چاک پدل (Chuck Peddle) یکی از مهم ترین مهندس های عصر ابتدایی رایانش خانگی روز گذشته در سن ۸۲ سالگی و در اثر ابتلا به سرطان پانکراس درگذشت. پدل را بیشتر به عنوان طراح ارشد پردازنده کم مصرف شرکت MOS Technology با نام ۶۵۰۲ می شناسند که در سال ۱۹۷۵ میلادی با قیمت تنها ۲۵ دلار عرضه شد و در نخستین سری از کامپیوترهای خانگی از جمله Apple II و کومودور PET مورد استفاده قرار گرفت.

در ادامه نسخه های دیگری از آن طراحی هسته به کنسول های اثرگذار و مطرحی چون آتاری ۲۶۰۰ و NES راه پیدا کرد. اگر از زمان کامپیوترهای ۸ بیتی خاطره دارید باید بگوییم که احتمالا تجربه شیرین خود از کارکردن با این سیستم ها را تا حدود زیادی مدیون پدل هستید.

اما در مورد 6502 باید بگوییم که با چالش های زیادی تا عرضه روبرو شد. در واقع چاک پدل تلاش داشت که چیپ مقرون به صرفه خود را در موتورولا طراحی کند و این شرکت نیز در آن دوران برای فروش کیت های طراحی پردازنده 6800 خود که قیمت گزاف ۳۰۰ دلاری داشتند با مشکل روبرو بود. وقتی موتورولا پاسخ مثبتی به پیشنهاد پدل برای تولید و فروش 6502 نشان نداد (مدیران این شرکت پیشنهاد پدل را نوعی رقابت داخلی می دیدند)، پدل و شش تن از مهندسان تیمش از کار خود استعفا داده و به شرکت MOS Technology رفتند.

اما 6502 حتی بعد از تولید و عرضه نیز در خطر بود چراکه موتورولا تا ماه ها توسعه دهندگان آن را مورد پیگرد قانونی قرار داد و تمام تلاشش را به کار گرفت تا فروش آن را متوقف کند.

طولی نکشید که کومودور وارد عمل شد و برای خرید MOS خیز برداشت و پدل را به سمت مهندس ارشد منصوب کرد. پدل در سمت جدید خود مسئولیت تدوین چشم انداز رایانشی را بر عهده گرفت.

چاک پدل در سال ۱۹۸۰ میلادی تیم MOS را ترک کرد و تمرکزش را روی پروژه های کوچک تری از جمله کامپیوتر ویکتور از شرکت Sirius Systems Technology و هارد درایوهای قابل تعویض قرار داد که در واقع پیش قراولی برای هاردهای اکسترنال و حافظه های یو اس بی بودند. البته حتی در آن زمان نیز میراث پدل کاملا تثبیت شده بود. او با مقرون به صرفه کردن کامپیوترها به مردمی سازی این تکنولوژی کمک کرد و تا حدودی طلیعه دار نظریه فراگیر شدن کامپیوترها بود؛ ایده ای که براساس آن تکنولوژی به جای آنکه به سرورهای یکپارچه محدود شود در همه جا حاضر خواهد بود. به این ترتیب حتی می توان گفت که تلفن ها و خانه های هوشمند نیز ریشه در ایده هایی دارند که پدل ۴۵ سال پیش مطرح کرد.