ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

الگوریتم محاسباتی
تکنولوژی

سریع تر از ابرکامپیوتر؛ توشیبا از الگوریتم پردازشی جدید خبر می‌دهد

کمپانی ژاپنی توشیبا مدعی در اختیار داشتن الگوریتمی شد که محاسبات را سریعتر از هر ابر کامپیوتری در دنیا انجام می دهد. هرچند این فناوری شامل ماشین های کوانتومی نمی شود اما بر پایه اصول ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

کمپانی ژاپنی توشیبا مدعی در اختیار داشتن الگوریتمی شد که محاسبات را سریعتر از هر ابر کامپیوتری در دنیا انجام می دهد.

هرچند این فناوری شامل ماشین های کوانتومی نمی شود اما بر پایه اصول و روش های مورد استفاده در این سامانه ها طراحی شده است. مزیت اصلی فناوری ژاپنی ها با نام «الگوریتم انشعاب شبیه سازی شده» (SBA) این است که در کنار قدرت فراوان، از محدودیت های کوانتومی مثل کاربردهای اندک، نیاز به محیط ایزوله و هزینه هنگفت در آن خبری نیست.

به گفته یکی از مدیران شرکت این فناوری را می توان روی کامپیوترهای عادی راه اندازی کرد و نیاز به سخت افزار خاصی ندارد. با این حال واکنش کارشناسان به ادعاهای این شرکت ترکیبی از تحسین و نگاه تردید آمیز بوده چرا که برخی معتقدند نتایج آزمایشگاهی با بازدهی این فناوری در دنیای واقعی قابل قیاس نیست.

الگوریتم محاسباتی

توشیبا به دنبال یافتن شرکایی برای پیاده سازی این فناوری به شکل عملی است. آنطور که مدیرعامل شرکت می گوید حوزه مالی بیشترین پتانسیل را برای بهره برداری از مزایای SBA دارد؛ برای مثال می توان به فرصت های فراوان در تجارت «اربیتاژ» یا بهره برداری از تفاوت قیمت یک محصول در دو بازار اشاره کرد که در این ماشین به شکل بلادرنگ و در لحظه صورت می گیرد. محاسبه حجم مواد در صنعت داروسازی و حوزه سلامت، یا تعیین بهینه ترین مسیرها در لجستیک هم از دیگر پتانسیل های فناوری جدید توشیبا است.

الگوریتم محاسباتی مذکور در بنچمارک های ریاضیاتی رقبا را پشت سر گذاشته اما پیاده سازی آن در دنیای واقعی و حل مسائل عملی نیازمند باز طراحی است. توشیبا به همین منظور قصد استخدام متخصصان امور مالی را دارد و امیدوار است تا سال آینده تست های واقعی را روی آن انجام دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی