ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قطب جنوب
علمی

قطب جنوب در خطر از دست دادن تنوع زیستی؛ شاهکاری دیگر از تغییرات اقلیمی

در پی تحقیقات دانشمندان روی تنوع زیستی قطب جنوب، به این نتیجه رسیده‌اند که شرایط زیستی در این منطقه در پی فعالیت‌های انسانی متعدد در حال تغییر بوده و ممکن است گونه‌های زیستی این ناحیه ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۴ دی ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

در پی تحقیقات دانشمندان روی تنوع زیستی قطب جنوب، به این نتیجه رسیده‌اند که شرایط زیستی در این منطقه در پی فعالیت‌های انسانی متعدد در حال تغییر بوده و ممکن است گونه‌های زیستی این ناحیه قطبی به کلی دگرگون شوند. یکی از گونه‌هایی که ممکن است در این منظقه ظهور کند، صدف‌های دریایی هستند.

محققین با بررسی و تحلیل قطب جنوب، لیستی از گونه‌های متهاجم را شناسیی کردند که احتمال می‌دهند تا سال ۲۰۳۰ به این منطقه بیایند. بررسی‌های بریتانیا از قطب جنوب، به لیست ۱۳ گونه مهاجم منتهی شده که در میان آن‌ها صدف دریای بیشترین شانس را برای تهاجم به این منظقه دارد. محققین در کشفیات خود نوشته‌اند که منطقه پنینسولا بیشترین احتمال را دارد تا درگیر تبعات منفی فعالیت‌های انسانی شود.

قطب جنوب

آن‌ها می‌گویند که موش‌های همین الان هم به این منظقه حمله کرده‌اند و احتمالا تعداد آن‌ها بیشتر از این هم بشود، زیرا گونه‌های جدید بیش از گذشته در منطقه تثبیت می‌شوند و تغییرات اقلیمی نیز بیش از گذشته شرایط را وخیم‌تر می‌کند. اما مهمترین نامزدها برای تهاجم به گونه‌های زیستی قطب جنوب، صدف‌های دریایی و بی‌مهرگان هستند.

البته گونه‌های دیگری نیز وجود دارند که برای تنوع زیستی این ناحیه خطر آفرین باشند. از آن‌های می‌توان به کرم‌ها، کنه‌ها و حشره دم فنری اشاره کرد. نویسنده ارشد این تحقیقات به نام کوین هیوز می‌گوید:

ناحیه قطبی پنینسولا تاکنون شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بخش از قطب جنوب بوده، زیرا بیشتر نواحی توریستی و سایت‌های تحقیقاتی در این منطقه برپا شده است. در نتیجه گونه‌های غیر بومی به شکل‌های مختلف به این مناطق منتقل می‌شوند. بازدید کنندگان می‌توانند بذرها و خاک غیر استریل که به لباس و کفش‌هایشان چسبیده را با خود به این مناطق بیاورند. همچنین آذوقه‌ها و کانتیرهای باری نیز می‌توانند گونه‌های جدیدی را به این ناحیه منتقل کنند برای مثال،. موش‌ها، حشرات و گیاهان بیشتر از این طریق منتقل می‌شوند. در نتیجه حذف آن‌ها پس از جا افتادنشان در این منظقه بسیار سخت است.

قطب جنوب

بعضی از جزیره‌های این ناحیه مانند ماریون و جورجیای جنوبی توسط موش‌ها اشغال شده است. اما محققین انتظار ندارند که در جزیره اصلی قطب جنوب چنین اتفاقی بیفتد، زیرا آن جا شرایط برای زندگی مناسب نیست و هنوز بسیار سرد است. با این حال آن‌ها انتظار دارند که موش ها با مخفی شدن در مراکز تحقیقاتی این منطقه، زنده بمانند.

با این حال ممکن است که موش‌ها بتوانند در مراکز تحقیقاتی زنده بمانند، اما تا ۳۰ سال آینده بسیاری از گونه‌ها هستند که اکثر مناطق قطب جنوب را تسخیر کنند و تنوع زیستی را تهدید کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی