ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایلان ماسک
تکنولوژی

جملاتی که به صنعت تکنولوژی ۱۰ سال اخیر معنا بخشیدند

دهه ۲۰۱۰ میلادی موضوعات مختلفی برای صحبت در زمینه تکنولوژی در اختیارمان گذاشته است، اما گاهی موضوع اصلی، همین صحبت‌ها هستند. وعده‌های جاه‌طلبانه، پاسخ‌های زیرکانه و «کی بود، کی بود، من نبودم‌»ها خود می‎توانند سرتیتر ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۶ آبان ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

دهه ۲۰۱۰ میلادی موضوعات مختلفی برای صحبت در زمینه تکنولوژی در اختیارمان گذاشته است، اما گاهی موضوع اصلی، همین صحبت‌ها هستند.

وعده‌های جاه‌طلبانه، پاسخ‌های زیرکانه و «کی بود، کی بود، من نبودم‌»ها خود می‎توانند سرتیتر اخبار باشند، خصوصاً وقتی که از دهان سیاست‌مداران و مدیرعاملان سلبریتی بیرون می‌آیند. برخی سخنان خود را حضوری بیان می‌کنند و بسیاری از طریق توییتر؛ اما همگی در قالب تفکرات اندیشمندانه و کوتاه.

اما جملاتی که باعث می‌شوند به فکر فرو برویم، بخندیم یا سرمان را بخارانیم، صرفاً جملاتی نیستند که توسط افرادی مشهور با ایده های ژرف‌نگرانه مطرح شده باشند. یک دانشمند مورد احترام، نگرانی‌هایش را درباره پیشرفت تکنولوژی‌هایی نظیر هوش مصنوعی بیان کرد، یک شهروند از فرهنگ آزار جنسی در یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های صنعت پرده برداشت و رباتی کوچک از سیاره‌ای دیگر سلام فرستاد.

در ادامه، لیستی از نقل قول‌هایی طی ۱۰ سال اخیر تدارک دیده‌ایم که به صنعت تکنولوژی معنا بخشیدند.

لحظه‌ای دردناک برای آیفون

فقط سعی کنید این‌طوری در دست نگیریدش.

استیو جابز، مدیر عامل اپل این جمله را در ایمیلی به مشتریان ناراضی از کیفیت تماس آیفون 4 هنگامی که آنتن دستگاه به شکلی خاص لمس می‌شد، نوشت. سه هفته بعد، اپل اعلام کرد که به تمام مشتریان آیفون 4 ضربه‌گیر رایگانی می‌دهد که از آنتن محافظت خواهد کرد.

کری‌خوانی

من اندروید را نابود خواهم کرد، چون محصولی دزدیده شده است. حاضرم برای این کار وارد نبرد گرماهسته‌ای شوم.

نقل قولی از جابز در کتاب Steve Jobs والتر آیزکسان.

مگر اینکه کراک بکشی

قرار نیست دور خودم بچرخم و ۷۵ صفحه مستند برای افرادی آماده کنم که حاضر به شهادت دادن نیستند. منظورم اینست که بی‌خیال، ۷۵ صفحه! ۷۵ صفحه! از من می‌خواهید حکمی بر اساس ۷۵ صفحه صادر کنم. و مگر اینکه کراک بکشید، متوجه خواهید بود که این شاهدین قرار نیست احضار شوند، آن هم وقتی کمتر از ۴ ساعت زمان دارید.

قاضی لوسی کوه زمانی این جمله را بیان کرد که بعد از قبول مسئولیت پرونده ۷ ساله میان اپل و سامسونگ،‌ با بیل لی،‌ وکیل اپل صحبت می‌کرد.

لحظه‌ای مریخی

من در کمال امنیت به سطح مریخ آمده‌ام. دهانه گیل، من داخل توام!!!

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا بعد از فرود موفقیت‌آمیز روی سیاره سرخ این را در توییتر نوشت.

من هم آدمی معمولی‌ام!

من با هیچ کس دیگر تفاوتی ندارم. من مهارت‌های خاصی ندارم. من هم یک نفرم که هر روز در دفترش می‌نشیند، اتفاقات را می‌بیند و با خود می‌‎گوید "این چیزی نیست که لایق تصمیم‌گیری درباره‌اش باشیم". افکار عمومی باید تصمیم بگیرد که این برنامه‌ها و قوانین درست هستند یا خیر.

ادوارد اسنودن، افشاگر معروف در حال صحبت در یک ویدیو بعد از انتشار مستنداتی مربوط به استراق‌ سمع تماس‌های تلفنی از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا.

خارج از چارچوب

جف بزوس در حال باز کردن یک فروشگاه خرده‌فروشی است و صاحب یک روزنامه شده. مشخص شد که هرچه درباره اینترنت فکر می‌کردیم اشتباه بوده است.

