ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

زمین امسال گرمترین ماه ژانویه در ۱۴۱ سال اخیر را تجربه کرد

براساس اعلام دانشمندان مرکز ملی اطلاعات زیست محیطی آمریکا، ژانویه ۲۰۲۰ گرم ترین ژانویه طی ۱۴۱ سال اخیر بوده است. طبق گزارش منتشر شده در این باره متوسط دمای جهانی سطح زمین ها و اقیانوس ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

براساس اعلام دانشمندان مرکز ملی اطلاعات زیست محیطی آمریکا، ژانویه ۲۰۲۰ گرم ترین ژانویه طی ۱۴۱ سال اخیر بوده است. طبق گزارش منتشر شده در این باره متوسط دمای جهانی سطح زمین ها و اقیانوس ها در طول این ماه با ۱.۱۴ درجه سانتی گراد بالاتر از متوسط ثبت شده برای قرن بیستم بود و رکوردهای قبلی در این بازه را شکاند (رکورد قبلی به ژانویه ۲۰۱۶ مربوط می شود که میانگین دمای زمین در آن ۰.۰۲ درجه سانتی گراد بالاتر از متوسط دمای ماه ژانویه در قرن بیستم بود).

همانطور که قبلا در خبرها خواندید ۲۰۱۹ دومین سال گرم زمین از زمان ثبت سوابق دمایی توسط بشر بود و طبق آخرین خبرها دانشمندان رکوردهای دمایی تازه ای را هم اخیرا در قطب شمال ثبت کرده اند که از گرمایش بی سابقه این منطقه حکایت دارد.

طبق اعلام مرکز ملی اطلاعات زیست محیطی آمریکا (NOAA) ده مورد از گرم ترین ژانویه های زمین از سال ۲۰۰۲ به این طرف اتفاق افتاده اند و آنچه رکورد امسال را از بقیه متفاوت می کند این است که امسال هیچ مورد طوفان ال نینو رخ نداده که بخشی از این گرمایش را بتوانیم به آن نسبت دهیم.

طبق گزارش این مرکز، بخش هایی از روسیه، اسکاندیناوی و شرق کانادا شاهد بیشترین گرمایش در این ماه بوده اند که تا ۵ درجه سانتی گراد بالاتر از میزان متوسط جهانی نیز متغیر بوده است. آلاسکا و غرب کانادا برخلاف این مناطق امسال ژانویه سردی را تجربه کردند.

گرم ترین ماه ژانویه

محققان معتقدند که زمین با سرعتی بیشتر از میزان معمول در حال گرم شدن است. سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده که حتی اگر کشورها مطابق با مفاد پیمان اقلیمی پاریس عمل کنند باز هم تغییرات اقلیمی فاجعه ای عظیم را به بار خواهد آورد. در عین حال برآوردهایی انجام شده که نشان می دهد تصاعدات فعلی، سیاره زمین را تا ۱.۵ درجه سانتی گراد گرمتر می کند و این افزایش دما میتواند به ذوب شدن بیش از پنج میلیون کیلومتر مربع از یخ های قطبی منجر شود و در نهایت ۷۰ درصد صخره های مرجانی را از بین ببرد. بروز این اتفاقات میتواند ۱۴ درصد از کل جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار دهد و چه بسا باعث مهاجرت آنها شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hosein maafi
    hosein maafi | ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

    کجا گرم شده، 4متر برف باریده خلخال داریم یخ میزنیم

مطالب پیشنهادی