ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت پلیمری که با میدان مغناطیسی تغییر شکل می‌دهد [تماشا کنید]

محققان موسسه فناوری جورجیا و دانشگاه ایالتی اوهایو نوعی پلیمر نرم ساخته اند که به کمک میدان های مغناطیسی به اشکال مختلفی در می‌آید. پلیمر جدید با استفاده از سه ماده که همگی خصوصیاتی منحصر ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

محققان موسسه فناوری جورجیا و دانشگاه ایالتی اوهایو نوعی پلیمر نرم ساخته اند که به کمک میدان های مغناطیسی به اشکال مختلفی در می‌آید.

پلیمر جدید با استفاده از سه ماده که همگی خصوصیاتی منحصر به فرد دارند، ساخته شده است. در ساختار این ماده دو ذره مغناطیسی یکی برای القای گرما و دیگری با جاذبه مغناطیسی قوی به کار رفته است. ماده سوم نوعی پلیمر حافظه دار (shape-memory) است که به تغییر شکل کمک می کند.

ماحصل ترکیب مواد فوق، شکل گیری ماده‌ای است که برای اولین بار خصوصیات هر سه ماده ذکر شده را یکجا به ارمغان می آورد. این ماده توانایی تغییر شکل سریع و برنامه ریزی شده را داشته و امکان ماندن در یک حالت و یا بازگشت به حالت قبلی را دارد.

محققان برای تولید ماده مورد بحث، ذرات آهنربای نئودیمیوم و اکسید آهن را در ترکیب پلیمر حافظه دار توزیع کردند. محققان پس از ترکیب شدن کامل ذرات ماده را به شکل های مختلفی درآوردند.

پژوهشگران در آزمایشات خود از ترکیب T شکل پلیمر، نوعی قلاب ساختند و به آن میدان مغناطیسی نوسان دار و فرکانس بالا وارد کردند. این کار سبب گرم شدن ذرات اکسید آهن و بالا رفتن دمای تمام قلاب شد. افزایش دما سبب نرم شدن پلیمر و انعطاف پذیری آن شد و با وارد شدن میدان مغناطیسی دوم، قلاب توانایی باز و بسته شدن پیدا کرد.

فرآیند تغییر شکل این پلیمر تنها در چند ثانیه رخ داده و استحکامش آنقدر بالاست که می تواند اجسامی هزار برابر سنگین تر از خودش را بلند کند. محققان در حال بررسی کاربردهای دیگر این پلیمر هستند و قرار است در آینده آزمایشات بیشتری روی آن انجام دهند.

پژوهشگران می گویند با این پلیمر می توان آنتن هایی با قابلیت تغییر فرکانس و بازوهای رباتیک بهتر برای بلند کردن اجسام شکننده یا سنگین تولید کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی