ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نت بلاکس
تکنولوژی

چرا آمار نت بلاکس از وضعیت اینترنت موبایل ایرانسل اشتباه است؟

پس از نزدیک به یک هفته قطع سراسری اینترنت کشور طی روزهای اخیر، به تدریج شاهد وصل شدن اینترنت ثابت شرکت ها و سپس برقراری اتصال اینترنت مشترکین خانگی اینترنت ثابت (ADSL) بودیم. در این ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۳

پس از نزدیک به یک هفته قطع سراسری اینترنت کشور طی روزهای اخیر، به تدریج شاهد وصل شدن اینترنت ثابت شرکت ها و سپس برقراری اتصال اینترنت مشترکین خانگی اینترنت ثابت (ADSL) بودیم. در این مدت سایت نت بلاکس به عنوان مرجع بررسی وضعیت ارتباط اینترنت بر سر زبان ها افتاد. اکنون این سایت نشان می دهد که مشترکین اینترنت ایرانسل به طور کامل به شبکه بین المللی متصل شده اند، اما همان طور که می دانیم و می دانید، چنین چیزی صحت ندارد.

سناریویی که مطرح می شود، این است که نتبلاکس به طور دقیق نمی تواند اتصال مشترکین نهایی به اینترنت بین الملل را ارزیابی کند. برای شفاف شدن این وضعیت، باید ابتدا کمی در مورد ساختار شبکه توضیح بدهیم.

چگونه به اینترنت وصل می شویم؟

هر دستگاه برای ارتباط با اینترنت نیاز به یک آدرس IP دارد. محدوده آدرس های IP که برای شبکه های محلی، مثلاً داخل یک سازمان، شرکت یا منزل (آی‌پی های خصوصی) استفاده می شود با آدرس های عمومی که در اینترنت به کار می روند، تفاوت دارد. به عبارتی می توان گفت که دستگاه های موجود در یک شبکه محلی می توانند با دیگر دستگاه های موجود در همان شبکه ارتباط برقرار کنند اما برای ارتباط با خارج از شبکه و در سطح اینترنت نیاز به یک آدرس آی پی عمومی است که پل اتصال شبکه محلی به دنیای اینترنت می شود.

تعداد آدرس های آی پی عمومی (Public IP) محدود هستند و توسط نهادهای بین المللی به شبکه های محلی تخصیص داده می شوند تا امکان ارتباط این شبکه ها با اینترنت فراهم شود. اما این که شبکه های مختلف چگونه از طریق اینترنت با هم ارتباط برقرار می کنند ساز و کار ویژه ای دارد. هر گروه از دستگاه ها که توسط یک سازمان مستقل مدیریت می شوند سیستم خود مختار یا به اختصار «AS» نام دارند. زمانی که دو AS با هم ارتباط برقرار می کنند از پروتکل BGP برای مسیریابی بسته های داده استفاده می کنند. هر AS یک شماره مستقل (ASN) دارد که برای مسیریابی داده ها به بیرون از شبکه AS تخصیص داده شده اند. با استفاده از BGP امکان شناسایی شماره های هر AS فراهم شده و بهترین مسیر انتقال داده ها مشخص می شود.

به طور خلاصه می توان این طور گفت که مسیریاب های شبکه به این طریق همسایگی هایی را بین شبکه ها ایجاد می کنند تا اطلاعات از مبدأ به مقصد برسد. هر همسایه تمامی مسیرهایی که در هر شبکه را می شناسد مدیریت کرده و تمامی اطلاعات مرتبط با آن را به همسایه مجاور خود (یا به عبارتی AS دیگر) می دهد یا لیست آی‌پی های عمومی که یک AS از آن مطلع است در اختیار همسایه های دیگر قرار می گیرد و همه ASها بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.

نتبلاکس چه می کند؟

ظاهراً نتبلاکس تعداد آدرس هایی که توسط یک ASN از طریق BGP به همسایگان اطلاع داده می شود (یا به عبارتی ادورتایز می شود) را با تعداد آدرس های شرایط عادی وصل بودن اینترنت می سنجد. به این ترتیب متوجه می شود که در مقایسه با قبل چه تعداد از آی‌پی ها به اینترنت دسترسی دارند و چه تعداد قطع شده اند. مثلاً یک شبکه خاص در یک کشور در شرایط قطع اینترنت، تنها 10 درصد از آی‌پی های خود را ادورتایز می کند و نتبلاکس در می‌یابد که نود درصد کاربران قطع شده اند.

اما از سوی دیگر، شبکه ها از تکنیک NAT یا «ترجمه آدرس شبکه» برای تبدیل کردن آدرس های خصوصی داخل یک شبکه محلی به آدرس عمومی استفاده می کنند تا بسته های داده در شبکه های محلی از آدرس خصوصی استفاده کنند، اما برای انتقال به بیرون از آدرس عمومی. همین موضوع موجب می شود دستگاه های خارج از شبکه نتوانند آدرس خصوصی هر دستگاه داخل شبکه را ببینند و آنها را پینگ کنند. به دلیل وجود NAT، اجازه پینگ کردن کاربران داخل شبکه محلی از بیرون داده نمی شود.

به نظر می رسد نتبلاکس هم که بر اساس پینگ کردن آی پی ها کار می کند، نمی تواند میلیون ها کاربر داخل شبکه های محلی را ببیند و تنها امکان پینگ کردن آی‌پی های عمومی را دارد. تمامی این ها در حالی است که چنین روشی نمی تواند برای تشخیص تعداد کاربران متصل به شبکه به کار برود؛ چرا که تنها لبه های شبکه با آدرس آی پی عمومی قادر به ردیابی از طریق نت بلاکس هستند در حالی که در پشت آن، ممکن است هزاران کاربر هیچ دسترسی به اینترنت نداشته باشند.

با این حساب می توان گفت بخش اعظم روترهای شبکه ایرانسل با آدرس عمومی، به اینترنت جهانی دسترسی دارند، یا حداقل پینگ می شوند و پینگ می گیرند. در این صورت به محض صدور مجوز برقراری اینترنت همراه از سوی مراجع ذیصلاح، ایرانسل می تواند دسترسی اینترنت تمام مشترکانش را برقرار سازد.

از آنجا که نتبلاکس اطلاعات دقیقی در مورد نحوه بررسی ارتباط اینترنت کاربران ارائه نکرده، تنها می توان به حدس و گمان بسنده کرد. مواردی که گفتیم تنها یک سناریوی محتمل برای وضعیت کنونی محسوب می شوند. سؤال اینجاست که چرا اپراتورهای دیگر از راهکار ایرانسل برای اعلام آدرس های عمومی استفاده نکرده اند، یا چرا در زمان برقراری ارتباط مشترکین ADSL شاهد افزایش معقول اتصال اینترنت کاربران بودیم. در حال حاضر نمی توان به این سؤالات جواب داد؛ فقط باید امیدوار باشیم که به زودی ارتباط کاربران موبایل کشورمان هم برقرار شود؛ مشترکینی که در شرایط عادی بخش قابل توجهی از ترافیک شبکه را به خود اختصاص می دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • internet.444.iran
    internet.444.iran | ۵ آذر ۱۳۹۸

    ایرانسل به شدت اپراتور دزد و بی وجدانی است، چند وقت پیش نت منطقه ما رو به مدت چهار ماه بدون هیچ دلیل یا حتی خبررسانی قطع کردن ! من بسته سی و شش گیگ خریده بودم، و هر چقدر اعتراض کردم اهمیتی داده نشد و با لحن بدی به من گفتن ما مسئولتیی نداریم، برید منطقه ای که دسترسی داشته باشه و حجم تون رو اونجا مصرف کنین! یعنی این حجم از بی شرافتی و بی وجدانی به عمرم ندیده بودم، بلافاصله رفتم سیم‌کارت رایتل گرفتم و فوق العاده راضیم ، علاوه بر بسته هایی با حجم بیشتر و قیمت کمتر، واقعا اپراتور با مسئولیت و دلسوزی هس، پیشنهاد می کنم هر کسی ایرانسل داره بندازه سطل آشغال و رایتل بگیره، پشیمون نمی شید

  • بهادر م
    بهادر م | ۵ آذر ۱۳۹۸

    ADSL استان البرز
    شرکت شاتل هم باز قطع کردن

  • internet.444.iran
    internet.444.iran | ۵ آذر ۱۳۹۸


    رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز به عنوان رییس شورای امنیت کشور و نهاد اصلی تصمیم گیرنده در این باره نیز کلا نیازی به پاسخگویی در باره قطعی اینترنت ندیده و در یان باره اصلا توضیحی نداده است.

    حال مشخص نیست مسئول پاسخ دهی به میلیون ها کاربر اینترنت در کشور کیست و جبران هزینه های هزاران میلیاردی قطعی اینترنت در کشور را چه کسی به عهده می گیرد؟

    • sohrab911
      sohrab911 | ۵ آذر ۱۳۹۸

      شورشو دراوردن بابا اه

      • internet.444.iran
        internet.444.iran | ۵ آذر ۱۳۹۸

        لابد یه خبرهایی هست، حتمن هنوز نتونستن ناآرامی ها رو به طور کامل سرکوب کنن! وگرنه چه دلیلی داشت از وصل کردن اینترنت بهترین تا این حد؟

        • internet.444.iran
          internet.444.iran | ۵ آذر ۱۳۹۸

          *بترسن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی