ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مسکو به سیستم تشخیص چهره لایو مجهز می شود

براساس گزارش نشریه روسی Vedomosti خیابان های مسکو به دوربین های تشخیص چهره لایو مجهز می شوند. طبق اعلام سرگی سوبیانین شهردار مسکو این تکنولوژی از اوایل همین ماه به صورت گسترده و انبوه در شهر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

براساس گزارش نشریه روسی Vedomosti خیابان های مسکو به دوربین های تشخیص چهره لایو مجهز می شوند. طبق اعلام سرگی سوبیانین شهردار مسکو این تکنولوژی از اوایل همین ماه به صورت گسترده و انبوه در شهر نصب شده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که هفته پیش مقامات لندن از یکپارچه سازی تجهیزات تشخیص چهره لایو با فعالیت های پلیس خبر دادند و اعلام شد که این دوربین ها قرار است در مناطق توریستی شلوغ و مراکز خرید نصب شوند تا برای شناسایی جرایم خشن و جدی مورد استفاده قرار بگیرند.

سیستم تشخیص چهره

تکنولوژی تشخیص چهره مدتهاست که توسط پلیس برای شناسایی افراد در تصاویر آرشیوی مورد استفاده قرار می گیرد اما استفاده از سیستم های شناسایی لایو گامی تازه در این رابطه محسوب می شود. به این ترتیب مجریان قانون امکان پیدا می کنند تا افراد مظنون را به صورت آنی در جمعیت شناسایی کنند هرچند که شرکت های مدافع حریم خصوصی معتقدند این تکنولوژی ها آزادی های مدنی را نقض میکنند و چهره های ناشناس در اماکن عمومی را به «رژه هویت های مجازی» بدل می کنند.

آزمایش تکنولوژی تشخیص چهره لایو از سال ۲۰۱۷ در مسکو آغاز شد و برای این منظور از فناوری توسعه یافته توسط یک شرکت روسی به نام NtechLab برای اسکن چهره افراد در تصاویر دریافتی از ۱۶۰ هزار دوربین مدار بسته در سطح شهر استفاده خواهد شد. این شرکت نیز بیش از هر چیز به خاطر نرم افزار FindFace خود مشهور است که در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد و به کاربران اجازه می دهد هر فردی را در تصویر مورد نظرشان با عکس پروفایل خود در شبکه اجتماعی VK مطابقت دهند.

این شرکت در نخستین روز از سال نو میلادی برای همکاری تازه اش با سازمان فناوری اطلاعات مسکو قرارداد امضا کرد و خبر مربوط به این همکاری نیز در رسانه های داخلی روسیه بازتاب پیدا کرد.

اما نکته ای که هنوز در مورد آن ابهام وجود دارد مقیاس استفاده از این دوربین هاست. فعلا هیچ آمار و ارقام رسمی در رابطه با تعداد این دوربین ها اعلام نشده اما الکس مینین مدیرعامل شرکت NtechLa با ارسال ایمیلی برای ورج خبر داد که این یکی از بزرگ ترین پروژه های نصب دوربین در دنیاست است.

مینین در نامه خود چنین آورده است:

ما باور داریم که سیستم تشخیص چهره مسکو یکی از بزرگ ترین ها در دنیاست. البته شاید سیستم های بزرگ تری هم وجود داشته باشند که آنها تصاویری آرشیوی را اسکن می کنند.

براساس اعلام مینین پلیس مسکو قصد دارد با ایجاد فهرستی از امکان مشکوک برای مراقبت، از این فناوری استفاده کند. به این ترتیب هر زمان که چهره فردی با یکی از افراد تحت تعقیب یا مظنون همخوانی داشت پلیس از طریق اپ NtechLab مطلع می شود.

مینین در این باره گفت:

برخی افسران خاص پلیس که اپ موبایل امنیت FindFace را روی گوشی خود نصب کرده اند هشدارهای لازم را دریافت خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی