ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ساعت کاری انعطاف پذیر
کسب و کار

ساعت کاری انعطاف پذیر برای همه؛ چهار نکته که مدیران باید بدانند

دنیای کار کردن به سرعت در حال تغییر است و با افزایش امید به زندگی و تغییرات مربوط به بازار کار، نوع کار کردن ما نیز کمی پیچیده‌تر شده است. یکی از این تغییرات مربوط ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

دنیای کار کردن به سرعت در حال تغییر است و با افزایش امید به زندگی و تغییرات مربوط به بازار کار، نوع کار کردن ما نیز کمی پیچیده‌تر شده است. یکی از این تغییرات مربوط به رفت و آمد‌های مکرر در طول هفته از یک نقطه ثابت به نقطه ثابت دیگر است. اگر شلوغی خیابان را هم در نظر بگیرید که شرایط از این هم بدتر می‌شود. به این‌ها آلودگی هوا را هم اضافه کنید. اما اگر بگوییم که برای این کار راه حلی وجود دارد، چه واکنشی نشان می‌دهید؟ با ما همراه باشید تا چگونگی پیاده‌سازی ایده «ساعت کاری انعطاف پذیر» را بررسی کنیم.

ایده ساعت کاری انعطاف پذیر برای کارمندان و کارفرمایان بسیار جذاب است. این ایده به بسیاری از کارمندان کمک می‌کند که دوباره انگیزه لازم برای کار کردن را پیدا کنند. همچنین کارفرمایان نیز می‌تواند مقادیر زیادی پول صرفه‌جویی کرده و به دنبال ارائه شرایط کاری منعطفی باشند که تمام جوانب مهم را در نظر بگیرد.

تحقیقات اخیر بیش از ۳۰۰ شرایط مختلف ساعت کاری انعطاف پذیر را بررسی کرده و به نتایج جالبی رسیده و برای مثال «ساعت کاری انعطاف پذیر»، کار پاره وقت، کار ساعتی و کار پروژه‌ای را هم در بر می‌گیرید. نتایج نشان می‌دهد ۸۷ درصد کارمندان به این سبک از کار کردن علاقه بسیاری دارند. در نتیجه اجرای درست و مدیریت این ایده امری بسیار حیاتی است. در ادامه ۴ روش مختلف برای مدیریت این سبک از کار را معرفی می‌کنیم تا بتوانید از روش درست، شرایط کاری مناسب را برای کارمندان خلق کنید.

داشتن یک سوپروایزر کار بلد

ساعت کاری انعطاف پذیر

اولین گام، آموزش درست مدیران برای مدیریت شرایط ساعت کاری انعطاف پذیر است. برای این منظور داشتن یک سوپروایزر کار بلد بسیار مهم بوده، زیرا بسیاری از مدیران نیز ممکن است شرایط کاری منعطف را به درستی مدیریت نکنند و باعث سرگیجه کارمندان شوند. به همین دلیل اگر روی آموزش درست یک سوپروایزر سرمایه‌گذاری نکنید، شرایط کاری منعطف جواب نخواهد داد.

بسیاری از مدیران به نیروی کار خود، وظیفه جدیدی محول می کنند و ممکن است حتی درخواست کار جدیدی کنند که در صورت آماده نشدن سر وقت آن، جریمه نیز داشته باشد. در نتیجه اگر صاحب کسب و کار کوچکی هستید و قصد دارید از این ایده استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم در ابتدای کار سوپروایزرهای زبردست استخدام کنید تا در آینده بتوانید بیش‌ترین بهره را از این ایده ببرید.

منعطف بودن در انعطاف پذیری

ساعت کاری انعطاف پذیر

گام بعدی برای اجرای درست ایده فوق، مربوط به انعطاف پذیر بودن خود پدیده است. یعنی باید به گونه‌ای این ایده را پیاده‌سازی کنید که تمام کارمندانتان بتوانند از آن بیش‌ترین بهره را ببرند. برای این منظور باید تمام کارکنان در یک فضای مشخص جمع شوند و شرایط و زمان مناسب برای کار کردن خود را مطرح کنند، تا سوپروایزر بتواند به خوبی شرایط را بررسی کرده و برنامه‌ریزی درست را در اختیار کارمندان قرار دهد.

ساعت کاری انعطاف پذیر اجازه می‌دهد در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید، پس بهتر است که به کارمندانتان این اختیار را بدهید تا با ارائه نظرات خود، اجرا و پیاده سازی آن را تسهیل کنند. ممکن است شرایط کاری همواره ثابت نماند و طی اتفاقات خاصی، نیار به تغییر زمان‌های پیش‌نهادی داشته باشید. پس بهتر است هر از چند گاهی با کارمندانتان در این رابطه گفت و گو کنید.

بازتعریف بهره‌وری

ساعت کاری انعطاف پذیر

به عنوان یک کارفرما، نباید بهره وری کارمندان را در حضور مستمر آن‌ها طی حضور در ساعات مشخصی بدانید. تحقیقاتی به عمل آمده است که نشان می‌دهد حضور کارمندان که کمی هم اجبار پشتش باشد، بهره‌وری را بسیار کاهش داده و شرایط کاری را پیچیده‌تر هم می‌کند. به همین دلیل بهتر است معیار بهره‌وری کارمندان را از حضور مستمر در مکان خاص، به چیز‌های مهم‌تری تغییر دهید.

برای این منظور، بهتر است به جای حضور مستمر کارمندان در شرکت، پایان یافتن یک پروژه سر زمان مقرر شده یا همکاری موفق اعضای گروه را در نظر بگیرید. یا این که حتی کیفیت بالای گزارش کار را ملاک بهره‌ور بودن بدانید. در نظر گرفتن این معیار‌ها بسیار هوشمندانه‌تر از این است که مطمئن شوید کارمندتان حتما رأس ساعت ۸ در شرکت حضور دارد.

شرایط کاری منعطفتان را تبلیغ کنید

ساعت کاری انعطاف پذیر

اگر می‌خواید استعداد‌های ناب را برای شرکتتان استخدام کنید، بهتر است در شرایط استخدام، منعطف بودن را ذکر کنید. برای مثال افرادی که در حال حاضر با شرایط منعطف کار می‌کنند، دیگر یکی از ویژگی‌های کاری خود را از دست نمی‌دهند تا برای شرکت شما کار کنند. پس بهتر است تا می‌توانید ایده ساعت کاری انعطاف پذیر را در بوق و کرنا کنید.

یکی از مراکز آماری، اطلاعات جالبی را در این رابطه منتشر کرده است. حدود ۹۰ درصد از کارکنان بریتانیا از ایده ساعت کاری انعطاف پذیر استقبال کرده‌اند. اما در سال ۲۰۱۹ تنها ۱۵ درصد از شرکت‌ها برای چنین ایده‌ای تبلیغات انجام داده‌اند. پس با این کار، این کارفرمایان حدود ۷۵ درصد از بازار نیروی کار را پوشش نداده‌اند و در نهایت نیروی کار مستعد نیز استخدام نخواهند کرد.

ایده ساعت کاری انعطاف پذیر بیش از گذشته در کانون توجهات قرار گرفته و اتفاقا تاثیرات مثبتی هم داشته است. برای مثال بهره‌وری و حفظ نیروی کار بسیار بالا رفته و غیبت کارکنان به بهانه‌های مختلف نیز به شکل محسوسی کاهش یافته است. در نهایت نه تنها کارفرمایان بیش‌ترین میزان سود را از این راه کسب می‌کنند، بلکه کارمندان نیز با داشتن یک زندگی کاری متعادل، بهره‌وری و انگیزه بیش‌تری خواهند داشت.

ساعت کاری انعطاف پذیر

همچنین تحقیقاتی که در رابطه با ایده ساعت کاری انعطاف پذیر صورت گرفته نشان می‌دهد که بیش‌تر افراد مسن‌، از این حالت کاری استقبال می‌کنند. بدین صورت شما به عنوان کارفرما می‌توانید به راحتی از این نیروی کار نیز بهره‌مند شوید، زیرا ایده ساعت کاری انعطاف پذیر کلید ایجاد فضای کاری مناسب برای تمام سنین است. اگر هم دوست‌دار محیط زیست باشید، از تولید کاز کربن دی اکسید به میزان قابل توجهی جلوگیری خواهید کرد.

در نهایت برای اجرای درست ایده ساعت کاری انعطاف پذیر، باید مدیریت درست، ایجاد شرایط کاری خلاقانه و تولید انگیزه را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی