسبید

* نویسنده این یادداشت، «رضا الفت نسب» عضو هیات مدیره «اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی» است.  هشت ماه از سال ۹۷ گذشت و اقتصاد ایران کوچک و کوچک‌تر شد. جامعه به شدت احساس فقر می‌کند و ...

رضا الفت نسب
نوشته شده توسط رضا الفت نسب | ۱۴ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۸

* نویسنده این یادداشت، «رضا الفت نسب» عضو هیات مدیره «اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی» است. 

هشت ماه از سال ۹۷ گذشت و اقتصاد ایران کوچک و کوچک‌تر شد. جامعه به شدت احساس فقر می‌کند و تلاش برای رفع فقر به الویت یک جامعه تبدیل شده است.

مردم سعی می کنند کمتر مصرف کنند تا بتوانند زندگی خود را اداره نمایند. بنا بر آمار غیر رسمی قدرت خرید مردم ۳۳ درصد سال ۹۶ است. در این اوضاع حتی فکر کردن به خرید آنلاین و استفاده از خدمات استارت‌آپ‌ها، می شود پایین‌ترین سطح اولویت مردم.

وضعیت فروشندگان کالا که تقریبا مشخص است. حتماً انتظار نداریم مردم کالای با دلار ۱۳ یا ۱۴ هزار تومانی بخرند. ارائه دهندگان سرویس هم تمام تلاش خود را صرفاً جهت فرهنگ‌سازی و آشنایی کاربران با خدمات خود نموده‌اند و با وضعیت موجود، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. این از وضعیت بازار که معلوم نیست تا چه عمقی قرار است شکاف برداریم.

از آن طرف هم ورود روزانه سازمان‌ها و نهادهای مختلف به موضوع کسب و کارهای آنلاین را داریم. هر روز یک بهانه جهت تخریب این کسب و کارها صورت می گیرد.

یک روز شهرداری‌ها، تاکسی‌های اینترنتی را پلمب می کنند. یک روز وزارت ارشاد، درخواست فیلتر سایت‌های تبلیغاتی مانند Anetwork را می‌دهد. یک روز اتحادیه خشکشویی برای زودشور اخطار پلمب می‌دهد. یک روز مدیرعامل آزمایش آنلاین به درخواست وزارت بهداشت جلب می‌شود و همه این‌ها در حالیست که هنوز سازمان امور مالیاتی و بیمه مرکزی نیز درک صحیحی از کارکرد اکوسیستم استارت‌آپی ندارند و باعث اختلال در فعالیت شرکت‌های نوپا می‌شوند.

سوال این است که جرم فعالین این اکوسیستم چیست که این‌گونه زیر ضرب‌و‌شتم این افکار و عملکردها قرار گیرند؟ واقعیت این است که حمایت نمی‌خواهیم؛ لطفاً فقط راه‌ها را باز کنید.

بارها پیش خودم فکر می‌کنم اگر یک روزی غول‌های آنلاین مثل آمارون، گوگل و... پایشان به ایران باز شود همین‌ها که مانع ایجاد می‌کنند تا کمر سر تعظیم خدمت عالیجنابان فرود خواهند آورد. امید آن روز نیاید.

حساب ترامپ و تحریم که مشخص است؛ حواسمان به غضنفر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • طاووس
    طاووس | ۱۰ مهر ۱۳۹۸

    به نظر من ترامپو غضنفرو
    باهم ، وِل ،کنیم
    عین این بمبای بمبفکن

  • حمید
    حمید | ۱۵ آبان ۱۳۹۷

    ای کاش یه ماژول لایک و دیسلایک پایین مطالبتون اضاف میکردین.

  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۱۴ آبان ۱۳۹۷

    خداروشکر یه زیر ساختی داشتیم وگرنه الان با سرعت زیاد در حال سقوط چیزی پایینتر از دوران قاجار بودیم

    • مجید
      مجید | ۱۴ آبان ۱۳۹۷

      با روحانی تا ۱۴۰۰ به قبل از قاجار بازخواهیم گشت....

  • mr X
    mr X | ۱۴ آبان ۱۳۹۷

    چندین دهه ست که توسعه عملا وجود نداره،چیزی که هست یه اقتصاد کوچه بازاری محدود به مرزهای داخلی،قدیمی و ضعیف که نهایت وظیفه ش فائق اومدن بر قحطی و تحریم،بحران و حداقل ها با چاشنی فروش نفته.
    متاسفانه نوع نگاه حاکمان کشور و ایدولوژی که منافع ملی در مقابلش به هیچ گرفته میشه باعث شده مدیران تربیت شده برای کشور تو این چند دهه فقط یک مشت حرف گوش کن،آمار پرکن هیچ کاره و صرفا متعهد و نه متخصص باشن و عملا راه رو به تغییر و نوآوری ببندند و هیچ درکی از دنیای امروزی نداشته باشن و توهمات ایدولوژی زده جای واقعیت های کشور رو بگیره.
    ساختار مدیریتی و نگاه امنیتی و سیاست زده حاکمان کشور طوریه که حتی اونایی که خواستار تغییر و بهبود نسبی شرایط هستن تو این سیستم دوومی نمیارن(با این فرض که جزئی از شبکه رانت و فساد سیستماتیک نشن!).
    خلاصه اینکه ای کاش فقط کسب کارها بودن که تو این شرایط به تحلیل میرفتن
    کاش فقط مساله سر اقتصاد بود
    مساله اصلی سرنوشت 85 میلیون انسان و چندین نسل هست که به پای سیاست های اشتباه گروهی خاص از بین رفت و رویای صد و پنجاه ساله ایرانیان برای توسعه پایدار و دموکراسی که برای دهه ها عقب خواهد افتاد.

  • dark season
    dark season | ۱۴ آبان ۱۳۹۷

    بسیار تیتر جالبی بود و نه فقط برای کسب و کار اینترنتی بلکه شامل همه کسب و کار ها میشود و هر کسی ساز خودش را میزند و می‌خواهد از شرایط اکنونی اقتصاد بیشترین بهره و سود را ببرد بخصوص سیستم دولتی

مطالب پیشنهادی