ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف علائم سرطان در موش به خاطر دود سیگار الکترونیکی

تحقیق تازه ای که روز گذشته منتشر شده نشان می دهد برخلاف آنچه قبلاً تصور می شد، سیگار الکترونیکی جایگزین مناسبی برای سیگار معمولی نبوده و سرطان زاست. دانشمندان با تحقیق روی موش ها متوجه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۵

تحقیق تازه ای که روز گذشته منتشر شده نشان می دهد برخلاف آنچه قبلاً تصور می شد، سیگار الکترونیکی جایگزین مناسبی برای سیگار معمولی نبوده و سرطان زاست.

دانشمندان با تحقیق روی موش ها متوجه شدند کشیدن سیگار الکترونیکی می تواند ریسک ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد؛ اما تا ثابت شدن این مسئله در انسان ها و تهدیدی که کشیدن سیگار الکترونیکی آنها را تهدید می کند، راهی طولانی در پیش است.

محققان تا پیش از پژوهش مذکور می دانستند دود سیگار الکترونیکی همانند دود سیگار معمولی سرطان زاست. تحقیقی که پیش از این مطالعه در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک انجام گرفته نشان می دهد کشیدن سیگار الکترونیکی می تواند با تخریب DNA موجود در مثانه و ریه انسان ها و موش ها، ریسک ابتلا به سرطان را در آنها افزایش دهد.

گروهی دیگر از دانشمندان نیز به وجود مواد شیمیایی سرطان زا در سیگارهای الکترونیکی (خصوصاً محصولات طعم دار) پی برده اند. در تحقیق جدید که در ژورنال PNAS منتشر شده، برای اولین بار سیگار الکترونیکی به طور مستقیم به سرطان ربط داده شده است.

دود سیگار الکترونیکی به احتمال زیاد یک عامل سرطان‌زا است.

محققان در این پژوهش بیش از یک سال روی موش ها مطالعه کردند. آنها در مدت 54 هفته موش ها را پنج روز در هفته به مدت 4 ساعت در روز در سه وضعیت مختلف قرار دادند. یک گروه از آنها در یک محیط که با دود سیگار الکترونیکی پر شده بود قرار گرفتند. در این محیط نیکوتین از محفظه حاوی محلول پروپیلن گلیکول و گلیسیرین سبزیجات، حرارت دیده و هوا می دید.

گروه دیگری از موش ها در محیطی دیگر و در معرض هوای تبخیر شده از محلول های فوق قرار گرفتند. گروه سوم نیز هواوی تصفیه شده تنفس می کردند.

به گفته نویسنده اصلی مقاله به نام «Moon-Shong Tang»، زیست شناس مولکولی از دانشگاه نیویورک، موش ها با قرار گرفتن در معرض نیکوتین، بعضی از ترکیب های سرطان زا به نام «نیتروسامین ها» (Nitrosamines) در بدن آنها شروع به شکل گرفتن می کند که هم انسان ها و هم موش ها را به سرطان مبتلا می کند.

تحقیق «Tang» و تیم او در دانشگاه نیویورک از برخی محدودیت ها رنج می برد. موش هایی که در این بازه یک ساله آزمایش شدند، در برابر ترکیبات شیمیایی سرطان‌زا آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به موش های دیگر از خود نشان دادند.

از موش های ذکر شده معمولاً در تحقیقات مرتبط با سرطان استفاده می شود؛ چون مدت زمان زیادی طول می کشد تا عامل به وجود آورنده سرطان را پیدا کرد. بنابراین اگرچه این تحقیق احتمال سرطان زا بودن سیگار الکترونیکی را نشان می دهد، اما نمی تواند میزان سرطان زا بودن آن برای انسان ها را نشان دهد.

به گفته «Tang» در حال حاضر نمی توان میزان سرطان زا بودن سیگار الکترونیکی را در مقایسه با سیگار معمولی اندازه گرفت. نویسندگان مقاله مذکور اعلام می کنند نتایج تحقیقات آنها نباید مردم را به این تفکر وا دارد که کشیدن سیگار الکترونیکی به اندازه کشیدن سیگار معمولی ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

برخی از متخصصین و سازمان ها اعلام کرده اند که سیگار الکترونیکی 95 درصد ضرر کمتری نسبت به سیگار تنباکو دارد. آنها معتقدند نیکوتین به تنهایی سرطان زا نبوده و تنفس دود آن به ندرت می تواند افراد را در معرض محصول سرطان زای آن یعنی نیتروسامین قرار دهد. حال اگر «Tang» و تیم او با تحقیقات خود به نتیجه برسند، آماری که چند خط بالاتر گفته شد زیر سوال می رود.

در هر صورت بحث در مورد سرطان زا بودن سیگار الکترونیکی و سیگار معمولی همچنان ادامه خواهد داشت و بعید است حتی با وجود تحقیق در مورد انسان ها و موش ها، به این زودی ها برنده ای داشته باشد.

«Tang» در انتها می گوید:

«برای یک فرد سیگاری بیست سال یا بیشتر زمان می برد تا به سرطان ریه دچار شود. اگر عامل سرطان زای ناشی از کشیدن سیگار تنباکو را همانند مدلی برای عامل سرطان زای ناشی از کشیدن سیگار الکترونیکی فرض کنیم، آنوقت احتمالاً یک دهه دیگر طول خواهد کشید تا علایم سرطان ریه در فردی که سیگار الکترونیکی می کشد، پدیدار شوند.»

به عبارت دیگر باید با انجام تحقیقات بیشتر در مورد افرادی که سیگار الکترونیکی می کشند، به ریسک ابتلا به سرطان پی برد؛ این در صورتی است که از تهدیدات فوری و جانی ناشی از مصرف سیگارهای الکترونیکی غیر استاندارد صرف نظر کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی