ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کد پروتکل بیت کوین
تکنولوژی

ذخیره‌سازی کد منبع بیت کوین در قطب شمال

اگر بخواهید کد منبع بیت کوین را در جای امنی نگه‌داری کنید، به چه جایی اعتماد می‌کنید؟ گیت هاب قرار است این کد را در گاوصندوق مخصوص خود در جایی بین قطب شمال و نروژ ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

اگر بخواهید کد منبع بیت کوین را در جای امنی نگه‌داری کنید، به چه جایی اعتماد می‌کنید؟ گیت هاب قرار است این کد را در گاوصندوق مخصوص خود در جایی بین قطب شمال و نروژ نگه‌داری کند.

در این مخزن کد رمز‌نگاری شده گیت هاب، یک میکرو فیلم وجود داشته که توانایی حفظ اطلاعات داخل خود را تا ۱۰۰۰ سال دارد. این پروژه که پیش از این هم مورد استفاده قرار گرفته بود اسوالبارد «Svalbard» (نام همان منطقه) نام دارد و در مجمع‌الجزایری بین نروژ و قطب شمال با آب و هوایی سرد و خشک واقع شده است.

با این حال به نظر می‌رسد که اولین‌ حلقه‌های این میکروفیلم نیز شامل کد منبع بیت کوین بوده است. گیت هاب در نظر دارد تا از تمام مخازن فعال کدهای منبع خود، نمونه‌هایی را روی میکرو‌فیلم‌های تولید شده از هالید‌های نقره کپی کند و آن را در این گاو صندوق سرد نگه‌داری کند. اولین تلاش‌ها برای این کار نیز از ۲۰ فوریه سال آینده اغاز خواهد شد.

کد منبع بیت کوین

این تکنولوژی اجازه می‌دهد که داده‌ها، زمان ذخیره‌سازی طولانی‌تری داشته باشند. این گاو صندوق همچنین به عنوان یکی از مراحل اولیه امنیتی پروژه سیلیکای مایکروسافت خواهد بود. این پروژه به این کمپانی اجازه می‌دهد که داده‌ها را روی تکه‌ای از کریستال کوارتز ذخیره کند. تلاش‌های امن‌سازی داده‌های مایکروسافت که صاحب گیت هاب هم هست، بسیار جدی بوده و پروژه Svalbard را می‌توان مقدمه‌ای بر آن دانست.

با این حال افراد پشت این پروژه، به صورت اختصاصی نامی از بیت کوین نبرده‌اند، ولی با توجه به این که کد پروتکل BTC یا همان بیت کوین کش، در یکی از این مخازن قرار دارد، می‌توان متصور شد که کد بیت کوین هم داخل یکی از این گاو صندوق‌های ذخیره شود. در نتیجه باید گفت که نابود کردن کد منبع بیت کوین به این سادگی‌های هم میسر نحواهد شد، زیرا همواره نسخه فیزیکی و غیر قابل مخدوش آن در جایی امن وجود خواهد داشت.

کد منبع بیت کوین

کد منبع بیت کوین اما نسخه نهایی ندارد زیرا همواره صدها نفر در حال بهبود آن هستند، اما نسخه فعلی آن که از آن با نام Bitcoin Core یاد می‌شود، در بیش‌تر نود‌های شبکه وجود دارد و همین نسخه نیز در گاو صندوق گیت هاب نگه‌داری خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که کد منبع بیت کوین، هیچ گونه داده‌ای از کاربر خاصی ندارد و به نظر می‌رسد تنها متعلق به هر شخصی که خود را ساتوشی ناکاموتو می‌نامد باشد. با این حال این کد در حال سپری کردن اولین زمستان خود در Svalbrad خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • hmdz
    hmdz | ۳ آذر ۱۳۹۸

    با کامپیوترهای کوانتومی تو مرخم جاسازی کنن باز امنیت نخواهند داشت.

  • sohrab911
    sohrab911 | ۲ آذر ۱۳۹۸

    حفظ اطلاعات تا هزار سال اونم وسط قطب شمال
    اونا کجا تو کجای تکنولوژی سیر میکنن ما کجا...

  • Reza
    Reza | ۲ آذر ۱۳۹۸

    کسی پروکسی داره ؟

    • AliReza
      AliReza | ۲ آذر ۱۳۹۸

      من امتحان کردم خیلی ضعیفه داشتنش با نداشتنش هیچ فرقی نمیکنه
      همه پستای اینستاگرام
      7 days ago
      واتساپ و تلگرامم که اصلا نمیاد
      اینستا به زحمت
      گوگل هم میخوای سرچ کنی یه ساعت باید صبر کنی تا بیاد

    • علی
      علی | ۲ آذر ۱۳۹۸

      پروکسی که در برهه حساس کنونی، بخواد به اینترنت جهانی وصلت کنه، هیچ امنیتی نداره. بهتره صبر پیشه کنی

مطالب پیشنهادی