ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رادمان ربیعی
تکنولوژی

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد

گروه مالی فیروزه پس از فعالیت‌های مختلف در زمینه سرمایه‌گذاری، این بار با چشم‌اندازی روشن دیگری و در راستای تداوم سرمایه‌گذاری‌های آتی اقدام به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه کرده است. در نشست خبری آغاز فعالیت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

گروه مالی فیروزه پس از فعالیت‌های مختلف در زمینه سرمایه‌گذاری، این بار با چشم‌اندازی روشن دیگری و در راستای تداوم سرمایه‌گذاری‌های آتی اقدام به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه کرده است.

در نشست خبری آغاز فعالیت رسمی صندوق سرمایه گذاری جسورانه فیروزه که صبح امروز (۱۶ بهمن ماه) برگزار شد، «رادمان ربیعی» معاونت سرمایه‌گذاری جسورانه گروه مالی فیروزه اعلام کرد که این گروه کار خود را از سال ۱۳۸۴ شروع کرده و در ابتدای امر در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی برای بازار بورس ایران فعالیت می‌کرده و در این موضوع توانسته به موفقیت‌های خوبی برسد؛ به طوری که به گفته ربیعی هم‌اکنون بالغ بر ۷۵ درصد سرمایه‌گذاری خرجی در بورس توسط گروه آنها مدیریت می‌شود.

او اما تاکید می‌کند که حالا با وجود رشد چشمگیر اکوسیستم استارتاپی علی رغم بازگشت تحریم‌های آمریکا، باید فکری به حال این بازار در حال رشد کرد. او معتقد است نگاه امروزی به این بازار عوض شده و توجه به سودآوری اصلی‌ترین رکن این تغییر نگرش به حساب می‌آید. به گفته ربیعی تغییرات دیگری چون ادغام نیز باعث کاهش ریسک می‌شود و گروه فیروزه نگاهی مثبت به این دگرگونی‌ها در بازار سرمایه‌گذاری دارد.

ربیعی خبر می‌دهد که صندوق سرمایه گذاری جسورانه فیروزه از هفته آتی کار خود را به طور رسمی در نزد شرکت فرابورس آغاز خواهد کرد و سرمایه‌ای ۵۰ میلیارد توانی برای سه سال در نظر گرفته تا با این منابع روی شرکت‌های فناورانه ایرانی و بدون تمرکز بر حوزه کاری خاصی، سرمایه‌گذاری انجام دهد. او در این رابطه به دیجیاتو گفت: «از همان ابتدای راه تفکرمان این بوده که روی یک حوزه مشخص سرمایه‌گذاری نکنیم و از فعالیت‌هایمان تا به امروز نیز روند این نگاه کاملا محرز است؛ ما روی شیپور و الوپیک سرمایه‌گذاری کردیم و از آنسو روی مجموعه کوچک‌تری چون داستان من نیز سرمایه‌گذاری انجام دادیم. باور داریم که بیزینس باید سودده باشد و نگاهمان به سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهیم روی یک موضوع خاص نمی‌چرخد.»

ربیعی همچنین به دیجیاتو کمی بیشتر درباره فرایند کاری این صندوق می‌گوید:

«صندوق‌های سرمایه‌گذاری اینچنین هستند که یک سری منابع کنار هم جمع می‌شوند و توسط مدیر صندوق سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شوند و اینگونه نیست که اشخاص به صورت انفرادی در طرح‌هایی که خودشان مایل هستند سرمایه‌گذاری کنند؛ بلکه در حقیقت هدف آنها جمع آوری منابع است و این کار با تشخیص مدیر انجام می‌شود. در این راه فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسط آنها شناسایی و بررسی می‌شود و بعد از تنظیم قراردادها و... تامین مالی صورت می‌گیرد و پس از آن نیز نظارت روی روند کار صورت می‌گیرد تا پس از رشد، Exit (خروج از سرمایه) انجام شود.»

به گفته ربیعی در دوران پذیره نویسی می‌توان در واحدهای سرمایه‌گذاری شریک شد و در کنار گروه فیروزه حضور داشت:

«حداقل سایزی که در این صندوق سرمایه‌گذاری می‌شود صد میلیون است ولی در ابتدای راه و در حالت پذیره نویسی صرفا ده میلیون پرداخت می‌شود و در ده ماه اول، سی درصد باقی پرداخت می‌شود و در بیست و سی ماه آتی، سی درصدهای دیگر اخذ خواهد شد. صندوق در سه سال اول سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام می‌دهد و بعد از آن فعالیت صندوق بیشتر حالت نظارتی به خود می‌گیرد و در نهایت عمر صندوق نیز پس از ۷ سال به اتمام می‌رسد و از مجموعه خارج می‌شود.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا ۷ سال برای عمر یک استارتاپ به منظور سوددهی کم نیست به دیجیاتو می‌گوید این قوانین بر اساس قوانین سازمان بورس نوشته شده و احتمال تمدید و تغییرات در آن پیش بینی شده است.

ربیعی همچنین در مورد بازگشت پول به سرمایه‌گذار به دیجیاتو گفت: «سرمایه‌گذاری‌های جسورانه یا همان VC از ریسک بالایی برخوردار هستند و ارکان صندوق سعی می‌کنند با بررسی‌های زیاد و سنجش‌های متنوع ریسک را پایین بیاورند و مرحله قابل قبول برسانند. در صندوق‌های VC ایران بازگشت پول منوط به خروج از سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود تا از عایداتی که صندوق از فروش در می‌ورد به سهامداران اعطا شود. اما خب در این میان خیلی از طرح‌ها شاید موفق نباشند و تنها موارد معدودی موفق شوند ولی معمولا آن تعداد سرمایه‌گذاری‌های معدود موفق می‌توانند شکاف و ضرر پروژه‌های سرمایه گذاری شده شکست خورده را جبران نمایند.»

معاونت سرمایه‌گذاری جسورانه گروه مالی فیروزه به دیجیاتو اعلام می‌کند که آنها روی ده استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کنند که اگر ۴ مورد آنها هم موفق آمیز نسبی داشته باشند و بقیه رشد متوسط یا ناموفق داشته باشند، یک بازگشت ده برابری برای سرمایه‌گذارها حاصل خواهد شد.

شایان ذکر است هفتاد درصد منابع این شرکت توسط گروه‌های زیرمجموعه خود مجموعه فیروزه نظیر گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه و سرمایه‌گذاری سبحان صورت گرفته است و پیش بینی می‌شود سی درصد مابقی در دوران پذیره‌نویسی تادیه خواهد شد.

گفتنیست علاقه‌مندان می‌توانند از طریق کارگزاری‌های عضو فرابورس اقدام به خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه در بازاز ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران نمایند. افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی این صندوق مراجعه نمایند تا با اساسنامه و امیدنامه این صندوق آشنایی بیشتری پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی