ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تپ‌سی: قرارداد ما با شهرداری بدعتی جدید برای اکوسیستم استارتاپی نخواهد بود

تپ‌سی به تازگی قراردادی را با شهرداری تهران امضا کرده است که بر اساس آن موظف می‌شود در چارچوب دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی عمل کند. امروز (۲۳ مهر) تپ‌سی با برگزاری یک نشست خبری، توضیحات ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۷

تپ‌سی به تازگی قراردادی را با شهرداری تهران امضا کرده است که بر اساس آن موظف می‌شود در چارچوب دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی عمل کند. امروز (۲۳ مهر) تپ‌سی با برگزاری یک نشست خبری، توضیحات بیشتری در رابطه با این همکاری و علت امضا کردن این قرارداد ارائه داد.

«میلاد منشی‌پور»، مدیرعامل تپ‌سی در این نشست خبری اعلام کرد که این دستورالعمل و مذاکره‌ی ۳ ساله‌ای که در رابطه با تهیه آن در جریان بوده، یک دستاورد افتخارآمیز است چون در این توافق، ماهیت اصلی تاکسی‌های اینترنتی حفظ شده است. او گفت تپ‌سی و تاکسی‌های اینترنتی چند خط قرمز مهم داشته‌اند که این دستورالعمل از آنها عبور نمی‌کند، با این حال، فعالیت تاکسی‌های اینترنتی را نیز به رسمیت شناخته شده است.

به گفته منشی‌پور دریافت مجوز از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، قابلیت ارائه قیمت‌های پویا، عدم ارائه کامل اطلاعات سفرها و در نهایت محدود نشدن عرضه و تقاضا در پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی، مهم‌ترین خط قرمزهایی بوده‌اند که دستورالعمل کنونی به آنها احترام می‌گذارد. مدیران تپ‌سی همچنین تاکید کردند که شرایط تاکسی‌های اینترنتی با سایر کسب‌وکارهای مجازی متفاوت است و پرداخت عوارض، یک بدعت‌گذاری تازه برای اکوسیستم استارتاپی نیست.

منشی‌پور همچنین اعلام کرد که با تهیه این دستورالعمل و امضا شدن قرارداد میان تپ‌سی و شهرداری تهران، بالاخره «تعیین تکلیف» انجام شده است: «تا پیش از این تاکسی‌های اینترنتی سرنوشت نامشخصی داشتند. بدترین چیز برای کسب و کار این است که تکلیفش مشخص نباشد. باید به این نکته توجه داشت که سرنوشت تاکسی‌های اینترنتی در ایران به راحتی می‌توانست به جای دیگری برود.»

در حال حاضر تپ‌سی اولین تاکسی اینترنتی است که قرارداد خود را با شهرداری امضا کرده است. همین مسئله باعث شده تا برخی از فعالین در اکوسیستم استارتاپی این اقدام تپ‌سی را زیر سوال ببرند و استدلال نیز این است که بر این اساس سایر نهادهای مرتبط هم می‌توانند به سراغ سایر استارتاپ‌ها بروند و از آنها درخواست پرداخت عوارض کنند. حتی کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم در رابطه با یک بدعت گذاری جدید اظهار نگرانی کرده بود. اما آیا واقعا تپ‌سی یک در جدید را برای پرداخت عوارض از سوی همه استارتاپ‌ها باز کرده است؟ «نگین انصاری»، مدیر حقوقی تپ‌سی در پاسخ به همین سوال به دیجیاتو گفت:

«صنعت حمل‌ونقل با سایر صنایع متفاوت است و مقررات بیشتری در آن وجود دارد. پرداخت عوارض برای تاکسی‌های آنلاین در بسیاری از کشورها پذیرفته شده است. پس این اتفاق برای تاکسی‌های آنلاین یک موضوع جدید نیست و از طرفی، قابل سرایت کردن به سایر بخش‌ها نیست و دلیلی برای اینکار وجود ندارد. استدلال شهرداری این است که ما از امکانات شهر استفاده می‌کنیم و باید به همین دلیل بهایی پرداخت کنیم. سایر کسب‌وکارهای مجازی الزاماً اینطور نیستند. یک کسب‌وکار فعال در حوزه بهداشت، از امکانات وزارت بهداشت استفاده نمی‌کند. پس در جدیدی باز نخواهد شد، این شرایط خاص صنعت حمل‌ونقل است و چیز جدیدی هم نیست.»

میلاد منشی‌پور در پاسخ به این سوال دیجیاتو که آیا قرارداد تاکسی‌های اینترنتی و پرداخت عوارض به شهرداری‌ها وجاهت قانونی دارد یا خیر، با تقسیم بندی دستورالعمل به سه بخش، گفت:

«بخشی از این دستورالعمل برای ما خوشحال کننده است چون نمی‌خواهد هسته اصلی کسب‌وکار ما را تغییر دهد. بخش دیگر این دستورالعمل در مورد شرایطی است که ما قبلاً در مورد آنها رگولیشن نداشتیم و حالا داریم، پس باید تغییراتی در خودمان ایجاد کنیم. بیمه رانندگان، معاینه فنی و فرسودگی خودرو در این دسته هستند. اما یک مسئله در دستورالعمل وجود دارد که ما هم از آن خوشحال نیستیم و آن، پرداخت عوارض است. هیچ شرکتی از پول دادن خوشحال نمی‌شود اما مذاکره به این مفهوم است که طرفین به یک درک مشترک برسند تا از منافع دو طرف حفاظت شود.»

نگین انصاری، مدیر حقوقی تپ‌سی در پاسخ به این سوال که چرا پرداخت عوارض در خود دستورالعمل وجود ندارد و در قرارداد جداگانه‌ای به آن اشاره شده، گفت: «دلیلش این بود که وزارت کشور یک دغدغه را مطرح کرد و گفت که شهرداری‌ها شخصیت‌های حقوقی مستقلی از وزارت کشور دارند و باید به شکل خاص باید با آنها قرارداد بست تا هر کدام این مبلغ را در ردیف بودجه خود قرار دهند.»

یکی دیگر از انتقاداتی که به این دستورالعمل وارد بود، قرارداد بستن با تک تک شهرداری‌ها بود. اما منشی‌پور می‌گوید در این میان جای نگرانی وجود ندارد چراکه بر اساس دستورالعمل، شهرداری یک ماه فرصت دارد تا با تاکسی اینترنتی قرارداد ببندد و اگر اینکار را انجام ندهد، تاکسی اینترنتی به مسیر خودش ادامه می‌دهد و شهرداری در اصل خودش را از منافع محروم کرده است: «در این حالت حتما به سرعت قرارداد با شهرداری‌ها بسته می‌شود و مانع فعالیت ما هم نمی‌شود. از طرفی قرارداد با شهرداری‌ها متفاوت نیست و تاکید شده که یک قرارداد با شهرها امضا شود.»

از سوی دیگر دستورالعمل می‌گوید در صورتی که مالیات بر ارزش افزوده حذف شود، شرکت‌ها باید ۲ درصد از درآمد خود را به عنوان عوارض پرداخت کنند اما اگر حذف نشود، این رقم به ۱.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. اما آیا در این میان تضمینی وجود دارد که مالیات بر ارزش افزوده حذف شود؟ منشی پور در پاسخ به این سوال دیجیاتو می‌گوید:

«اگر ارزش افزوده حذف نشود، فشار سنگینی به تپ‌سی و سایر تاکسی‌های اینترنتی می‌آید. در عمل، یک سمت این دستورالعمل نمی‌توانست وزارت اقتصاد و دارایی باشد. پس نیاز بود تا این اقدامات دو مرحله‌ای باشد. اما اکنون دستگاه‌های دولتی باید همکاری کنند تا مرحله دوم انجام و مالیات بر ارزش افزوده حذف شود.»

منشی‌پور همچنین از عدم علاقه اسنپ به این دستورالعمل ابراز تعجب کرد و گفت نظر اسنپ از جلسه آخری که در وزارت کشور برگزار شد، تغییر کرد: «این تغییر نظر احتمالاً حاصل اختلافات داخلی است. به نظر ما می‌آید که شاید، تفاوت نگرش سهامداران خارجی و داخلی اسنپ، باعث شده تا موضع‌گیری‌ها متفاوت باشد. از طرف دیگر در این دستورالعمل بندی وجود دارد که ضدانحصار است و شرکت‌ها را از رصد کردن گوشی مسافر و راننده، و دخالت در استفاده‌ی آنها از اپ‌های دیگر منع می‌کند. طبعاً این قسمت برای اسنپ ناخوشایند است. این‌ها فقط برداشت‌های ماست و نمی‌دانیم واقعیت چیست.»

مدیرعامل تپ‌سی در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی که تاکسی‌های اینترنتی مجوزشان را از آن دریافت کرده‌اند، با اقدام تپ‌سی موافق است یا خیر، اعلام کرد که به نظر می‌رسد نظر جمعی هیات مدیره موافق باشد. او گفت بعضی اعضای اتحادیه نظرات متفاوتی را در توییتر منتشر کردند که در این رابطه بحث و قرار شد نمایندگان اتحادیه، نظرات شخصی‌شان را منتشر نکنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی