ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شیائومی
تکنولوژی

شیائومی و ریلمی؛ دو کمپانی که در کپی‌کاری با هم رقابت دارند

اگر تاکنون به کپی‌کاری‌های کمپانی‌های چینی از همتایان خود باور نداشته‌اید، داستانی جذاب برایتان آماده کرده‌ایم. شیائومی و ریلمی که دو رقیب بزرگ در بازار هند به شمار می‌‌آیند، اخیراً سر این که کدام کمپانی ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

اگر تاکنون به کپی‌کاری‌های کمپانی‌های چینی از همتایان خود باور نداشته‌اید، داستانی جذاب برایتان آماده کرده‌ایم. شیائومی و ریلمی که دو رقیب بزرگ در بازار هند به شمار می‌‌آیند، اخیراً سر این که کدام کمپانی از روی دست دیگر تقلب می‌کند با یکدیگر درگیر شده‌اند. کمپانی شیائومی می‌گوید ریلمی با وقاحت تمام از استراتژی‌های بازاریابی و طراحی محصولات، کپی برداری می‌کند در حالی که کمپانی ریلمی می‌گوید شیائومی در جایگاهی قرار ندارد که این کمپانی را متهم کند، زیرا خود مانند کاغذ کاربنی برای اپل است که از رقابت می‌ترسد.

با نگاهی به سابقه این دو کمپانی می‌توان دید که هر دو حق دارند یکدیگر را کپی‌کار بنامند. اما چرا هر دو کپی‌کار هستند؟

کپی‌کاری شیائومی

شیائومی

شیائومی بارها ثابت کرده است که در کپی محصولات اپل، ید طولایی دارد و در این راه از هیچ کس هم خجالت نمی‌کشد. برای مثال می‌توان به شیائومی Mi Pad اشاره کرد که اگر برند رنگارنگ این کمپانی را از روی قاب پشتی آن حذف کنید، تمایز آن از آیپد مینی کاری غیر ممکن است. شباهت‌ها در قاب جلویی نیز بیداد می‌کنند و حتی جایگذاری دوربین سلفی، ابعاد حاشیه‌های دور نمایشگر، جای میکروفون‌ها و حتی ابعاد نمایشگر (۷.۹ اینچ) نیز دقیقا مشابه آیپد مینی است.

این رویه در طراحی می باکس نیز ادامه داده شد و تفاوت آن با اپل تی وی را از چند سانتی متری نیز نمی‌توان تشخیص داد. از آن جالب‌تر، طراحی می واچ است که اگر انحنای اپل واچ را از بین ببرید، به محصول شیائومی می‌رسید. جایگاه دیجیتال کراون، دکمه کناری و میکروفون همگی با دقت و وسواس خاصی از روی محصول اپل کپی شده‌اند. اما اوج شاهکار شیائومی را می‌توان در طراحی گوشی می ۸ دید که آنقدر با آیفون X شباهت داشت که صدای خبرنگاران و سایت‌های خبری را نیز درآورد.

شیائومی

با این حال می‌توان طراحی سری می میکس را نوآوری کمپانی چینی در نظر گرفت، زیرا این طراحی به نوعی روند ارائه گوش‌های هوشمند بدون حاشیه را آغاز کرد. در هر صورت این شیائومی، بر حق «اپل چین» است.

کپی‌کاری ریلمی

شیائومی

این کمپانی نیز کار خود را با کپی‌کاری از اپل شروع کرد، اما خیلی زود متوجه شد که نباید راهی که تازه آسفالت شده را دوباره آسفالت کرد. در نتیجه ریلمی کپی‌کاری از اپل را کنار گذاشت و یک راست به سراغ کمپانی شیائومی و برند ردمی رفت. این کمپانی ریلمی بادز ایر پرو را از شیائومی بادز پرو کپی کرده بود که خود از ایرپاد کپی شده است. همچنین برند ریلمی سعی دارد تا وارد بازار گجت‌های سلامتی ارزان بشود؛ بازاری که منحصرا در اختیار می بند شیائومی است.

گوشی‌های هوشمند این کمپانی اما داستانی دیگر دارند. برای مثال گوشی‌های ریلمی C2، ریلمی ۵ و ریلمی ۵ پرو دقیقا بازه قیمتی گوشی‌های سری ردمی A، ردمی و ردمی نوت پرو را هدف قرار داده‌اند. ولی داستان از این هم جذاب‌تر می‌شود. ردمی در هند با نام «Dash ka Smartphone» یا گوشی هوشمند هند بازاریابی می‌شود در حالی که ریلمی با نام «Dash Ka Real Choice» یا انتخاب واقعی هند سعی دارد بازار را به دست بگیرد.

شیائومی

ریلمی به مشخصات ردمی نیز رحم نکرده و پیکربندی گوشی‌های خود را مشابه برند شیائومی انتخاب کرده است. برای مثال اگر به مشخصات ریلمی X50 5G نگاهی بیندازید، به جز ظرفیت باتری و دوربین ۸ مگاپیکسلی تله فوتو، جزء به جزء آن با گوشی ردمی K30 5G برابر است؛ یعنی واقعا جزء به جزء. دوربین ۴ گانه؟ یکسان. نمایشگر و رزولوشن؟ یکسان. چیپست و رم؟ یکسان. ریلمی حتی محض رضای خدا به رنگ‌بندی نیز رحم نکرده و آن را نیز مشابه ردمی و شیائومی انتخاب کرده است.

در آخر چه کسی کپی‌کار است؟

در هر صورت می‌توان گفت که هر دو کمپانی مورد بحث، کپی‌کار هستند و در هیچ‌کدام نمی‌توان نشانی از اصالت را دید؛ ولی این که از کپی‌کار، کپی کنید، داستانی است که تنها ریلمی می‌تواند از پس آن براید و تا روزی که کمپانی دیگری از ریلمی کپی نکند، لقب کپی‌کار برتر قرن را با خود یدک خواهد کشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • GHAEM
    GHAEM | ۲۵ بهمن ۱۳۹۸

    درسته شیائومی کپی میکنه ولی گوشی های بدون حاشیه الان نوآوریش با شیائومی بوده همونطور که تو مقاله گفتین و میکس آلفا که نظیرش حتی وجود نداره الانم که شیائومی دیگه طراحیه خودشو داره دیگه ولی ریلمی دیگه خیلی دیگه‌ واقعا کپی واضحی داره حداقل شیائومی سر mi8 بازم جلوی گوشی متفاوت بود

  • rezvansoft
    rezvansoft | ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

    خب کپی کاری رو از اسم شروع کرده دیگه ادامش مشخصه

  • Morteza_9695
    Morteza_9695 | ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

    چه دیدگاه مسخره ای داره نویسنده.
    انگاری که ۱۲ سالش بیشتر نبوده.
    کپی کار قرن??

  • علی
    علی | ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

    من از اپل زیاد خوشم نمیاد اما از حق نگذریم میشه گفت اکثر کمپانیا از ترند هایی که اپل بوجود میاره استفاده میکنن،حتی سامسونگ و هوآوی
    نمونش هم ناچ که با ایفون ایکس اومد
    یا آرایش دوربینای پشتی هم در ایفون ایک هم ایکس اس مکس هم ۱۱
    و خیلی نمونه های دیگه

    • Saeidt
      Saeidt | ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

      ناچ با اسنشال فون اومد دوست عزیز

  • Ahmad
    Ahmad | ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

    همینکه که‌ راحت از جیب در نمیان یعنی به هیچ دردی نمیخورن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی