ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابرآمد متولد شد: گام جدی همکاران سیستم به سوی رایانش ابری

همکاران سیستم در رویداد «باهم ۹۸» که امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، خبر از آغاز یک همکاری استراتژیک با شرکت «رمیس» داد. حاصل این همکاری، تولد شرکتی جدید به نام «ابرآمد» است ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۲

همکاران سیستم در رویداد «باهم ۹۸» که امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، خبر از آغاز یک همکاری استراتژیک با شرکت «رمیس» داد. حاصل این همکاری، تولد شرکتی جدید به نام «ابرآمد» است که می‌خواهد خدمات رایانش ابری را در لایه‌ها مختلف و با سرویس‌های متنوع، در اختیار کسب‌وکارها و سازمان‌ها قرار دهد.

اما ابرآمد دقیقاً چه می‌کند؟ همکاران سیستم تا پیش از این با «راهکاران ابری»، خدماتی را در قالب رایانش ابری در اختیار کاربران قرار می‌داد، اما راهکاران ابری، در لایه‌ی «Software as a Service» (یا SaaS - نرم‌افزار به عنوان خدمت) قرار می‌گرفت.

«فرید فولادی»، مدیرعامل همکاران سیستم اعلام کرد که استفاده مشتریان از رایانش ابری به همین‌جا محدود نمی‌شود و این شرکت می‌تواند خدمات دیگری هم به آن‌ها بدهد. به همین دلیل وارد لایه‌های جدیدی از رایانش ابری می‌شود:

«ما تصمیم گرفتیم لایه‌های Infrastructure as a Service (زیرساخت به عنوان خدمت) و Platform as a Service (پلتفرم به عنوان خدمت) را نیز به مشتریان عرضه کنیم. شاید مشتری‌های ما فایل‌هایی داشته باشند که بخواهند از آن‌ها نگه‌داری کنند، شاید بخواهند از سرویس‌های دیگر یا نرم‌افزارهای خودشان استفاده کنند. چرا نتوانند؟ همین موضوع ما را به فکر انداخت که باید در دو لایه دیگر رایانش ابری هم فعال شویم.»

مدیرعامل همکاران سیستم توضیح داد که انجام این ماموریت در یک قالب مقیاس‌پذیر، نیاز به همکاری با یک شریک تجاری استراتژیک داشت؛ شریکی که بتواند ارزش افزوده‌ای برای این سرویس ایجاد و به افزایش کیفیت کمک کند:

«با شرکت «رمیس» که در حوزه دیتاسنتر و ارائه سرویس‌های سخت‌افزاری مشغول است به توافق رسیدیم. تصمیم گرفتیم هر دو، تمام توان و انرژی خود را کنار هم قرار دهیم و یک سرویس درجه یک را با کیفیت بالا برای مشتریان ایجاد کنیم.»

«احسان پورمند»، مدیرعامل رمیس هم توضیحاتی درباره فعالیت‌های این شرکت داد و گفت که رمیس، طی ۱۸ سال گذشته، ۹۵۰ پروژه کوچک بزرگ را در حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات در کشور اجرا کرده است. او همچنین گفت که رمیس، مجری،‌ طراح و نگه‌دارنده‌ی پروژه‌ی کارت ملی هوشمند است، یا مرکز داده بیمه مرکزی کشور و بیمه ایران توسط رمیس، طراحی، پیاده‌سازی و نگه‌داری شده است.

او همچنین اعلام کرد که رمیس در سال جاری، بیش از ۳۰ هزار ترابایت ظرفیت ذخیره‌سازی به سازمان‌های ایرانی ارائه کرده است: «ما مدت‌ها به دنبال این بودیم که بتوانیم یک سرویس ابری در سطح جهانی را در کشور داشته باشیم، تا دغدغه سازمان‌ها این نباشد که چگونه منابع پردازشی و ذخیره‌سازی فراهم کنند یا به دنبال امنیت داده‌هایشان باشند و بتواند روی کسب‌وکار خود متمرکز باقی بمانند.»

او گفت حالا شرکت‌ها می‌توانند بدون پرداخت هزینه سنگین سخت‌افزاری، از این خدمات استفاده کنند، بدون اینکه نیاز باشد برای تجهیزات سخت‌افزاری که از حجم کمی از آن‌ها استفاده می‌شود، مقدار قابل توجهی ارز از کشور خارج شود.

فرید فولادی، مدیرعامل همکاران سیستم نیز سپس از تولد «ابرآمد» خبر داد و گفت این همان شرکتی است که قرار است خدمات رایانش ابری را در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار دهد.

در ادامه «محمد سلطانی»، مدیرعامل ابرآمد اعلام کرد در این شرکت، سرویس‌ها با نگاهی به چالش‌های خاصی که در ایران وجود دارد، طراحی شده‌اند:

«سرویس‌ها رایانش ابری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پاسخ‌گوی نیازهای واقعی موجود باشند. در فضای خیالی سرویس طراحی نکرده‌ایم. مهم‌ترین سرویسی که در ابرآمد ارائه می‌دهیم، مرکز داده مجازی ابرآمد است. با این سرویس، شما نیاز ندارید تا در شرکت یا سازمان خودتان یک دیتاسنتر ایجاد کنید؛ کاری که بسیار پرهزینه است.»

سلطانی اعلام کرد که سرویس مرکز داده مجازی ابرآمد، یک سرویس کاملاً مدیریت شده است و در صورتی که به هر دلیلی، سازمانی نخواهد راهبری و عملیات دیتاسنتر را به ابرآمد بسپارد، می‌تواند از سرویس VPC یا ابر اختصاصی مجازی ابرآمد استفاده کند: «در این حالت، به جای اینکه مشتری یک ابر خصوصی را در سازمان خودش پیاده کند، آن را در دل ابرآمد پیاده می‌کند و بر اساس مصرف منابع، هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند.»

مدیرعامل ابرآمد همچنین گفت که در سال‌های اخیر، یکی از سرویس‌های رایانش ابری که به شدت مورد استقبال قرار گرفته، لایه‌ی Platform as a Service (پلتفرم به عنوان خدمت) است: «در این حالت نرم‌افزار به شکل مستقیم در بستر ابر و پلتفرم‌های ابری توسعه پیدا می‌کند. بنابراین اگر یک شرکت توسعه‌دهنده نرم‌افزار یا کسب‌وکارهای موجود می‌خواهند نرم‌افزاری را آزمایش کنند، می‌توانند به سرعت با استفاده از سرویس‌های Platform as a Service، نرم‌افزار خود را در این محیط عملیاتی کنند و تغییرات لازم را انجام دهند و سپس نرم‌افزار نهایی را یا در بستر ابر یا در بستر دیتاسنتر خودشان، قرار دهند.»

او گفت که حالا ابرآمد با نگاهی به آینده، سرویس‌های پلتفرمی را توسعه داده است: «ما اعتقاد داریم که سرویس‌های  Platform as a Service (پلتفرم به عنوان خدمت) در رایانش ابری در آینده نقشی بسیار کلیدی ایفا خواهد کرد.»

سرویس دیگر ابرآمد که سلطانی آن را معرفی کرد، «دسکتاپ ابری» بود که در بستر ابرآمد به کاربران ارائه می‌شود و به این شکل، کاربر می‌تواند از هرجایی با یک اتصال اینترنت، به دسکتاپ ابری خود دسترسی داشته باشد و دیگر نیازی به حضور فیزیکی پشت کامپیوتری که در شرکت قرار گرفته، نیست.

مدیرعامل ابرآمد اعلام کرد که تیم فنی این شرکت با تجربیاتی که دارد، در یک چرخه کامل کنار شرکت‌ها قرار می‌گیرد؛ چرخه‌ای که از تحلیل نیاز‌ها، برآورد منابع، ایجاد آن‌ها در بستر ابرآمد و مهاجرت به بستر ابری و سپس مانیتورینگ و نگه‌داری‌ آن تشکیل شده است.

به اعتقاد سلطانی، فرایند مهاجرت به فضای ابری، یک فرایند تدریجی است: «ما فکر می‌کنیم کسی که سرویس ابری می‌دهد، باید در کنار شما باشد تا مهاجرت تدریجی به بستر ابر اتفاق بیفتد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۱۲ فروردین ۱۳۹۹

    یعنی در واقع با این سیستم میشه در آینده یک شرکت فناوری اطلاعات تاسیس کرد و کارمند استخدام کرد و هیچوقت اون کارمندها رو ملاقات نکرد و عملا شرکت کاملا مجازی در لایه های مختلف داشت بدون حضور فیزیکی کار کرد و پول درآورد و زندگی کرد!!!
    میشه گفت با فراگیری این نوع سیستم های ابری دیگه حضور فیزیکی کارمند سرساعت در محل کار عملاً لزومی نداره و میشه از توی خونه هم به شغل شریف کارمندی ادامه داد!
    این یجورایی هم خوبه، هم بد !!!

  • disna
    disna | ۱۷ دی ۱۳۹۸

    عالی ?

مطالب پیشنهادی