ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مصرف شیر کم چرب می‌تواند پیری را به تعویق بیندازد

تحقیق جدید نشان می دهد مصرف شیر کم چرب می تواند پیری را چندین سال به تعویق بیندازد. تلومرها (Telomere) در انتهای رشته کروموزم ها قرار گرفته و از آسیب دیدن آنها حین تقسیم سلول ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

تحقیق جدید نشان می دهد مصرف شیر کم چرب می تواند پیری را چندین سال به تعویق بیندازد.

تلومرها (Telomere) در انتهای رشته کروموزم ها قرار گرفته و از آسیب دیدن آنها حین تقسیم سلول جلوگیری می کنند. تلومرها با افزایش سن و تقسیم سلول ها کوتاه تر شده و از آنها به عنوان یکی از نشانه های اصلی پیری یاد می شود.

محققان دانشگاه بریگم یانگ (Brigham Young University) در این تحقیق روی 5834 فرد بالغ که شیر با درصدهای چربی مختلف می نوشیدند، مطالعه کردند.

تکامل

تقریباً نیمی از افراد روزانه شیر مصرف کرده و یک چهارم نیز دست کم یکبار در هفته شیر می نوشیدند. یک سوم از شرکت کنندگان شیر پرچرب، 30 درصد شیر 2 درصد چربی، 10 درصد شیر 1 درصد چربی و 17 درصد شیر بدون چربی مصرف می کردند. سیزده درصد نیز اصلاً شیر نمی خوردند.

محققان با اندازه گیری طول تلومر در افراد شرکت کننده توانستند رابطه ای میان مصرف شیر و طول آن پیدا کنند. آنها در مطالعات خود رابطه ای میان مصرف شیر پرچرب و کاهش طول تلومر پیدا کردند.

طول تلومرها در افرادی که شیر دو درصد چربی مصرف می کردند، 69 جفت پایه (Base Pairs) کوتاه تر از افرادی بود که شیر یک درصد چربی می نوشیدند. محققان می گویند این مقدار به معنای چهار سال پیری بیولوژیکی است. جالب آنکه طول تلومرها در افراد بالغی که شیر پرچرب می نوشیدند، 145 جفت پایه کوتاه تر از افرادی بود که شیر بدون چربی مصرف می کردند.

البته تحقیق مورد بحث محدودیت هایی داشته و ارتباط میان درصد چربی شیر با طول تلومرها، به معنی تأثیرگذاری حتمی آن روی پیری نیست. به عنوان مثال افرادی که شیر کم چرب می نوشند، ممکن است سبک زندگی سالم تری هم نسبت به افرادی که شیر پرچرب مصرف می کنند، داشته باشند.

محققان می گویند مورد فوق و دیگر مواردی که می توانند روی تحقیق تأثیر گذار باشند را در نظر گرفته و پس از انجام ملاحظات آماری، از تأثیر کم آنها روی رابطه بین چربی شیر و طول تلومر خبر داده اند. محققان می افزایند متغیرهای دیگری که از نظر آنها پنهان مانده ممکن است روی این رابطه تأثیرگذار باشد.

رابطه بین مصرف شیر کم چرب و پیری

واضح است که برای رسیدن به نتیجه دقیق تر در مورد رابطه بین چربی شیر و طول تلومر به تحقیقات بیشتر نیاز است. با این وجود محققان می گویند مصرف شیر پرچرب که حاوی چربی اشباع شده است، منجر به برهم خوردن تراکم میکروب های معده و افزایش سطح استرس اکسیداتیو (Oxidative stress) می شود.

نکته جالب اینکه افرادی که اصلاً شیر مصرف نمی کردند تلومرهای کوتاه تری از افرادی که شیر کم چرب می خوردند، داشتند. این یافته نشان می دهد شیر کم چرب دارای خواص ضد پیری است.

«Larry Tucker» پروفسور دانشگاه مورد بحث در انتها می گوید:

«نوشیدن شیر بد نیست؛ ولی باید بدانید چه نوع شیری مصرف می کنید.»

یافته های این تحقیق در قالب مقاله در ژرونال Oxidative Medicine and Cellular Longevity منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • MK
    MK | ۳۰ دی ۱۳۹۸

    از برکاتش اینه که شیر هم دیگه نمی‌تونیم بخوریم. مملکت گل و بلبل ساختن واسمون.

  • naser
    naser | ۳۰ دی ۱۳۹۸

    لطفا بجای کلمه شیر از سم استفاده کنید چون شیری توکار نیست و سم دارن تحویل مردم میدن

  • noisymind
    noisymind | ۳۰ دی ۱۳۹۸

    البته به شرطی که شیرش طوری نباشه که قبل از اینکه به پیری برسیم باعث بشه سرطان بگیریم و بمیریم!

مطالب پیشنهادی