ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

روایت مشاور شهرداری تهران از تاثیر خودروهای داخلی بر آلودگی هوا

وضعیت آلودگی این روزهای تهران و سایر کلان شهرهای کشور باعث شده تا گمانه زنی های فراوانی در رابطه با علل این وضعیت در مقایسه با سال گذشته مطرح شود. در واقع پاکی نسبی هوا ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

وضعیت آلودگی این روزهای تهران و سایر کلان شهرهای کشور باعث شده تا گمانه زنی های فراوانی در رابطه با علل این وضعیت در مقایسه با سال گذشته مطرح شود. در واقع پاکی نسبی هوا در سال گذشته و تعداد اندک روزهای آلوده در مقایسه با شرایط زمستان امسال باعث تعجب است، اما تاکنون ریشه این مشکل به شکل دقیق اعلام نشده است.

براساس برخی از آمار و ارقام، عمده آلودگی مربوط به شاخص PM 2.5 می شود که در واقع به ذرات نسوخته بسیار کوچک با ابعاد 2.5 میکرون مربوط است. براساس مطالعات قبلی، این ذرات عمدتا توسط خودروهای دیزلی اعم از کامیون ها و اتوبوس های گازوییلی منتشر می شود.

با این وجود برخی از اطلاعات دیگر از سهم 37 درصدی خودروهای شخصی در آلایندگی هوا حکایت می کند و از آنجا که تقریبا تمامی خودروهای شخصی در کشور از نوع بنزین سوز هستند، می توان حدس زد که این دو منشا اطلاعاتی تا حدی با یکدیگر مغایرت دارند.

آلودگی هوا

در چنین شرایطی اما علی پیرحسین لو، از مشاورین حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در قالب یک رشته توییت از شرایط وخیم آلایندگی خودروهای صفر کیلومتر خبر داده است.

به گفته پیرحسین لو، «تنها در حدود 40 درصد از خودروهای صفر کیلومتر ساخت داخل می توانند در اولین مراجعه خود به مراکز معاینه فنی، استاندارد های آلایندگی را رعایت کنند، 20 درصد از خودروهای صفر کیلومتر نیازمند تنظیم موتور و مراجعه مجدد هستند و در حدود 40 درصد نیز به کلی نمی توانند شرایط معاینه فنی برتر را رعایت نمایند.»

پیرحسین لو اقدامات شهداری و ستاد معاینه فنی در راستای کاهش آلودگی هوا را تا حدی موثر می داند اما بر این باور است که لابی خودروسازان مانع از اجباری شدن قانون معاینه فنی برای خودروهایی با عمر کمتر از 5 سال شده است.

چرا که این طرح یکبار به مجلس ارائه شده و در نهایت با لابی گسترده خودروسازان از اجرای نهایی باز مانده است.

عدم سخت گیری در تردد کامیون ها و موتورسیکلت های آلاینده و عدم اجرای صحیح قانون هوای پاک توسط وزارت صمت، از جمله دیگر مواردی است که به گفته پیرحسین لو، از ناهماهنگی و تضاد منافع گروه های خاص حکایت دارد.

ورود 400تن آلاینده ناکس اضافی در هوا

در همین رابطه بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با  فارس در این‌باره تاکید داشت که بر اساس مطالعات منشا‌یابی آلودگی شهر تهران 35 درصد ذرات معلق تهران ناشی از خودرو و موتورسیکلت‌های بنزینی است، اما آلایندگی ذرات معلق سال به سال رو به بهبود است،آنچه در میان آلاینده‌ها در حال افزایش است، مربوط به آلاینده ازن است که در واقع عامل اصلی بروز آن هیدروکربن ناشی از خودروهای بنزینی هستند.

بنابراین به مرور زمان آلایندگی از سمت خودروهای دیزلی به سمت خودروهای بنزینی در حال حرکت است و می‌توان نتیجه گرفت بحث خودروهای بنزینی هر سال جدی‌تر خواهد شد.

اشجعی تاکید کرد که تعویق یک ساله ارتقای استاندارد خودروهای بنزینی از یورو 4 به یورو 5 باعث ورود 400تن آلاینده ناکس اضافی در هوا شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی
    علی | ۱۱ دی ۱۳۹۸

    به این آمار اعتماد نکنید. افراد مختلف آمارهای کاملا متفاوت داده اند!

مطالب پیشنهادی