ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رم DDR5
تکنولوژی

میکرون عرضه رم‌های DDR5 را کلید زد؛ ۸۵ درصد قوی‌تر از نسل قبل

کمپانی میکرون همزمان با رویداد CES 2020 نمونه هایی از رم DDR5 تولید شده را به شرکای خود ارسال کرده است. رم DDR جدید میکرون بر اساس معماری 1znm و برای سرورها توسعه داده شده است. ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۵

کمپانی میکرون همزمان با رویداد CES 2020 نمونه هایی از رم DDR5 تولید شده را به شرکای خود ارسال کرده است.

رم DDR جدید میکرون بر اساس معماری 1znm و برای سرورها توسعه داده شده است. رم های DDR5 در مقایسه با DDR4 کارایی بالاتر 85 درصدی به همراه نرخ داده بیش از دو برابری را به همراه دارند و در عین حال از نظر مصرف انرژی بهینه تر شده اند.

در حال حاضر در بخش مرتبط به پردازنده ها و رم ها این رم ها هستند که گلوگاه به حساب می آیند و نیاز به پیشرفت دارند؛ چرا که در سال های اخیر رقابت بر سر افزایش تعداد هسته ها افزایش قابل توجهی داشته اما میزان پهنای باند حافظه به ازای هر هسته، با سرعت قابل قبولی بهبود نیافته است. رم های DDR5 می توانند به کاهش فاصله بین رم ها و پردازنده ها کمک کنند.

رم DDR5

البته پهنای باند تنها بهبودی نیست که شامل حال رم های DDR5  شده. یکی از موارد افزایش تراکم رم ها است که حالا 4 برابر شده و به (64 گیگابیت‌) رسیده است. علاوه بر این سرعت انتقال (JEDEC) که در رم DDR4 به میزان 3200 مگاترنسفر در ثانیه بود حالا در رم DDR5 به 6400 افزایش یافته است. مزیت دیگر، کاهش ولتاژ است که موجب می شود میزان نیروی مورد نیاز برای هر گیگابایت در ثانیه بهبود یابد.

با این حال تمامی این تکنولوژی های جدید یک مشکل دیگر را به همراه دارند: افزایش قیمت. البته میکرون هنوز از قیمت ها سخنی نگفته است. این کمپانی همچنین اعلام نکرده که چه زمانی رم های DDR5 به کامپیوترهای دسکتاپ راه می یابند. البته باید اشاره کنیم که در حال حاضر هیچ پردازنده ای از اینتل و AMD در بازار وجود ندارد که از این رم ها پشتیبانی کند اما اینتل تا سال 2021 با پردازنده های  Sapphire Rapids ویژه دیتا سنترها پشتیبانی از DDR5 را ارائه می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۱۷ دی ۱۳۹۸

    یعنی هنوز DDR6 نیومده؟
    پس سونی و مایکروسافت چی میگن؟

  • Amir pc
    Amir pc | ۱۷ دی ۱۳۹۸

    من که هنوز رم ddr 2 دارم :)
    4 گیگ هستش

مطالب پیشنهادی