آرون لوی، مدیرعامل Box بعد از خرید واشنگتن پست از سوی جف بزوس و اعلام خبر تاسیس فروشگاه فیزیکی آمازون در نیویورک این جملات را توییت کرد.

بصیرت افزایش حقوق

موضوع واقعاً درباره خواستن افزایش حقوق نیست، بلکه درباره امیدوار بودن به اینست که سیستم هم‌راستا با پیشرفت شما، حقوق‌تان را افزایش می‌دهد. و این به نظرم یکی از نیروهای ماوراءالطبیعه زنانیست که خواستار افزایش حقوق نمی‌شوند.

سخنان ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در مصاحبه‌ای راجع به حقوق زنان. نادلا فردای آن روز به خاطر نظرات خود عذرخواهی کرد.

آزمایشی شکست‌خورده

یک فرایند شیمیایی اجرا می‌شود تا واکنشی اتفاق بیفتد و سیگنالی از کنش شیمیایی با نمونه آزمایشی تولید شود، سپس نتیجه آزمایش به دست می‌آید که پرسنل آزمایشگاه مورد بازنگری قرارش می‌دهند.

الیزابت هولمز، مدیرعامل پیشین ترانوس درباره تکنولوژی آزمایش خون نویدبخش این شرکت به مجله نیویورکر توضیح می‌داد. بعد از اینکه وال‌ استریت ژورنال در سال ۲۰۱۵ فاش کرد که وعده‌ها دروغین بودند، ترانوس طی سال پیش منحل شد و هولمز حالا با اتهامات کلاه‌برداری و فریب سرمایه‌گذاران مواجه است.

اهلی کردن سیاره سرخ

راه سریع، انداختن سلاح‌های گرماهسته‌ای در قطب‌هاست.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس اکس در پاسخ به سوال استفن کولبرت درباره راه‌های زیست‌پذیر کردن مریخ برای انسان‌ها.

تازه‌وارد

ظاهراً آن‌ها باور دارند که خدا هستند.

استیو ناویک، رییس پلیس شهر پورتلند در مصاحبه با روزنامه Oregonian راجع به شروع به کار اوبر در این شهر بدون دریافت جواز رسمی.

قدرت پوکمون

ما فکر می‌کردیم بازی محبوب شود، اما مشخصاً غافلگیرمان کرد.

صحبت جان هانک، مدیرعامل استودیو Niantic در مصاحبه با بیزنس اینسایدر راجع به محبوبیت دیوانه‌وار پوکمون گو که سرورهای کمپانی را تحت فشار گذاشت.

متلک توییتری

اکانتت رو حذف کن.

هیلاری کلینتون، نامزد ریاست جمهوری دموکرات این توییت را در پاسخ به رقیبش، دونالد ترامپ نوشت.

ایمیل‌های گمشده

روسیه، اگر داری گوش می‌کنی، امیدوارم بتوانی آن ۳۰ هزار ایمیلی که گم شدند را پیدا کنی.

دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری این را در جریان یک کنفرانس خبری گفت و ظاهراً از روسیه می‌خواست که به او در هک ایمیل هیلاری کلینتون کمک کنند.

بزن به جاده، جک

دلیل این حرکت یک چیز است: شجاعت. شجاعت اینکه حرکت کنیم و کاری جدید انجام دهیم که همه ما را بهتر می‌کند.

مدیر ارشد مارکتینگ جهانی اپل، فیل شیلر توضیح داد که چرا اپل جک ۳.۵ میلی‌متری را از آیفون ۷ حذف کرده است.

موضوعی داغ

ما متوجهیم که انتظارات شما یا استانداردهای خودمان را برآورده نکرده‌ایم. به این خاطر، واقعاً متاسفیم.

مدیرعامل سامسونگ اروپا، بعد از آتش گرفتن چندین دستگاه گلکسی نوت 7، این را در بلاگ سازمانی سامسونگ نوشت.

ایده‌ای دیوانه‌وار

شخصاً فکر می‌کنم این ایده که اخبار کذب در فیسبوک -که محتوایی بسیار اندک هستند- به هر شکلی روی انتخابات تاثیر گذاشته‌اند، ایده‌ای دیوانه‌وار است.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک در حال صحبت در یک کنفرانس تکنولوژی که دو روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ برگزار شد. یک هفته بعد او گفت که از صحبت خود پشیمان است.

نیاز به حفظ ظاهر

من اساساً به عنوان یک رهبر باید تغییر کنم و بزرگ شوم.

تراویس کالانیک، مدیرعامل پیشین اوبر این را زمانی گفت که ویدیویی از برخورد زننده او با یک راننده منتشر شد.

هیچکس نمی‌تواند فایل‌هایت را برگرداند

شاید مشغول راهی برای بازگردانی فایل‌هایت باشی، اما وقتت را هدر نده. هیچکس بدون سرویس رمزگشایی ما نمی‌تواند فایل‌هایت را بازگرداند.

این جمله‌ای بود که باج‌افزار واناکرای، خود را از طریق آن معرفی می‌کرد. این حمله که اطلاعات قربانی را روی کامپیوتر رمزگذاری می‌کرد، بیمارستان‌ها، کمپانی‌های مخابراتی و حتی دوربین‌های ترافیک را فلج کرد. این بدافزار در تنها چند روز، راهش را به بیش از ۱۰۰ هزار سازمان در ۱۵۰ کشور باز کرد.

نبرد بر سر بی‌طرفی شبکه

این تلاش قرار است به تامین‌کنندگان پهنای باند ما این قدرت را بدهد که تصمیم بگیرند کدام صداها را باید خاموش کرد، به کدام سایت‌ها باید سر بزنیم، چه ارتباطاتی باید برقرار کنیم و چه جوامع آنلاینی تشکیل دهیم. این به نظر من یک تغییر رادیکالی می‌رسد و تغییری که حاضرم برای [جلوگیری از] آن بجنگم.

جسیکا روزن‌وورسل، مدیر رگولاتوری FCC در مصاحبه با CNET راجع به اینکه چرا رای مخالف با لغو بی‌طرفی شبکه داد.

خطر! خطر!

باید با توسعه هوش مصنوعی به جلو برویم ولی در عین حال از خطرات واقعی‌اش باخبر باشیم. می‌ترسم که هوش مصنوعی یک روز کاملاً جایگزین انسان‌ها شود.

استفن هاوکینگ، فیزیک‌دان سرشناس در مصاحبه با خبرگزاری وایرد. هاوکینگ سه ماه بعد و در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

فکر می‌کردیم دیتا پاک شده باشد

فکر می‌کردیم دیتا پاک شده باشد و باید دوباره چک می‌کردیم. آنها به ما اطمینان دادند و تا زمانی که مردم گفتند حقیقت ندارد نمی‌دانستیم... به ما اطمینان خاطر قانونی داده شده بود که اطلاعات پاک شده.

شریل سندبرگ، مدیر عملیات فیسبوک در یک مصاحبه راجع به اطلاعات به دست آمده از کاربران در رسوایی کمبریج آنالیتیکا.

پول را دنبال کن

سناتور، ما تبلیغ نمایش می‌دهیم.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک در پاسخ به این سوال کنگره آمریکا که پرسید فیسبوک چگونه درآمدزایی می‌کند.

در لاین خودت بمان

در این فکرم که تسلا را با ارزش ۴۲۰ دلار به ازای هر سهم خصوصی کنم. سرمایه آماده است.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا این را در توییتی نوشت که غرامت ۲۰ میلیون دلاری برایش به همراه داشت و باعث شد خاطر به تشکیل یک پرونده در کمیسیون امنیت و مبادلات آمریکا، از سمت خود به عنوان رییس هیئت مدیره کنار بگیرد.

با یکدیگر مهربان باشید

من همه را ترغیب می‌کنم که با یکدیگر مهربان باشند و در زندگی روزانه و در شبکه‌های اجتماعی با احترام برخورد کنند. شما می‌توانید چنین کاری انجام دهید؟

بانوی اول آمریکا، ملانیا ترامپ در حال صحبت درباره کمپین «بهترین باش».

رسیدگی به توییتر

به عقیده ما، مهم است جهان ببیند رهبران جهان چطور فکر و عمل می‌کنند. و فکر می‌کنیم که مباحثات پیرامون این موضوع حیاتی تلقی می‌شوند.

جک دورسی، مدیرعامل توییتر در مصاحبه‌ای با هافینگتون پست و در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ در حال سوء استفاده از این پلتفرم است. دورسی سه ماه بعد به همراه برخی دیگر از فعالان حوزه تکنولوژی، در کاخ سفید با ترامپ ملاقات کرد.

بزوس بودن

به جای سر خم کردن در برابر اخاذی و باج‌گیری، تصمیم گرفته‌ام آنچه برایم فرستاده‌اند را عمومی کنم. علی‌رغم هزینه شخصی و رسوایی‌ای که آن‌ها به خاطرش تهدیدم می‌کنند.

جف بزوس، مدیرعامل آمازون در حالی این پست را مدیوم نوشت که گفته می‌شد نشریه National Enquirer با تهدید انتشار تصاویر برهنه او، تلاش به باج‌گیری از او داشته است.

آشوب و پیامدهایش

اگر شما یک کارخانه آشوب ساختید، نمی‌توانید از مسئولیت‌تان نسبت به آشوب شانه خالی کنید.

تیم کوک، مدیرعامل اپل در حال صحبت در دانشگاه استنفورد راجع به اینکه صنعت تکنولوژی باید بابت اختلالات و پیامدهایی که یک محصول ایجاد می‌کند مسئولیت‌پذیر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۸ آبان ۱۳۹۸

    خیلی هم با معنا نبودن

  • مکس
    مکس | ۶ آبان ۱۳۹۸

    عااالی??

مطالب پیشنهادی