ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اخبار هفتگی خودرو ؛ از معرفی وانت چینی پژو با مشارکت چانگان تا رکوردشکنی تسلا مدل 3

در روزهایی که سپری شد، صنعت خودرو چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان شاهد خبرهایی متنوع و جالب بود. همانطور که قبلا به اطلاعتان رسانده ایم، ایران خودرو از محصولی جدید به ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در روزهایی که سپری شد، صنعت خودرو چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان شاهد خبرهایی متنوع و جالب بود. همانطور که قبلا به اطلاعتان رسانده ایم، ایران خودرو از محصولی جدید به نام K132 پرده برداری کرد؛ سایپا هم توانمندی های خود را با معرفی نسخه هایی متفاوت از رهام به رخ کشید.

اما در خارج از مرزها نیز کمپانی های مختلف با رونمایی مدل های جدید یا رسانه ای کردن برخی از برنامه های خود خبرساز شدند. طبق روالی که از چند وقت پیش آغاز کرده ایم، در مطلب حاضر هم نگاهی گذرا به برخی از این خبرها خواهیم داشت.

اولین خبر خودرویی هفته قبل را به پولستار اختصاص می دهیم، شرکت سوئدی که ارتباطات نزدیکی با ولوو داشته و می خواهد با تولید خودروهای الکتریکی سهم بیشتری از بازار آینده را تصاحب کند. این کمپانی اخیرا اعلام کرده در محصولات خود به جای پلاستیک، از مواد زیستی و قابل بازیافت استفاده خواهد نمود تا اثرات منفی بر محیط زیست را به حداقل برساند. برای دستیابی به این هدف، پولستار از تکنولوژی های powerRibs و ampliTex کمک خواهد گرفت. این تکنولوژی ها می توانند الیاف طبیعی و فیبرها را به پنل هایی که در داخل کابین کاربرد دارند، تبدیل کنند.

اخبار خودرو

دومین خبر منتخب به همکاری بخش مهندسی پیشرفته ویلیامز و شرکت معدن Anglo American مربوط می شود. این دو کمپانی با همکاری هم قصد دارند بزرگ ترین کامیون هیدورژنی مخصوص معدن را تولید کنند. مهندسین ویلیامز وظیفه دارند در این پروژه جالب تجاربی را که از رقابت های فرمول E بدست آورده اند، به کار بسته و اولین سیستم باتری ولتاژ بالای جهان را توسعه دهند. گفته می شود سیستم مذکور ساختاری ماژولی داشته و بیش از 1000 کیلووات ساعت انرژی را در خود ذخیره سازی خواهد کرد. آنطور که اعلام شده انرژی حاصل از ترمزگیری کامیون در سراشیبی ها در باتری ذخیره می شود. تست نسخه اولیه از کامیون هیدورژنی-الکتریکی Anglo American اواخر امسال در معادن آفریقای جنوبی انجام خواهد شد.

اخبار خودرو

سومین خبر برگزیده با تولید دویست و پنجاهمین دستگاه از بوگاتی شیرون در ارتباط است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که بر اساس برنامه ریزی های شرکت بوگاتی فقط 500 دستگاه از شیرون تولید خواهد شد. دویست و پنجاهمین مدل تولید شده از این ابرخودروی هیجان انگیز به نسخه Edition Noire Sportive تعلق دارد. وجه تمایز این نسخه با بقیه مدل ها، بدنه و کابین یک دست مات و مشکی رنگ آن است. احتمالا می دانید که شیرون در نمایشگاه خودروی ژنو 2016 به عنوان جانشین ویرون معرفی شد. به گفته خودروساز فرانسوی از تیراژ باقی مانده بیش از 150 دستگاه دیگر پیش فروش شده و امکان سفارش برای کمتر از صد مشتری دیگر وجود دارد.

خبر دیگر (چهارم) در رابطه با بوگاتی اینکه این شرکت قصد داشته کانسپت 16C گالیبیر را پس از بازنشستگی ویرون تولید کند، اما بازخوردهای مشتریان در رابطه با لزوم اعمال تغییرات زیاد در بخش های مختلف بدنه، مدیران را از نشان دادن چراغ سبز منصرف کرده است. به گفته Achim Anscheidt مدیر وقت دپارتمان طراحی بوگاتی، افزایش طول 1.5 متری و افزایش ارتفاع به اندازه 15 سانتی متر برخی از خواسته های مشتریان بود که در صورت پیاده سازی آنها با خودرویی بسیار عجیب و زشت روبرو می شدیم. وی افزوده در این صورت گالیبیر از نمای جانبی شبیه سگ های نژاد داکسهوند و از عقب شبیه کلاه های بولر دیده می شد! آقای Anscheidt اضافه کرده حذف گالیبیر در سال 2012 منجر به شکل گیری پلن B شد، همان پلنی که اکنون در قالب شیرون نمود یافته است.

پنجمین خبر انتخابی به دیگر خودروساز فرانسوی یعنی پژو اختصاص پیدا کرده است. پس از پیکاپی که این شرکت سه سال پیش برای بازار کشورهای آفریقایی معرفی کرد، اینک نوبت به رونمایی از یک پیکاپ جدید رسیده است. این پیکاپ لندترک (Landtrek) نام داشته و در آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی به فروش خواهد رسید.

اخبار خودرو

لندترک نتیجه همکاری پژو و شرکت چینی چانگان است. این پیکاپ بر مبنای پلتفرمی مشترک با چانگان Kaicheng F70 که سال گذشته رونمایی شد، شکل گرفته و در سه نسخه تک کابین، دو کابین و بدون قسمت بار موجود خواهد بود. پژو ادعا می کند لندترک توانایی حمل باری به وزن 1.2 تن و یدک کشی تریلر 3 تنی را دارد.

اخبار خودرو
پژو لندترک برخلاف دیگر پیکاپ ها کابین زیبایی دارد

این پیکاپ بصورت تک یا دو دیفرانسیل و با دو موتور بنزینی و دیزلی تولید خواهد شد. نمونه بنزینی دارای حجم 2.4 لیتری بوده و می تواند 210 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور با گیربکس شش سرعته دستی گتراگ یا شش سرعته خودکار ساخت شرکت پانچ بلژیک ترکیب می شود. موتور دیزلی هم 1.9 لیتر حجم داشته و قادر است 150 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید کند. مدل مجهز به این موتور دیزلی تنها با گیربکس شش سرعته دستی ساخت گتراگ آلمان قابل انتخاب خواهد بود.

درخشش چندین باره تسلا مدل 3 و فتح بازار خودروهای الکتریکی قاره اروپا در سال 2019 ششمین خبر این هفته است. بر اساس آمارهای موسسه JATO Dynamics سال گذشته 15.75 میلیون خودروی سواری در قاره سبز به فروش رسیده که در مقایسه با سال 2018 از رشد 1.1 درصدی حکایت دارد. از این رقم 1.28 میلیون دستگاه جزو مدل های الکتریکی شده (شامل خودروهای هیبریدی و تمام برقی) هستند؛ 28 درصد از این مدل ها هم که معادل 356,300 دستگاه می شود، از پیشرانه تمام الکتریکی سود می برند. می توان اینگونه نتیجه گرفت که 2.3 درصد از کل خودروهای فروخته شده اروپا در سال 2019 را مدل های تمام الکتریکی تشکیل می دهند.

اخبار خودرو

از میان اتومبیل های کاملا برقی این تسلا مدل 3 است که با ثبت رکورد فروش نزدیک به 95 هزار دستگاه در رتبه اول قرار دارد، البته در صورت احتساب آمار کلی باید گفت این سدان سبز آمریکایی در رتبه 51 جدول پرفروش ترین مدل ها ایستاده است.

اخبار خودرو

آمار موسسه JATO Dynamics نشان می دهد استقبال از شاسی بلندها در سال گذشته 3 درصد افزایش یافته و این دسته با 38.3 درصد پرفروش تر از سایر کلاس ها بوده است. فولکس واگن گلف، رنو کلیو، فولکس واگن پولو، فورد فیستا و فولکس واگن تیگوان پنج مدل پرفروش اروپا در سال 2019 هستند. رتبه های اول تا پنجم پرفروش ترین برندها هم به ترتیب به فولکس واگن، رنو، فورد، پژو و مرسدس رسیده است.

اخبار خودرو

هفتمین خبر هفته باز هم با تسلا در ارتباط است. سایت CybertruckOwnersClub ادعا می کند این خودروساز کالیفرنیایی بیش از 535 هزار سفارش برای پیکاپ جنجالی سایبرتراک دریافت کرده است. شاید بدانید که برای پیش خرید سایبرتراک، خریداران ملزم به پرداخت مبلغ 100 دلاری هستند. با یک حساب سرانگشتی معلوم می شود که شرکت تسلا از پیش فروش این خودرو، فعلا 53,5 میلیون دلار به جیب زده است!

پروژه وکتور (Project Vector) گروه جگوار لندرور هشتمین و آخرین خبر این مطلب را تشکیل می دهد. این پروژه در حقیقت یک پلتفرم مفهومی برای محصولات الکتریکی و خودران بوده و به خاطر انعطاف پذیری بالا، می توان مدل های مختلفی را بر پایه آن تولید کرد. به گفته جگوار لندرور پروژه وکتور بخشی از برنامه Destination Zero محسوب می شود. هدف این برنامه توسعه اتومبیل هایی پاک، ارتقای ایمنی عبور و مرور در مسیرهای عمومی و به صفر رساندن تلفات ترافیکی است.

آقای رالف اسپت (Ralf Speth) مدیرعامل جگوار لندرور گفته در پروژه وکتور با بزرگ ترین نخبگان، تامین کنندگان اصلی و سرویس های دیجیتال مهم همکاری شده تا با ایجاد یک سیستم حمل و نقل یکپارچه و همواره متصل، پایه های بنیادین برنامه Destination Zero شکل بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی