ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیروزه پلت؛ خروج موفق و عرضه عمومی: راه اصلی مسدود است

آخرین پنل رویداد فیروزه پلت که عصر روز گذشته (۱۰ مهر) برگزار شد، «خروج موفق و عرضه عمومی» نام داشت. در این پنل «ژوبین علاقبند» مدیرعامل اسنپ و «حمید محمدی»، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا به ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۱

آخرین پنل رویداد فیروزه پلت که عصر روز گذشته (۱۰ مهر) برگزار شد، «خروج موفق و عرضه عمومی» نام داشت. در این پنل «ژوبین علاقبند» مدیرعامل اسنپ و «حمید محمدی»، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا به نکات مهمی اشاره کردند. با این حال بیشتر حاضرین در این پنل اعتقاد داشتند که راه اصلی پیش روی استارت‌آپ‌های بزرگ و ورود آنها به بازار بورس، مسدود است و چشم‌انداز روشنی هم در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

«ژوبین علاقبند» مدیرعامل اسنپ با اشاره به این موضوع که در اکوسیستم استارت آپی ایران افراد محدودی بوده‌اند که Cash Exit داشته‌اند، اعلام کرد که پلتفرمی مانند «فیروزه پلت» می‌تواند دیدگاه مدرنی به اکوسیستم تزریق کند: «نگاه‌های فیروزه پلت خیلی رویا پردازانه است اما امیدوارم به جای خوبی برسد و ارزش افزوده‌ای برای اکوسیستم ایجاد کند.»

علاقبند همچنین درباره رگولاتوری شهرداری می‌گوید: «ما اصلا از اینکه با شهرداری همکاری کنیم نارضایتی نداریم و مشکلی هم برای این تفاهم نداریم، اتفاقا باید بگویم که اگر بتوانیم با شهرداری به توافق برسیم ارزش کسب‌وکار ما بالاتر می‌رود. ما تنها مشکلی که داشتیم و داریم بر سر یکی دو ماده در این تفاهمنامه است که باید قبل از انتشار حل و فصل می‌شد.»

«حمید محمدی» مدیرعامل دیجیکالا در این پنل توضیح داد که شرایط فعلی بازار سرمایه به گونه‌ای است که ورود به آن چندان ممکن نیست. یکی از دلایل این موضوع به گفته محمدی، زیان‌ده بودن استارت‌آپ‌هاست. با این حال او پیش‌بینی کرد که دیجی‌کالا بتواند تا سال آینده وارد بورس شود: «فرآیندها را آماده کرده‌ایم و خوشبینیم تا یک سال آینده بتوانیم عرضه عمومی کنیم. فکر می‌کنیم شدنی است هرچند نیاز به رفت و آمد زیادی دارد.»

محمدی همچنین تاکید کرد که دیجی کالا هنوز سودآور نیست. او همچنین باور دارد پلتفرمی مانند فیروزه پلت برای دیجی‌کالا چندان کاربردی ندارد و بیشتر به کار استارت آپ‌هایی با ابعاد کوچکتر می‌خورد؛ موضوعی که البته «رامین ربیعی» مدیرعامل گروه مالی فیروزه چندان با آن موافق نبود.

ربیعی باور دارد که آنها فیروزه پلت را برای همین موضوع تاسیس کرده‌اند که اگر یک سرمایه گذار سنتی مایل بود که بر فرض ۵ میلیارد یا ۱۰ میلیارد از سرمایه‌ خود را در دیجی‌کالا بگذارد، بداند باید با کجا صحبت کند و چگونه این کار را انجام دهد و از آنسو مدیران عامل بخش‌های مختلف جای بزرگی مثل دیجی کالا نیز بتوانند از طریق این پلتفرم با یک خروج موفق، به زندگی خود سر و سامان اساسی ببخشند و به دنبال رویاهای خودشان بروند.

«کامران خوشی» مدیرعامل سابق زورق هم در این پنل، درباره ادغام شدن زورق در علی بابا گفت: «در واقع این هنر سرآوا بود که چنین پکیجی درست کرد. هرچند آن زمان شرایط متفاوت بود و باید بپذیریم که کم‌تجربگی روی آن قرارداد سایه انداخته بود.» خوشی تاکید دارد که در قرارداد آنها با سرآوا، مقرر شده بود که هیچ یک از شرکت‌ها نباید با یک بیزینس هم مدل خود رقابت کنند: «ما حتی صحبت‌هایی با چند سرمایه‌گذار کرده بودیم ولی ناگهان با ورود علی بابا به مجموعه ورق برگشت.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی