ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصفیه هوای خانه
علمی

رد یک باور غلط؛ گیاهان آپارتمانی هوای خانه را تصفیه نمی‌کنند

برخلاف باور عمومی نگهداری گیاهان آپارتمانی کمکی به تصفیه هوای خانه نخواهد کرد؛ مگر اینکه در هر متر مربع از آپارتمان بین ۱۰ تا ۱۰۰۰ گیاه بکارید که عملی به نظر نمی رسد. محققان پس ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

برخلاف باور عمومی نگهداری گیاهان آپارتمانی کمکی به تصفیه هوای خانه نخواهد کرد؛ مگر اینکه در هر متر مربع از آپارتمان بین ۱۰ تا ۱۰۰۰ گیاه بکارید که عملی به نظر نمی رسد.

محققان پس از بررسی های گسترده مدت دریافته اند که گیاهان آپارتمانی تاثیر بسیار اندک و نزدیک به صفر روی پاکسازی هوا دارند. بر اساس تحلیل هایی که روی مطالعات ۳ دهه گذشته صورت گرفته، در یک آپارتمان معمولی ۱۴۰ متر مربعی برای ایجاد جریان هوای مشابه با زمانی که چند پنجره باز است، باید دستکم ۶۸۰ گیاه آپارتمانی کاشته شود که حتی در صورت پیاده سازی هم خانه را به جنگل استوایی تبدیل می کند.

ریشه این تصور نادرست که با کاشت چند گیاه می توان هوای آپارتمان را تصفیه کرد به حدود سه دهه قبل برمی گردد. ناسا در سال ۱۹۸۹ مطالعه ای را در مورد توانایی گیاهان برای فیلتر مواد شیمیایی سرطان زا در ایستگاه فضایی ترتیب داد.

تصفیه هوای خانه

در این پژوهش گیاهان در محفظه ای ایزوله با فضایی کمتر از یک متر مکعب آزمایش شدند. نتیجه آزمایش شگفت آور بود: حجم آلاینده های سمی در هوا ۷۰ درصد کاهش یافته بود. با این حال کسی به این نکته دقت نکرد که شرایط یک محفظه ایزوله با محیط داخلی ساختمان‌های بزرگ بسیار متفاوت است. همین عامل باعث شد در طول زمان این تصور ایجاد شود که با کاشت چند گیاه در آپارتمان می توان تمام آلودگی ها را در هوا فیلتر کرد.

محققان برای رد این باور نتایج ۱۹۶ آزمایش را به CADR یا نرخ تحویل هوای پاک تبدیل کرده اند. با استفاده از این معیار ثابت شده که تقریبا در تمامی این مطالعات نرخ پاکسازی ترکیبات ارگانیک فرار یا VOC توسط گیاهان آنقدر کم است که می توان آنرا نادیده گرفت.

بنابرین شاید نگهداری گیاهان در منزل به افزایش جذابیت بصری و روحیه افراد کمک کند اما نباید برای تصفیه هوای خانه روی آنها حساب باز کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • hakhamaneshs
    hakhamaneshs | ۲۰ آبان ۱۳۹۸

    بیشتر برای زیبایی و جاندار بودنشان می خرند

  • علی
    علی | ۱۸ آبان ۱۳۹۸

    در آزمایش ناسا، منظورتان از متر مربع، در واقع متر مکعب است؟

  • Erfanalone۹۲
    Erfanalone۹۲ | ۱۸ آبان ۱۳۹۸

    آپارتمان معمولی ۱۴۰ متره؟آپارتمان معمولی ۷۰ متره داداش?...جدا از این من همیشه فکر میکردم که چند تا گیاه کوچیک تو خونه باعث تغییر محسوس تو کیفیت هوا نمیشه

  • Mj Kianiapp
    Mj Kianiapp | ۱۸ آبان ۱۳۹۸

    همین ناسا که میگین 30 سال پیش چرت گفته،5 سال پیش یه لیست از گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوا منتشر کرد و برای مثال صریحا در مورد گیاه سانسوریا گفت که یک بوته بزرگ با ابعاد یک متر در یک متر میتونه 9 متر مکعب هوا رو تصفیه کنه

مطالب پیشنهادی