ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران UCLA از احتمال وجود سیارات مشابه به زمین در عالم هستی می گویند

تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا نتایج مربوط به پژوهش جدیدی را منتشر کرده اند که با استناد بر شواهد تازه، یکتا بودن زمین را به چالش می کشد. ادوارد یانگ پروفسور دانشگاه کالیفرنیا در این ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا نتایج مربوط به پژوهش جدیدی را منتشر کرده اند که با استناد بر شواهد تازه، یکتا بودن زمین را به چالش می کشد. ادوارد یانگ پروفسور دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفته است که تیم محققان UCLA به این نتیجه رسیده اند که احتمالا سیاره های خاکی زیادی مانند زمین در این عالم وجود دارد. سرپرستی این تیم را الکساندر دویل دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد ژئو شیمی و اختر شیمی دانشگاه کالیفرنیا بر عهده داشته است.

دویل در این پژوهش روش تازه ای برای تحلیل جزئیات ژئوشیمی سیاره های خارج از منظومه خورشیدی ابداع کرد. او برای این منظور عناصر موجود در صخره سیارک ها یا ذرات ایجاد شده از سیاره های صخره ای که به دور شش کوتوله سفید می گشتند را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. کوتوله های سفید تراکم توده ای بالایی دارند و بقایای سوخته شده از ستاره های معمولی هستند.

کوتوله سفید

این ستاره ها جاذبه بسیار قدرتمندی دارند که باعث می شود عناصر سنگینی نظیر کربن، اکسیژن و نیتروژن به درون بافت هایشان نفوذ کند و در نتیجه امکان بررسی این عناصر از طریق تلسکوپ ها دیگر وجود نخواهد داشت. نزدیک ترین کوتوله سفید بررسی شده در این پژوهش ۲۰۰ سال نوری از زمین فاصله داشت و دورترین شان در فاصله ۶۶۵ سال نوری قرار داشت.

بخش اعظم دیتای مورد استفاده در این پژوهش از طریق رصدخانه W.M. Keck  در هاوایی به دست آمده بود. دویل اظهار داشت که حین بررسی کوتوله سفید رنگ انتظار مشاهده هیدروژن و هلیوم را داشته اما مواد دیگری نظیر سیلیکون، منیزیم، کربن و اکسیژن را هم مشاهده کرده است و نکته قابل توجه حجم اکسید آهن مشاهده شده در ترکیبات این صخره ها بوده است.

البته هنوز مشخص نیست که چرا سیاره های موجود در منظومه خورشیدی تا این اندازه اکسیژن را در ترکیبات خود دارند و به همین خاطر اظهار نظر در مورد مقدار اکسیژن کشف شده در سیارات منظومه های دیگر بسیار دشوار است.. اما روشن است که اکسیداسیون در ایجاد میدان مغناطیسی، تکتونیک صحفه ای و دیگر فرایندهای ضروری برای حیات روی زمین موثر بوده است.

به گفته دویل، بی دوامی اکسیژن درست به اندازه فشار و محدودیت های دمایی در شکل گیری مواد اصلی درون یک سیاره اهمیت دارند. بنابراین اکسیژن را میتوان یکی از فاکتورهای مهم در سکونت پذیری قلمداد کرد.

از سویی محققان کشف کردند که ترکیبات شیمیایی (شامل آهن) زمین، مریخ و سیارک های موجود در منظومه خورشیدی به وفور در اجرامی که با کوتوله های سفید برخورد داشته اند، وجود دارند. به بیان دیگر اجرامی که ترکیبات شیمیایی یکسانی با زمین و مریخ دارند در سراسر راه شیری وجود دارند و این احتمال وجود حیات فرازمینی در جای دیگری از کهکشان را تقویت می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • عزراییل
    عزراییل | ۲۷ مهر ۱۳۹۸

    کسانی که فکر میکنن آدم فضایی یا مخلوقات دیگه ای وجود ندارن برن youtube کلیپ From Earth to Multiverse رو ببینن

مطالب پیشنهادی