ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سونی
تکنولوژی

اطلاعات جدید از راهکار لنز روی چیپ ۲ در ۲ سونی برای سنسور تصویر گوشی های موبایل

سنسورهای تصویربرداری خصوصا آنهایی که پیکسل های کوچکی دارند (از جمله مدل های مورد استفاده در تلفن های همراه) دارای نوعی آرای لنز میکرو روی چیپ هستند تا نور ورودی را به سمت دیود سنسور ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

سنسورهای تصویربرداری خصوصا آنهایی که پیکسل های کوچکی دارند (از جمله مدل های مورد استفاده در تلفن های همراه) دارای نوعی آرای لنز میکرو روی چیپ هستند تا نور ورودی را به سمت دیود سنسور هدایت کنند. در حال حاضر هر پیکسل لنز مخصوص به خود را دارد اما سونی روشی را ابداع کرده که به لطف آن چهار پیکسل مجاور به هم می توانند یک لنز مشترک داشته باشند. به لطف این تکنولوژی که راهکار لنز روی چیپ ۲ در ۲ (به اختصار OCL نام گرفته) دقت دوربین های جدید به دو برابر میزان سیستم های قدیمی در زمان فوکوس افزایش پیدا می کند.

سونی

سونی نخستین بار این تکنولوژی را دو روز پیش به نمایش گذاشت و در توضیحات خود پیرامون آن چنین آورد:

این راهکار نوعی تکنولوژی حسگر تصویر برای افزایش سرعت فوکوس، بالا بردن رزولوشن، افزایش حساسیت و برد داینامیک است. در حالی که در سنسورهای Quad Bayer هر پیکسل باید یک لنز روی چیپ داشته باشد، در راهکار جدید می توان از یک لنز برای هر چهار پیکسل مجاور به هم استفاده کرد.

اصلی ترین مزیت این تکنولوژی بهبود عملکرد دوربین های موبایل در فوکوس خودکار خصوصا در نور کم است. تکنولوژی فوکوس خودکار تشخیص فازی یا PDAF به پیکسل های فوکوسی وابسته است که خروجی شان بخشی از تصویر نهایی نیست. اما در  OCL ۲ در ۲، تمامی پیکسل ها را میتوان به عنوان بخشی از سیستم تشخیص فوکوس مورد استفاده قرار داد.

در سیستم های قدیمی همچنین نبود جزئیات در سطح افقی عملکرد فوکوس خودکار را تحت تاثیر قرار می داد و برای مثال اگر میخواستید روز لبه یک میز فوکوس کنید با مشکل روبرو می شدید که در OCL این مشکل نیز رفع شده است.

البته اشاره کنیم که فعلا انتظار نمی رود این سیستم به مرحله تولید انبوه برسد و سونی هم حرفی در این باره به میان نیاورده است اما پیش بینی می شود که اوایل سال ۲۰۲۰ یا نیمه دوم سال آینده شاهد حضور این تکنولوژی در گوشی های موبایل باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی