ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

مقایسه رنو داستر، نیسان رونیز و سوزوکی گرند ویتارا در بازار دست دوم

این روزها بازار خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در سرتاسر کره خاکی داغ است اما در ایران با توجه به وجود شهرهای کوهستانی و مناطق طبیعت گردی دور افتاده و جاده های درب و ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

این روزها بازار خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در سرتاسر کره خاکی داغ است اما در ایران با توجه به وجود شهرهای کوهستانی و مناطق طبیعت گردی دور افتاده و جاده های درب و داغان کشورمان، نیاز بیشتری به خودروهای شاسی بلند در مقایسه با بسیاری دیگر از انواع خودرو احساس می شود و حالا این نیاز منطقی، به نوعی با مُد جهانی شاسی بلند سواری ترکیب شده و ماحصل آن در بازاری کم تنوع، چیزی نیست جز افزایش قیمت معدود خودروهای موجود.

شاید بتوان گفت که طی بیست سال گذشته و پس از پایان دوران تاخت و تاز پاترول در جاده مخصوص، تنها نیسان رونیز و سوزوکی گرند ویتارا بودند که در رده خودروهای کراس اوور و شاسی بلند در ایران عرضه شده اند و البته هر دو نیز حالا از خط تولید کنار رفته و تنها در قالب خودروهای دست دوم قابل خریداری هستند.

گرند ویتارا

در شرایط تحریم سنگین صنایع خودروسازی کشور که حتی خودروسازان چینی نیز تصمیم به خروج از بازار ایران گرفته اند، عملا خودرو خاصی برای جایگزینی این محصولات وجود ندارد و به نوعی می توان گفت که در بازه قیمتی کمتر از 300 میلیون تومان خرید خودروهای دست دوم، تنها انتخاب مخاطبین طبیعت گردی است. حتی جالب است بدانید که نمونه های دو دیفرانسیل کراس اوور زشت رنو (داستر) نیز عموما بیش از 300 میلیون تومان قیمت دارند.

از این رو اگر بودجه ای محدود داشته باشید و خواهان یک خودرو همه جا رو باشید، باید بین برخی از SUV های قدیمی (عموما کلاسیک) یا خودروهای مدرن تری نظیر رونیز، ویتارا و البته داستر یک گزینه را انتخاب نمایید. از این میان پر واضح است که خودروهای کلاسیک افرود از سواری خشک تری برخوردارند و مشکلات بیشتری را از نظر هزینه های نگهداری و تامین قطعات یدکی به شما تحمیل خواهند کرد.

در طرف مقابل، رنو داستر در نسخه های تک دیفرانسیل از هیچ گونه مزیت خارج از جاده ای خاصی برخوردار نیست و نمونه های دو دیفرانسیل نیز به سبب عرضه در نسخه اتوماتیک، چندان خودرو آفرود پر توانی محسوب نمی شوند. در مقابل نیسان رونیز با موتور 2.4 لیتری مشهورش، تنها در نسخه دنده دستی در ایران عرضه شده است و البته از توانایی های آفرود بسیاری بهتری نسبت به بسیاری از خودروهای دیگر هم رده برخوردار است اما در زمان استفاده شهری به سبب ابعاد بزرگ، سواری نسبتا خشن و البته عدم وجود نسخه اتوماتیک، نمی تواند خودرو چندان راحتی تلقی شود.

اما سوزوکی گرند ویتارا که با دو نوع موتور 2.0 و 2.4 لیتری و دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک در ایران وجود دارد، طبیعتا طیف بیشتری از انتخاب را به شما عرضه می کند و با توجه به شرایط کلی می توان گفت که نمونه های 2.4 لیتری از نظر قدرت تولیدی (169 اسب بخار) و البته فراوانی قطعات یدکی گزینه مطلوب تری نسبت به سری مجهز به موتور 2.0 لیتری است.

قیمت و شرایط بازار

در زمان نگارش این مطلب (مهر 98) برای خرید نمونه های قدیمی و دست چندم سوزوکی ویتارا 2.0 لیتری و نیسان رونیز مدل 1383، حداقل لازم است تا رقمی در حدود 140 الی 170 میلیون تومان را در حساب بانکی خود ذخیره کرده باشید، اما خرید نسخه های کم کارکرد و مدل بالای رونیز (1389) با بودجه 230 الی 250 میلیون تومانی امکان پذیر است و این درحالیست که با چنین رقمی می توانید یک نسخه متوسط 2.4 لیتری سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک (مدل 1389) یا حتی یک نسخه کم کارکرد از رنو داستر دو دیفرانسیل (مدل 2016) را نیز خریداری نمایید.

رونیز

این درحالیست که سوزوکی گرند ویتارا در نسخه های مدل بالا و کم کارکرد، طبیعتا گران قیمت ترین خودرو این قیاس است که با ارقامی بیش از 400 میلیون تومان معامله می شود، اما به سبب کیفیت خوب و دوام مشهور خودروهای ژاپنی می توان گفت که خرید یک سوزوکی ویتارا دست دوم با کارکرد نسبتا زیاد نیز ریسک چندان بزرگی محسوب نمی شود و احتمالا رضایت شما را از انتخاب یک خودرو دو دیفرانسیل تامین خواهد کرد، اما در نهایت شاید بهتر باشد که برای گذر از مسیرهای خارج از جاده ای سنگین، به سراغ نسخه های دنده دستی این خودرو یا نمونه های کم کارکرد نیسان رونیز بروید که از بسیاری جهات یک SUV ساده اما مستحکم محسوب می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی