ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارلاینر
علمی

ناسا مشکلات جدی تری را در فضاپیمای استارلاینر بوئینگ کشف کرد

ناسا اعلام کرد پرتاب ناموفق فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی در تاریخ 20 دسامبر برابر با 29 آذر با مشکلات متعدد نرم افزاری همراه بوده که یکی از آنها می توانست ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

ناسا اعلام کرد پرتاب ناموفق فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی در تاریخ 20 دسامبر برابر با 29 آذر با مشکلات متعدد نرم افزاری همراه بوده که یکی از آنها می توانست به نتایج فاجعه باری منجر شود.

با اولین پرتاب فضاپیمای استارلاینر بوئینگ، اولین اشتباه این شرکت نیز رقم خورد و فضاپیما در مدار اشتباه قرار گرفت. به گفته مهندسین بوئینگ، موتورهای استارلاینر به خاطر خطای تایمر داخلی، به درستی روشن نشدند و فضاپیما توانایی قرار گرفتن در مسیر ایستگاه فضایی بین المللی را از دست داد. استارلاینر پس از 48 ساعت با موفقیت روی زمین فرود آمد.

ناسا

گزارش اخیر ناسا نشان می دهد که داستان به این سادگی ها نبوده است. دومین خطای کدنویسی استارلاینر به فرایند ورود این فضاپیما به جو زمین بر می گردد که اگر در آخرین لحظات برطرف نشده بود، نتیجه فاجعه باری به وجود می آمد. این خطا باعث روشن شدن بی دلیل موتورهای استارلاینر و برخورد ماژول سرویس با ماژول خدمه می شد.

دقیقاً شب قبل از فرود آمدن استارلاینر، مهندسین بوئینگ و ناسا متوجه این مشکل شدند و به سرعت آن را رفع کردند. جالب اینکه اگر خطای اول یعنی مشکل تایمر داخلی به وجود نمی آمد، هیچکس متوجه مشکل دوم نمی شد و احتمال بروز فاجعه در پرتاب های سرنشین دار بالاتر می رفت. این مشکل باعث ایجاد نگرانی در مدیران ارشد ناسا شده، به طوری که رئیس پروازهای سرنشین دار ناسا می گوید «فرایند نظارت ما به اندازه کافی کارآمد نیست.»

هیئت بررسی هنوز در حال تکمیل نتایج تحقیقات خود هستند. شاید کشف مشکلات دیگر در این پروژه، برنامه بوئینگ برای سال جاری میلادی و تست پرواز سرنشین دار استارلاینر را باز هم به تعویق بیندازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی