ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چاقی
علمی

آسیب جدی مغز به خاطر التهابات ناشی از چاقی

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که چاقی در نوجوانان ممکن است باعث آسیب‌های مغزی شود. آسیب‌های وارد شده، بخش‌هایی از مغز که مسئول کارکردهای شناختی، احساسات و اشتها می‌شود را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنینی ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که چاقی در نوجوانان ممکن است باعث آسیب‌های مغزی شود. آسیب‌های وارد شده، بخش‌هایی از مغز که مسئول کارکردهای شناختی، احساسات و اشتها می‌شود را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنینی چاقی ممکن است مغز را ملتهب کند. این آسیب‌ها با بررسی روی نوجوانانی ۱۲ تا ۱۶ ساله صورت گرفته که به دو دسته چاق و غیر چاق تقسیم شده بودند.

التهاب مزمن می‌تواند مشکلاتی بی‌شماری مانند سرطان و زوال عقل برای افراد به وجود بیاورد. چاقی به عنوان یکی از بیماری‌هایی شناخته می‌شود که می‌توان اثرات آن را در مغز دید. بر اساس نتایج تحقیقاتی که قرار است در کنفرانس RSNA ارائه شود، التهاب ناشی از چاقی ممکن است منجر به آسیب رسانی به مغز شود که معمولا از سن ۱۲ سالگی شروع می‌شود.

چاقی

آسیب‌هایی که به مغز رسیده بیشتر در بخش جسم پینه‌ای (بخشی از مغز که دو نیم کره را به هم متصل می‌کند) و بخش کنترل کارکردهای شناختی مشاهده شده که مسئول مدار پاداش، کنترل احساسات و اشتها هستند. محققین آسیب‌هایی که به بخش‌های دیگر مغز رسیده باشند را پیدا نکرده‌اند. البته این مشکل به التهاب‌هایی که نشان‌دهنده هورمون لپتین (تولید کننده سلول‌های چربی) هستند، وابسته است.

افرادی که از چاقی رنج می‌برند، ممکن است دچار بیماریی بشوند که در آن مقاومت به لپتین ایجاد شود. مقاومت به لپتین یعنی مغز دیگر به لپتین واکنش نشان نمی‌دهد. در نتیجه باعث می‌شود که کاربر دیگر احساس سیری نکند و در نتیجه غذای بیشتری بخورد. خوردن بیش از حد باعث می‌شود که چربی بیش از حد در بدن تولید شود که خود سطح لپتین را بالا می‌برد.

چاقی

سلول‌های لپتین تولید کننده چربی هستند و این باعث می‌شود که چرخه تکمیل شده و فائق آمدن به شرایط سخت‌‌تر شود. همچنین ممکن است فرد مبتلا به چاقی، مقاومت انسولینی تولید کند که باعث از بین رفتن سلول‌های سفید مغز می‌شود. این هورمون‌ها با هدف نگه داشتن سطح قند خون در یک محدوه مشخص تولید می‌شوند و با افزایش وزن، سطح آن‌ها هم بالا می‌رود که در طولانی مدت باعث مبتلا شدن به دیابت نوع دو خواهد شد.

تحقیقات نشان می دهد که مقاوم شدن در برابر لپتین و انسولین یک نمونه از مشکلات چاقی است. اما همچنان برای پیدا کردن عواقب این بیماری، تحقیقات دیگری نیز باید صورت بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی