ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

مدیران موفق دنیای تکنولوژی در کدام دانشگاه‌ها و رشته‌ها تحصیل کرده‌اند؟

از نظر آن‌ها که تازه قصد ورود به دانشگاه دارند، انتخاب رشته همان تصمیمی است که می‌تواند باقی عمرشان را شکل بدهد اما دیگر وارد دورانی شده‌ایم که دریافت مدرک در رشته‌های مرتبط با علوم ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

از نظر آن‌ها که تازه قصد ورود به دانشگاه دارند، انتخاب رشته همان تصمیمی است که می‌تواند باقی عمرشان را شکل بدهد اما دیگر وارد دورانی شده‌ایم که دریافت مدرک در رشته‌های مرتبط با علوم کامپیوتر نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت استارتاپی باشد که در ذهن‌تان ترسیم کرده‌ و می‌خواهید تاسیس کنید. از طرفی تحصیل در رشته‌های غیر فنی از جمله فلسفه نیز مانع از آن نمی‌شود که در آینده کسب و کاری موفق راه‌اندازی کنید.

بهترین و باهوش‌ترین مدیرعامل‌های عرصه تکنولوژی در طیف وسیعی از رشته‌ها تحصیل کرده اند. رشته‌های انتخابی برخی از آن‌ها دقیقا مطابق با کاری است که الان انجام می‌دهند و بعضی دیگر نیز تصمیم گرفتند که ترک تحصیل کنند و از طرق دیگری وارد این عرصه شوند.

در ادامه این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که برخی از مهم‌ترین شخصیت‌های حوزه تکنولوژی در کدام دانشگاه‌ها و رشته‌ها تحصیل کرده‌اند.

Reed Hasting - هم‌موسس و مدیرعامل نت‌فلیکس

دانشگاه‌ها: دوره لیسانس دانشگاه Bowdoin، دوره کارشناسی ارشد دانشگاه استنفورد

رشته‌ها: کارشناسی ریاضیات، کارشناسی ارشد علوم رایانه

هستینگز به مدت یکسال از زمان پذیرش در کالج، مرخصی تحصیلی گرفت تا شغل تابستانی‌اش که مراجعه به درب منازل و فروش جارو برقی بود را دنبال کند. او در دوران کارشناسی کلوپی به نام Outgoing را مدیریت می‌کرد که کارش ترتیب دادن برنامه‌های کوه‌نوردی و قایق‌رانی بود.

جک ما - هم‌موسس و مدیرعامل علی بابا

دانشگاه‌ها: دانشگاه هانژو در دوران کارشناسی و دانشکده کسب و کار Cheung Kong در دوران MBA

رشته‌ها: کارشناس انگلیسی و MBA

ما در نخستین تلاش خود به کالج راه پیدا نکرد و تلاش‌های دوم و سوم او هم بی فایده بودند. جک ما مجموعا چهار بار در آزمون انتخابی کالج شرکت کرد تا اینکه در رشته زبان انگلیسی پذیرفته شده. ثروت او بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

Susan Wojcicki - مدیرعامل یوتیوب

دانشگاه‌ها: کارشناسی دانشگاه هاروارد، کارشناسی ارشد دانشگاه سانتا کروز و MBA در دانشگاه کالیفرنیا واقع در لس آنجلس

رشته‌ها: کارشناسی تاریخ، کارشناسی ادبیات، کارشناسی ارشد اقتصاد و MBA

Wojcicki از خانواده‌ای فرهیخته می‌آید و انتظار می‌رفت که خودش هم همین سرنوشت را داشته باشد. او در ابتدا قصد داشت مدرک Ph.D خود را در رشته اقتصاد بگیرد اما بعد از آنکه به علاقه‌اش در حوزه تکنولوژی پی برد تغییر رشته داد. او ۱۶امین کارمند استخدام شده توسط گوگل است و از آن زمان تاکنون پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پیموده است.

جیمز پارک - موسس و مدیرعامل فیت بیت

دانشگاه‌ها: انصرافی دانشگاه هاروارد

رشته: علوم کامپیوتر

پارک برای آنکه به عنوان یک کارآفرین شروع به فعالیت کند از تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه هاروارد انصراف داد و در سال ۲۰۰۷ فیت بیت را تاسیس کرد.

رایان روسلانسکی - مدیرعامل لینکدین

دانشگاه‌ها: انصرافی دانشگاه کالیفرنیا

رشته‌ها: اقتصاد، علوم سیاسی

روسلانسکی که وب‌سایتی به نام Housing Media را برای کمک به دانشجویان در پیدا کردن هم‌اتاقی و اجاره خانه راه‌اندازی کرده بود به موفقیت‌های کاری خوبی دست پیدا کرده بود و در سال اول دانشگاه برای دنبال کردن این موفقیت از تحصیل انصراف داد. کمی بعد او این شرکت را فروخت و به مدت شش سال در یاهو کار کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۹ به لینکدین ملحق شد. او در فوریه ۲۰۲۰ جایگزین مدیرعامل قبلی لینکدین، Jeff Weiner شد.

دارا خسروشاهی - مدیرعامل اوبر

دانشگاه:‌ دانشگاه براون

رشته‌: مهندسی برق

خسروشاهی در ایران متولد شده و عضو گروه برادری سیگما چی در آمریکای شمالی است. او طی مصاحبه‌ای با نشریه داخلی دانشگاه براون گفته بود در زمان تحصیل در دانشگاه به اوج توانمندی‌هایش دست پیدا کرده بود.

ساتیا نادلا - مدیرعامل مایکروسافت

همکاری مایکروسافت با پنتاگون

دانشگاه‌ها: موسسه تکنولوژی Manipal در دوره کارشناسی، دانشگاه ویسکانسین میلواکی در دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه شیکاگو در دوره MBA

رشته‌ها: کارشناسی مهندسی برق، کارشناسی ارشد علوم رایانه، MBA

این هندی‌تبار که در اصل دوست داشت یک بازیکن حرفه‌ای کریکت شود از همان سنین پایین فهمید که بهتر است علایق خود را در رشته علوم و رایانه دنبال کند. او مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق دریافت کرد چراکه همیشه می‌دانست دوست دارد گجت بسازد اما برای مقطع کارشناسی ارشد به آمریکا سفر کرد تا در یکی از بهترین دانشگاه‌های این کشور ادامه تحصیل دهد و در همان‌جا هم ماندگار شد.

جینی رومتی - مدیرعامل سابق IBM

دانشگاه: نورث وسترن

رشته‌ها: علوم رایانه و مهندسی برق

رومتی در زمان تحصیل در دانشگاه نورث وسترن ریاست کلوپ دخترانه Kappa Kappa Gamma را بر عهده داشت. او از جمله سخنرانان مراسم فارغ التحصیلان این دانشگاه در سال ۲۰۱۵ بود.

ایلان ماسک - هم‌موسس و مدیرعامل اسپیس اکس و تسلا

دانشگاه‌ها: دانشگاه پنسیلوانیا، انصرافی دانشگاه استنفورد

رشته‌ها: فیزیک، اقتصاد، فیزیک کاربردی و علم مواد

قبل از اینکه بردن انسان به سطح مریخ را متصور شود، ماسک از زندگی انسان‌های معمولی لذت می‌برد. به عنوان کسی که در دانشگاه پنسیلوانیا دوره کارشناسی را پشت سر می‌گذاشت، ایلان ماسک به اجاره یک خانه با ۱۲ اتاق خواب و برگزاری مهمانی‌های شبانه که گاهی میزبان ۵۰۰ نفر بودند شهرت داشت. ماسک برای تحصیل در دوره دکترا به استنفورد رفت اما تنها بعد از ۲ سال انصراف داد تا به یک کارآفرین تبدیل شود.

ایوان اشپیگل - هم‌موسس و مدیرعامل اسنپ چت

دانشگاه: انصرافی دانشگاه استنفورد

رشته: طراحی محصول

اگرچه اشپیگل در جشن فارغ‌التحصیلی حضور داشت اما دقیقا یک فارغ‌التحصیل استنفوردی به حساب نمی‌آید. مدیرعامل اسنپ‌چت تنها سه کلاس با دریافت مدرک خود فاصله داشت اما در نهایت تصمیم گرفت انرژی خود را روی اسنپ‌چت متمرکز نگه دارد. می‌توان با قطعیت گفت که اشپیگل تصمیم درست را گرفته است.

برایان چسکی - هم‌موسس و مدیرعامل Airbnb

دانشگاه:‌ دانشکده طراحی رود آیلند

رشته: طراحی صنعتی

چسکی درحالی با هم‌موسس دیگر Airbnb، یعنی جو گابیا آشنا شد که در دانشکده طراحی رود آیلند تحصیل می‌کرد. هر دو موسس Airbnb در سال ۲۰۱۷ و طی یک مراسم تشریفاتی در این دانشگاه مدرک افتخاری خود را دریافت کردند و چسکی هم یک سخنرانی در جریان مراسم داشت.

تیم کوک - مدیرعامل اپل

دانشگاه‌ها:‌ دانشگاه آبورن، دانشگاه دوک

رشته‌ها: مهندسی صنعتی، مدیریت

کوک برنامه «بورس تحصیلی سالانه تیم کوک» را برای دانشجویان مهندسی در دانشگاه آبورن راه‌اندازی کرد. در دوک، او با لقب Fuqua Scholar شناخته می‌شود که یعنی در میان ۱۰ درصد فارغ‌التحصیل برجسته کلاس‌های مدیریت این دانشگاه بوده است.

مارک زاکربرگ - هم‌موسس و مدیرعامل فیسبوک

دانشگاه‌: انصرافی دانشگاه هاروارد

رشته‌ها:‌ روان‌شناسی و علوم کامپیوتر

زاکربرگ هیچوقت رشته‌هایی که در آن‌ها دانش می‌آموخت را به پایان نرساند. او طی سال دوم تحصیل خود از دانشگاه هاروارد انصراف داد و به پالو آلتو رفت تا به صورت تمام وقت روی فیسبوک کار کند.

لری پیج - هم‌موسس گوگل

دانشگاه‌ها:‌ دانشگاه میشیگان، دانشگاه استنفورد

رشته‌ها: مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر

طی دوران تحصیلش در میشیگان، پیج یک پروژه بسیار سنگین ارشد برداشت که شامل هک کردن PalmPilot و انجام دادن کاری نامتعارف با آن بود. پروفسورش مطمئن نبود که قادر به انجام چنین کاری باشد، اما او توانست پروژه را به پایان برسد و نمره کامل را دریافت کند.

سرگی برین - هم‌موسس گوگل

دانشگاه‌ها: دانشگاه مریلند، دانشگاه استنفورد

رشته‌ها: ریاضیات و علوم کامپیوتر، علوم کامپیوتر

برین هم‌موسس دیگر گوگل یعنی پیج را زمانی ملاقات کرد که هر دو در برنامه علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد مشارکت کرده بودند. آن‌ها به کمک یکدیگر الگوریتمی را توسعه دادند که موتور جستجوی گوگل بر مبنای آن وجود و نامش را هم PageRank گذاشته بودند.

جف بزوس - بنیان‌گذار و مدیرعامل آمازون

دانشگاه: دانشگاه پرینستون

رشته‌ها: مهندسی برق و علوم کامپیوتر

درحالی که در پرینستون تحصیل می‌کرد، بزوس در زمینه اکتشاف و توسعه فضایی یکی از برجسته‌ترین دانشجویان بود..

ماریسا میر - مدیرعامل سابق یاهو

دانشگاه: دانشگاه استنفورد

رشته‌ها: سیستم‌های نمادین، علوم کامپیوتر

میر دانشجویی سخت‌کوش و بسیار متمرکز در کلاس‌های دانشگاه بود و ظاهرا طی این دوره از زندگی‌اش ارتباط اجتماعی چندانی با اطرافیان نداشت. او خجالتی، متمرکز و نه‌چندان متمایل به روابط اجتماعی بود. این را هم‌کلاسی‌هایش می‌گویند.

رایان گرین - هم‌موسس و مدیرعامل لیفت

دانشگاه: دانشگاه سانتا باربارا

رشته: اقتصاد تجاری

به عنوان یک دانشجو، گرین اتومبیلش‌ را در خانه می‌گذاشت و با دیگر گزینه‌های حمل و نقل شهری «آزمون و خطا» می‌کرد تا راهکارهایی خلاقانه برای بهبود آن‌ها یا اصلا جایگزین‌هایی کاملا متفاوت برای‌شان بیابد. همین علاقه به حمل و نقل باعث شد او یک شرکت هم‌سفری آنلاین به راه بیندازد.

ساندار پیچای - مدیرعامل گوگل و آلفابت

دانشگاه‌ها: انستیتوی تکنولوژی خرگپور هند، دانشگاه استنفورد، دانشگاه پنسیلوانیا

رشته‌ها: مهندسی متالورژی، مهندسی و علوم مواد

پیچای زمانی که در استنفورد تحصیل می‌کرد بورس Siebel و سپس بورس Palmer را در رشته مدیریت دانشکده وارتون دریافت کرد.

ماسایوشی سان - بنیان‌گذار و مدیرعامل سافت بنک

دانشگاه: دانشگاه کالیفرنیا در برکلی

رشته: اقتصاد و علوم کامپیوتر

سان بخش زیادی از دوران تحصیل خود در دانشگاه کالیفرنیا را صرف فروش اولین ورژن‌های بازی‌های آرکید Pac-Man و Space Invaders به رستوران‌ها و بارها کرد. همین تجارت بود که نخستین میلیون دلار از ثروت هنگفت او را رقم زد.

استیو وزنیاک - هم‌موسس اپل

دانشگاه‌ها: اخراجی دانشگاه کلرادو بولدر، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی

رشته‌ها: مهندسی برق و علوم کامپیوتر

وزنیاک به خاطر هک کردن سیستم‌های کامپیوتری دانشکده و همینطور ارسال پیام‌های تمسخرآمیز از طریق آن‌ها از تحصیل در نخستین دانشگاه خود محروم شد. او تحصیلات خود را در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ادامه داد اما باز هم به خواسته خود از این دانشگاه خارج شد تا در HP کار کند و در نهایت همراه با استیو جابز، اپل را تاسیس نماید. از آن زمان به بعد، تقریبا یک دهه طول کشید تا وزنیاک به دانشگاه برگشته و تحصیلاتش را به اتمام برساند.

دنیل اک - هم‌موسس و مدیرعامل اسپاتیفای

دانشگاه: انستیتوی سلطنتی تکنولوژی در سوئد

رشته: مهندسی

اک دانشگاه را بعد از تنها ۸ هفته ترک کرد، ظاهرا به این خاطر که دریافته بود نخستین سال تحصیلش به صورت تمام و کمال بر ریاضیات تئوری متکی و متمرکز خواهد بود.

بیل گیتس - هم‌موسس و مدیرعامل سابق مایکروسافت

دانشگاه: انصرافی دانشگاه هاروارد

رشته: پیش‌نیاز حقوق

وقتی گیتس از تحصیل در هاروارد انصراف داد، در واقع انصراف نداده بود و مرخصی گرفته بود. او این کار را کرد تا «اگر چیزی به درستی پیش نرفت» قادر به بازگشت به دانشگاه باشد.

استیو بالمر - مدیرعامل سابق مایکروسافت

دانشگاه: دانشگاه هاروارد

رشته: ریاضیات کاربردی و اقتصاد

بالمر در برخی از پروژه‌های فوق برنامه دانشگاه هاروارد مشارکت می‌کرد. او منیجر دانشجویان در تیم فوتبال Crimson بود و هم برای روزنامه و هم ژورنال ادبی دانشگاه می‌نوشت.

جک دورسی - هم‌موسس و مدیرعامل توییتر

دانشگاه: انصرافی دانشگاه نیویورک

رشته: نامشخص

دورسی ابتدا در دانشگاه میزوری-رولا شروع به تحصیل کرد اما پس از دو سال به دانشگاه نیویورک انتقال پیدا کرد. او زمانی که در دانشگاه دوم خود بود ایده توییتر را در ذهن داشت و به همین خاطر تنها یک ترم مانده به فارغ التحصیلی از دانشگاه انصراف داد و به کرانه غربی آمریکا مهاجرت کرد.

پیر امیدیار - بنیان‌گذار eBay

دانشگاه: دانشگاه تافتس

رشته: علوم کامپیوتر

علاقه امیدیار به کامپیوترها در دوران دبیرستان شکل گرفت و به اخذ مدرک در رشته علوم کامپیوتر منجر شد. امیدیار در سال ۲۰۱۱ به تافتس برگشت تا یک مدرک افتخاری به خاطر خدمات عمومی دریافت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • GHAEM
    GHAEM | ۳ اسفند ۱۳۹۸

    جالب بود

مطالب پیشنهادی