ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ۷ نانومتری
تکنولوژی

تعدیل نیروی گسترده در واحد تولید CPU سامسونگ؛ پایانی بر پردازنده اختصاصی؟

داستان چیپست های اگزینوس با پردازنده های قدرتمند مانگوس در دنیای موبایل به آخر خط رسیده و سامسونگ احتمالا تولید پردازنده های اختصاصی را متوقف می کند. کمپانی کره ای در کنار کوالکام، مدیاتک و هواوی یکی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

داستان چیپست های اگزینوس با پردازنده های قدرتمند مانگوس در دنیای موبایل به آخر خط رسیده و سامسونگ احتمالا تولید پردازنده های اختصاصی را متوقف می کند.

کمپانی کره ای در کنار کوالکام، مدیاتک و هواوی یکی از بازیگران قدر در حوزه تولید چیپست موبایل است اما از تصمیم خود برای تعدیل ۲۹۰ نفر از کارکنان واحد تحقیق و توسعه در تگزاس خبر داده که احتمالا به معنی توقف تولید پردازنده های سفارشی بر پایه معماری ARM خواهد بود.

این شرکت در بیانیه خود تاکید کرده که به منظور حفظ توان رقابتی در بازارهای جهانی و پس از ارزیابی کلی کسب و کارش تصمیم به انتقال بخشی از نیروی کار واحد تحقیق و توسعه تگزاس گرفته. در این بیانیه به روشنی مشخص نشده که آیا در آینده هم شاهد پردازنده های اختصاصی مانگوس خواهیم بود یا خیر اما دلایل متعددی برای توقف تولید آنها وجود دارد.

کمپانی هایی نظیر کوالکام و سامسونگ پس از خرید حق امتیاز معماری ARM اقدام به تولید پردازنده های سفارشی مثل کریو و مانگوس می کنند. هرچند خرید حق امتیاز کنترل کامل چیپ را در اختیار این شرکت ها قرار می دهد اما اینکار جدای از هزینه سنگین تحقیق و توسعه، پیامدهای دیگری را نیز به دنبال دارد. برای مثال گرچه چیپست های اگزینوس به خاطر کارایی بالا تحسین می شوند اما به واسطه مصرف بالای انرژی مورد انتقاد هم قرار گرفته اند.

احتمالا همین عامل باعث شده کمپانی کره ای برای صرفه جویی در مصرف هزینه و جلوگیری از اتلاف منابع، عطای تولید هسته های پردازشی اختصاصی را به لقایش بخشیده و ۲۹۰ نفر از کارکنان واحد تحقیق و توسعه را در پایان سال ۲۰۱۹ به خانه بفرستد.

در صورتی که این پیش بینی درست از آب درآید اگزینوس ۹۹۰ یکی از آخرین چیپست های مجهز به پردازنده های سفارشی سامسونگ خواهد بود و پس از آن کمپانی یا به تولید هسته های نیمه سفارشی روی می آورد یا مثل مدیاتک از معماری آماده ARM استفاده خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی