ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

هزینه تعویض روغن پژو 405، پارس و سمند با موتور XU7، حجم 1800cc

اصطکاک یکی از مهمترین دشمنان قطعات فلزی پیشرانه است که در صورت مهار نشدن باعث می‌شود تا اجزای موتور خیلی زود کارایی مناسب و لازم را از دست بدهند و دیگر نتوان عملکرد شایسته را ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

اصطکاک یکی از مهمترین دشمنان قطعات فلزی پیشرانه است که در صورت مهار نشدن باعث می‌شود تا اجزای موتور خیلی زود کارایی مناسب و لازم را از دست بدهند و دیگر نتوان عملکرد شایسته را از پیشرانه خودرو شاهد بود.

به منظور غلبه بر این اصطکاک مزاحم و ایجاد شرایط مناسب برای کارکرد به نحو احسن قطعات موتور، لازم است تا فضای میانی بسیاری از سطوح تماسی قطعات پیشرانه همچون میل لنگ، یاتاقان‌ها، سرسیلندر و... به وسیله یک نوع روان‌کار با درجه گران‌ر‌وی مناسب پر شود تا ضمن از بین بردن اصطکاک ناخواسته و مزاحم بر سر راه کارکرد قطعات، از افزایش دمای اجزای پیشرانه نیز تا حدی ممانعت به عمل آورد و به خنک شدن آنها کمک نماید.

روغن موتور همان عاملی است که حرکت روان اجزای در حال تماس پیشرانه را در جوار یکدیگر ممکن می‌سازد و کارکرد مناسب آنها را تضمین می‌نماید. روغن موتور یکی از مهم‌ترین اجزای مجموعه پیشرانه است که در صورت عدم برخورداری از کیفیت مناسب و یا کاهش میزان آن در موتور، قطعا پیشرانه با خطرات بسیار بسیار جدی و مهلکی مواجه خواهد شد.

بسیاری از یاتاقان زدن‌ها، گریپاژها و خرابی‌های دیگر که هزینه‌های گزافی برای مالک خودرو در پی دارند، ناشی از بروز ایراد در سامانه روغن رسانی پیشرانه هستند.

امروزه قصد داریم تا هزینه سرویس تعویض روغن و تعویض فیلترهای موتور 1800سی سی پژو 405، سمند و پارس را با یکدیگر بررسی نماییم. این پیشرانه هشت سوپاپ به دلیل عدم برخورداری از استکان تایپیت‌های هیدرولیک (استکان تایپیت این موتور به صورت شیم بندی شده است) نیاز به روغن روان‌تر با درجه گرانروی 10w-40 ندارد بلکه به جای آن از نمونه‌های با گرانروی 20w-50 استفاده می‌شود.

تعویض روغن پژو 405

فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر اتاق نیز سه نوع فیلتری هستند که معمولا در هر بار سرویس روغن تعویض می‌گردند. فیلتر بنزین را نیز می‌توان پس از هر سه مرتبه سرویس روغن تعویض نمود.

به یاد داشته باشید تعویض فیلترها به ویژه فیلتر روغن از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اگر این فیلتر مهم تعویض نگردد، روغن تازه با روغن کثیف و ناخالصی‎های موجود در فیلتر کهنه ترکیب شده و از کیفیت روغن جدید با وجود نو بودن کاسته می‌شود که می تواند خطراتی را برای پیشرانه در پی داشته باشد.

 نام قطعه میانگین قیمت (هزارتومان)
روغن موتور با درجه گرانروی 20w-50(ایرانی-4.5لیتر) 90- 115
فیلتر روغن 15-25
فیلتر هوا 12-20
فیلتر هوای اتاق(کولر و بخاری) 15

با توجه به مقادیر جدول فوق، هزینه سرویس کامل روغن پژو 405، سمند و پژو پارس مجهز به موتور 1800 سی سی (4.5 لیتر روغن برای این پیشرانه نیاز است) به طور متوسط چیزی در حدود 150 تا 170 هزار تومان هزینه در برخواهد داشت.

تعویض روغن پژو 405

اگر بخواهد واسکازین (روغن جعبه دنده) را نیز تعویض نمایید، بایست بدانید که حدود 2.5 لیتر واسکازین با درجه گرانروی مناسب 75w-80 یا 75w-90 که با محدوده دمایی کشورمان متناسب هستند، نیاز دارید. هزینه 2.5 لیتر روغن جعبه دنده (ویژه گیربکس دستی) به طور متوسط چیزی در حدود 70 هزار تومان (روغن ایرانی) و 230 هزار تومان (روغن خارجی) خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی