ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان برای اولین بار از نقش قاچاق کوکائین در تغییرات اقلیمی می‌گویند

ترانزیت مواد مخدر و حفاظت از جنگل ها دو مقوله جدا از هم به نظر می رسند اما محققان درباره ارتباط تنگاتنگ بین آنها هشدار داده اند. قاچاق کوکائین و تلاش برای مبارزه با آن سالیانه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

ترانزیت مواد مخدر و حفاظت از جنگل ها دو مقوله جدا از هم به نظر می رسند اما محققان درباره ارتباط تنگاتنگ بین آنها هشدار داده اند.

قاچاق کوکائین و تلاش برای مبارزه با آن سالیانه ۲۱۴.۶ میلیون دلار هزینه در پی دارد اما این تنها هزینه های مادی این تجارت پر سود است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته قاچاقچیان برای مخفی کردن فعالیت های خود به جنگل زدایی دست می زنند که به مهاجرت اجباری افراد و شدت یافتن تغییرات اقلیمی منجر می شود.

انتقال محموله های کوکائین از جنوب قاره آمریکا به نواحی شمالی و رساندن آنها به دست مشتریان متمول آمریکایی و کانادایی، مستلزم عبور از آمریکایی مرکزی است. قاچاقچی ها در این نواحی برای فرار از دست ماموران شروع به ایجاد راه ها، باندهای فرود و مسیرهای انحرافی کرده اند که در برخی نقاط از دل جنگل های حفاظت شده عبور می کند.

قاچاق کوکائین

شرایط زمانی بدتر می شود که پای پولشویی به میان می آید. گروه های تبهکار برای خرج کردن بدون دردسر پولهایشان روی دام پروری و کشاورزی سرمایه گذاری می کنند؛ دو کسب و کاری که نیازمند تخریب جنگل ها برای ایجاد مرتع و تامین علوفه دام ها است.

جنگل های قاره آمریکا نقش ریه های زمین را بازی می کنند بنابراین عواقب نابودی آنها به این منطقه محدود نشده و دامنگیر تمام دنیا خواهد شد. در حال حاضر ۲۰ درصد از کربن تولیدی ناشی از جنگل زدایی است، از اینرو سیاست های مبارزه با مواد مخدر و حفاظت از محیط زیست در این نواحی باید به صورت متمرکز و یکپارچه دنبال شوند.

منبع این یافته ها سه گزارش مختلف است و در آنها برای نخستین بار به نقش کوکائین در تغییرات اقلیمی پرداخته شده. این مطالعات در «کریدور بیولوژیکی آمریکای مرکزی» در هندوراس، کاستاریکا و گواتمالا صورت گرفته که یکی از بالاترین نرخ های جنگل زدایی در دنیا را دارد.

قاچاق کوکائین

خلافکاران پس از جنگل زدایی برای تثبیت موقعیتشان با توسل به ارعاب و خشونت افراد بومی را مجبور به مهاجرت می کنند. فقدان ثبات سیاسی و فقر ساکنان بومی باعث شده امکان مقابله با خلافکاران را نداشته باشند تا جایی که به گفته یکی از افراد بومی به نام «جنیفر دوین» مقاومت در برابر قاچاقچی های به معنی از دست دادن جانشان خواهد بود.

به گفته محققان دولت ها برای مبارزه با این روند باید از ساکنان و قبایل بومی حمایت کنند چرا که احتمال تخریب نواحی جنگلی توسط آنها کمتر است. طبیعتا افزایش عملیات های مبارزه با قاچاق کوکائین و کارتل های مواد مخدر نیز قدم بزرگی در این راستا خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی