ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف قدیمی ترین داستان تصویری بشر در غارهای اندونزی

داستان سرایی یکی از مهم ترین ویژگی های تمدن بشر است و قدمت چندین هزار ساله دارد. با اینکه نمی دانیم اولین داستان چه زمانی گفته و شنیده شد، اما باستان شناسان به تازگی سندی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

داستان سرایی یکی از مهم ترین ویژگی های تمدن بشر است و قدمت چندین هزار ساله دارد. با اینکه نمی دانیم اولین داستان چه زمانی گفته و شنیده شد، اما باستان شناسان به تازگی سندی 44 هزار ساله از این مهارت را در جزیره سولاوسی اندونزی پیدا کرده اند.

نقاشی های کشف شده در یکی از غارهای دورافتاده جزیره سولاوسی، صحنه ای از شکار را به تصویر کشیده است و قدیمی ترین داستان ثبت شده به دست بشر محسوب می شود. همچنین به عقیده «ماکسیم اوبرت» باستان شناس دانشگاه گریفیث استرالیا و همکارانش، این نقاشی ها نخستین شواهد از باورهای معنوی نیز به شمار می رود.

روی دیواره سنگی 4.5 متری و 3 متر بالاتر از کف غار، گروهی از شکارچیان را می بینیم که روبروی گرازهای وحشی و گاومیش های کوچک آسیایی قرار گرفته اند. این طرح با رنگ قرمز تیره ثبت شده است و در گوشه این اثر هنری هم طرحی از کف دست دیده می شود که ظاهراً امضای طراح است.

غار مورد بحث که Liang Bulu'Sipong 4 نام دارد، یک غار زنده است و دائماً با عبور جریان آب، تغییر می کند. باستان شناسان با اندازه گیری نسبت اورانیوم-234 به توریوم-230 در بقایای صخره ها می توانند قدمت آنها را تخمین بزنند و بر همین اساس، قدمت نگاره های کشف شده حداقل به 43900 سال قبل بر می گردد؛ یعنی با قدیمی ترین داستان ثبت شده به دست بشر روبرو هستیم.

به نظر می رسد طراح باستانی ما، روش شکار در آن زمان را شرح می دهد: مردم، حیوانات را از مخفیگاه بیرون کشیده و به سمت شکارچیان هدایت می کنند. شکارچیان هم با نیزه و دیگر ابزارها منتظر حیوانات هستند. البته چهره شکارچیان به نحوی ترسیم شده که شباهتی به انسان ندارند چون بعضی از آنها با دُم یا صورت بلند به تصویر کشیده شده اند.

بدین ترتیب شاید این داستان تصویری، نمایی از زندگی واقعی انسان های غارنشین نباشد یک ماجرای تخیلی را نشان می دهد. تحقیقات بیشتر روی این نگاره های تاریخی در جریان است اما با توجه به فرسایش دیواره های غاز، باستان شناسان کار سختی پیش رو دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی