ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

بازگشت طرح ترافیک به تهران از ابتدای شنبه آینده

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، حفظ بهداشت فردی و توصیه برای پرهیز از حضور در امکان عمومی و شلوغ باعث شده تا برخلاف همیشه کارشناسان استفاده از خودروهای شخصی به جای خودروهای حمل ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۵

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، حفظ بهداشت فردی و توصیه برای پرهیز از حضور در امکان عمومی و شلوغ باعث شده تا برخلاف همیشه کارشناسان استفاده از خودروهای شخصی به جای خودروهای حمل و نقل عمومی و مترو را توصیه کنند، حالا مسئولان شهری نیز تصمیم گرفته اند تا در همین راستا ساعات اجرای دو طرح ترافیک و کاهش آلودگی را برای مدتی کاهش دهند.

بازگشت طرح ترافیک به تهران از ابتدای شهریورماه

ظاهرا شورای ترافیک تهران به این نتیجه رسیده است که رفع محدودیت طرح ترافیک، تاثیری در فراگیر شدن شیوع کرونا نداشته است و در این راستا، این طرح از ابتدای شهریور ماه بار دیگر در تهران اجرایی می‌شود.

به گفته سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راهور پایتخت: «اجرای طرح ترافیک در شهر تهران از روز شنبه به حالت قبل بر می گردد.»

ساعت اجرای طرح از ۸/۳۰ صبح هر روز تا ساعت ۱۶ خواهد بود.

رانندگانی که در محدوده طرح ترافیک حضور دارند از ساعت ۱۴/۳۰ مجوز خروج از طرح را خواهند داشت.

لغو طرح ترافیک تا پایان مرداد ادامه دارد [به روز رسانی] - مرداد 99

حسین ذوالفقاری،‌ رییس کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است: لغو طرح ترافیک و کاهش حضور کارمندان تا یک سوم تا پایان مردادماه تمدید شد. مقرر شد نهادها و سازمان ها تا حداکثر یک ماه برنامه یک‌ساله خود را با در نظر گرفتن کاهش بیماری کرونا ارائه کنند. این برنامه‌ها پس از تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا در همه دستگاه‌ها لازم الاجرا است.

اجرای مجدد طرح ترافیک تا از 17 خرداد 1399 + ساعات طرح ترافیک [به روز رسانی] - خرداد 99

پیش از خرداد، زمان فعالیت ادارات از سوی دولت، ٧ تا ١۴ تعیین شده بود اما پس از ابلاغ مجدد توسط دولت، ساعت کار ادارات به ٧.٣٠ تا ١۴.٣٠ تغییر یافت. بر همین اساس، ساعت محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز از 8 به 8:30 و خروج رایگان از 14 به 14.30 ( بازده زمانی 6 ساعت در هر دو حالت) با هماهنگی اعضای محترم شورای حمل ونقل و ترافیک تهران تغییر و در نظر گرفته شد. بنابراین برای رفاه کارمندان، خروج از محدوده های فوق از ساعت 14.30 رایگان خواهد بود . از 16 خرداد، اطلاع‌رسانی اجرای طرح ترافیک کنترل آلودگی هوا و تغییر ساعات اعمال آن از طریق سامانه «تهران من» صورت گرفت و ملاک محاسبه عوارض محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز همین سامانه قلمداد می شود.

اجرای طرح ترافیک تا روز شنبه ۱۰ خرداد به تعویق افتاد [به روز رسانی] - خرداد 99

در پی شیوع ویروس کرونا طرح ترافیک از ۱۵ فروردین لغو شده و بار ترافیک در حوزه مرکزی تهران از ۴۲ درصد به ۱۶۷ درصد رسید. در همین زمینه معاون عمرانی استاندار تهران اعلام کرده بود که ششم خرداد ماه زمان آغاز طرح ترافیک است و ساعت اجرایی آن نیز از ۸ تا ۱۶ است.

البته وزارت بهداشت با اجرای طرح ترافیک مخالفت کرده و اظهارات ضد و نقیض مدیران شهری و بهداشتی درباره اجرای طرح ترافیک در تهران از روز سه‌شنبه باعث سردرگمی مردم شده بود. سرانجام شهرداری تهران در طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

در حالی که برابر پنجاه و نهمین مصوبه شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران که با حضور شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، فرمانده پلیس راهور فاتب، فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران و نمایندگان وزارت کشور و استانداری تهران برگزار شد، اجرای مجددا طرح ترافیک از روز ۶ خرداد ماه در دستور کار قرار داشت، اما با عنایت به تماس تلفنی وزیر محترم بهداشت و درمان با شهردار محترم تهران و درخواست وی مبنی بر توقف اجرای طرح ترافیک، مقرر شد اجرای مجدد طرح‌های ترافیکی، شنبه ١٠ خرداد ماه در ستاد ملی کرونا مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

معاون شهردار تهران مطرح کرد: اجرای طرح ترافیک پس از عید سعید فطر  [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

با توجه به گفته های معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، پس از عید سعید فطر مجددا در تهران اجرا خواهد شد.

سید مناف هاشمی در این خصوص توضیح داد: «با لغو اجرای طرح ترافیک از 15 فروردین ماه، با افزایش بار ترافیک را در حوزه ی مرکزی مواجهه شدیم بطوریکه از 42 درصد تا 167 درصد در برخی ایام افزایش ترافیک را در هسته مرکزی شهر شاهد بودیم و معتقدم که این مسئله در شیوع ویروس کرونا در حوزه مرکزی شهر موثر بوده است.»

وی اظهار داشت: «لغو اجرای طرح ترافیک با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صورت پذیرفته بود که نقطه مثبت عدم اجرای طرح ترافیک، کاهش تقاضای سفر با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به‌خصوص اتوبوس و مترو بود بطوریکه میزان جابه‌جایی مسافر از روزانه ۴ میلیون به ۱ میلیون مسافر کاهش یافته است، اما در همان ستاد مقرر شد پس از 2 هفته عدم اجرای طرح ترافیک، نتایج بررسی و مجددا برای اجرای و یا اجرا نشدن آن تصمیم گیری شود که نهایتا در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه، وزیر کشور نیز اختیار تصمیم‌گیری در مورد اجرای طرح ترافیک را به شورای ترافیک تهران داد که طی ۱۰ روز گذشته جلساتی در این خصوص با حضور شهردار تهران، نماینده وزیر کشور، رئیس شورای شهر و اعضای کمیسیون حمل و نقل و حتی رئیس ستاد کرونای تهران برگزار و موضوع اجرای طرح ترافیک را بررسی کردیم که نهایتا تصمیم جمعی بر این بود که اجرای محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا به نفع شهر تهران است؛ چرا که جلوی سفرهای کاذب در محدوده مرکزی شهر گرفته می‌شود.»

مناف هاشمی با بیان اینکه در شورای ترافیک تصمیم گرفته شد که از ۲۹ اردیبهشت ماه طرح‌های ترافیکی با اعمال برخی تغییرات در تهران اجرایی شود، گفت: «اما با توجه به اینکه عید سعید فطر پیش روست و از سوی دیگر عملا پنجشنبه و جمعه‌ها نیز طرح‌های ترافیکی اجرا نمی‌شود برابر تصمیم شهردار محترم تهران مقرر شد اجرای مجدد محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، از اولین روز پس از تعطیلات عید سعید فطر آغاز شود.»

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: «برابر تصویب شورای حمل ونقل و ترافیک شهر تهران در مرحله اول، زمان اجرای محدوده های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا که پیش از این از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۹ بود به ساعت ۸ صبح تا ۱۶ کاهش یافته و در عین حال از ساعت ۱۴ به بعد نیز خروج از محدوده‌های ترافیکی رایگان خواهد بود که با توجه به اینکه اکنون زمان کار ادارات از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ منظور شده است، لذا سفرهای کاری در این طرح ، مشمول پرداخت عوارض محدوده‌های ترافیکی نخواهند شد.»

به گفته‌ی هاشمی در روزهای پنج شنبه صرفا طرح محدوده ی کنترل آلودگی هوا از ساعت 8 تا 13 اجرا میشود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: «همچنین برای ساکنین محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز تخفیف‌هایی بیش از تخفیف‌های معمول در نظر گرفته شده است که در صورت تصویب شورای اسلامی شهر از 50 تا 70 درصد تخفیف برای ساکنین محدوده های ترافیکی منظور خواهد شد.»

هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های ترافیکی از روز بعد از عید فطر قطعی شده است گفت: «تمام تلاش ما، وزارت بهداشت، کشور و ... این است که بتوانیم جمعیت در اتوبوس و مترو را کنترل کرده و طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم. هر چند که احتمال می‌دهیم در حد پنج درصد تعداد مسافران افزایش یابد، اما قطعا اجرای طرح ترافیک وضعیت مرکز شهر را بهتر می‌کند.»

اجرای طرح ترافیک تهران به بعد از تعطیلات عید سعید فطر موکول شد [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

علیرغم شایعات مطرح شده در مورد اجرای طرح ترافیک، غلام‌حسین محمدی مشاور شهردار تهران در توئیتی اعلام کرد:

مطابق با توافق انجام شده با مراجع ذی‌صلاح به دستور شهردار تهران و به‌جهت رعایت بهداشت عمومی در مبارزه با شیوع بیماری کرونا طرح ترافیک از اولین روز کاری پس از تعطیلات عید سعید فطر اجرا می شود.

تردد تاکسی‌های اینترنتی در طرح ترافیک رایگان است؟ [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

بسته ترافیکی پایتخت که در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، با حضور نمایندگان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و نماینده پلیس راه تهران بزرگ تهیه شد، در شورای ترافیک تهران به تصویب رسید.

یکی از بند های گنجانده شده در بسته ترافیکی مدیریت شهری، تردد رایگان برای تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ و تپسی) در محدوده‌های ترافیکی است.

اما گنجاندن این بند در بسته ترافیکی پایتخت موجب این ابهام می‌شود که آیا تمام رانندگان ناوگان تاکسی اینترنتی می‌توانند در محدوده‌های ترافیکی به شکل رایگان تردد کنند یا خیر؟

در ادامه نیز این احتمال وجود دارد که به دلیل اطلاع رسانی مخدوش در این بخش، بسیاری از مالکان خودرو تصور کنند که با ثبت نام در یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی می‌توانند به شکل رایگان در محدوده‌های ترافیکی پس از اجرای طرح ترافیک تردد کنند.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که در کنار بند تردد رایگان برای ناوگان تاکسی اینترنتی، سقف مجاز تردد و ثبت نام در سامانه تهران من قید شده است و به زبان ساده اگر خودرویی خارج از سقف تردد در محدوده های ترافیکی تردد کند، مشمول پرداخت جریمه می‌شود.

این سقف تردد بدین معناست که تمامی ناوگان فعال در شرکت‌های تاکسی اینترنتی نمی‌توانند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند و اگر در سامانه تهران من نیز ثبت نام آن‌ها انجام شده باشد، از سوی مدیریت و ساماندهی محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران ظرفیت هر یک از تاکسی‌های اینترنتی تعیین شده و بر اساس همان ظرفیت اعلام شده تردد در محدوده‌های ترافیکی برای رانندگان ناوگان تاکسی‌های اینترنتی رایگان است.

طرح ترافیک از ۲۹ اردیبهشت ماه اجرا می‌شود [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

با تصویب شورای عالی ترافیک مقرر شد طرح ترافیک در تهران از روز ۲۹ اردیبهشت مجددا اجرایی شود. طبق اعلام زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران، این ستاد نیز با اجرای طرح ترافیک از ۲۹ اردیبهشت به صورت مشروط موافقت کرده است.

طرح ترافیک فردا اجرا نمی‌شود، جزئیات طرح ترافیک جدید [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

در حالی که اجرای طرح ترافیک از روز شنبه مورخ 13 اردیبهشت ماه مورد تایید قرار گرفته بود، خبرگزاری فارس در گفتگو با «علیخانی» عضو شورای شهر تهران از عدم اجرای این طرح خبر می دهد. به گفته علیخانی: «فردا طرح ترافیک همچنان لغو است. تکلیف طرح در جلسه ستاد مقابله با کرونا مشخص می‎شود.»

همچنین موضوع افزوده شدن تبصره هایی به طرح ترافیک مطح است. «در طرح جدید تدابیری اندیشیده شده که کارکنان ادارات قبل از ۸ در طرح حضور یابند و از ساعت ۲ تا ۴ بدون هزینه خارج شوند.»

براساس شنیده ها، طرح ترافیک برای کادر پزشکی، آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی رایگان خواهد بود و و میزان تخفیف ساکنان به حدود ۷۰ درصد خواهد رسید.

ساز و کار اعتراض به اخذ عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

یکی از مشکلات صاحبان خودرو در پایتخت اعمال جرایم و عوارض است که به دلیل تردد در محدوده‌های ترافیکی برای آن‌ها ثبت می‌شود.

این جرایم و عوارض خودروها به شکلی است که همواره رانندگان به آن اعتراض دارند و خود را مشمول عوارضی که در فهرست تخلفات آن‌ها آمده است نمی‌دانند و در برخی از موارد صاحبان برخی از خودروها اعلام می‌کنند که خودرو های آن‌ها ماه‌ها در پارکینگ منزل است، اما برای آن تخلف و عوارض ثبت شده است.

شهرداری تهران در کنار جریمه ورود غیر مجاز به محدوده‌های ترافیکی پایتخت به دلیل آن که تردد آن‌ها عارضه ایجاد می‌کند، این اختیار را دارد تا سقف 103 هزار خودرو در روز عوارض دریافت کند.

موضوع رسیدگی به اعتراض شهروندان به عوارض ورود به محدوده‌های ترافیک در کمیسیون ماده 77 شهرداری تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از ثبت درخواست رسیدگی به اعتراض آن‌ها موضوع به سازمان ترافیک شهرداری و سپس به اداره صدور آرم ارجاع داده می‌شود.

این شکل از اعمال جریمه و عوارض بیشتر به دلیل مخدوش کردن پلاک از سوی برخی رانندگان است که پس از اعتراض مالکان خودرو با بررسی مجدد دوربین‌ها اگر احراز شود که ثبت تخلف به دلیل مخدوش کردن پلاک خودرو دیگری است، عوارض مربوطه حذف می‌شود و در ادامه همان کد تخلف نیز از سوی پلیس حذف می‌شود.
شهروندان می‌توانند برای ثبت شکایت خود به کمیسیون ماده 77 واقع در خیابان بهشت ساختمان معاونت اقتصادی مراجعه کنند.

ساعت طرح ترافیک از روز شنبه تغییر می‌کند [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران:

  • طرح مناسب‌سازی قیمت ماسک‌ها از روز شنبه در مترو‌ها آغاز می‌شود.
  • در همه نقاط تهران وضعیت ترافیک تقریبا مطلوب و مساعد است.
  • ساعت طرح ترافیک کلانشهر تهران اصلاح شد و مقرر شد ساعت طرح ترافیک از روز شنبه از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر باشد.

تردد در محدوده طرح ترافیک بدون پرداخت عوارض قانونی نیست [به روز رسانی] - فروردین 99

محسن هاشمی در حاشیه دویست و نهمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره لغو طرح ترافیک در پایتخت اظهار داشت: «نظر من هم مشابه آقای علیخانی است و معتقدم که زمانی که در ستاد کرونا موضوع لغو طرح ترافیک مطرح بود حناچی باید لایحه دو فوریتی درباره این مسأله به شورای شهر ارسال می‌کرد.»

وی افزود: «پرداخت عوارض طرح ترافیک پروسه قانونی است و برای احترام به تصمیمات شورا این موضوع باید به اعضای شورای شهر ارائه می‌شد.»

رئیس شورای شهر تهران گفت: «شهرداری باید سریع‌تر اقداماتی انجام دهد تا پرداخت نکردن عوارض توسط شهروندان قانونی باشد و باید توجه  داشت هدف ما گرفتن عوارض نیست بلکه بحث اجازه مطرح است.»

هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه انتصاب سیدمناف هاشمی به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران حاشیه‌ساز است و چرا این اقدام صورت گرفته، گفت: «من حاشیه‌ای در این مورد نمی‌بینم.»

وی در پایان به جلسه امروز شورای شهر اشاره کرد و گفت: «جلسه شورا به فعالیت عادی خود بازگشت و جلسات قبلی تنها مباحث مرتبط با کرونا مطرح بود امروز از 9  دستور جلسه 8 مورد به بحث و تصمیماتی نیز گرفته شد.»

هاشمی خاطرنشان کرد: «علاوه بر اینکه چندین طرح یک فوریتی مطرح و به تصویب رسید تعدادی نماینده نیز برای ستادهای مختلف از جمله ستاد مدیریت جمعیت تهران و مسائل مرتبط با خانواده انتخاب شدند.»

لغو طرح ترافیک تا نابودی کرونا در تهران ادامه دارد [به روز رسانی] - فروردین 99

سرپرست معاونت ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است:

تا زمانی که کرونا در تهران وجود دارد لغو طرح‌ترافیک نیز ادامه خواهد داشت.

آمار مسافران مترو با لغو طرح ترافیک تنها دو درصد کمتر شده است، چرا که مسافران مترو با مسافران خودروهای شخصی یکسان نیستند و دو گروه متفاوت‌اند.

ضرر و زیان روزانه شهرداری از عدم اجرای طرح ترافیک 99 چقدر است؟ [به روز رسانی] - فروردین 99

روز شنبه و در پی اجرایی شدن طرح‌ترافیک 99 در تهران، وزارت بهداشت وارد عمل شد و اجرای این طرح را در راستای کاهش استفاده از وسایل نقلیه عمومی تا اطلاع ثانونی لغو کرد.

در همین رابطه عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران درباره اجرای طرح ترافیک در پایتخت و انتقاد بسیاری از اعضای شورای شهر در این زمینه اظهار داشت: «هفته گذشته که طرح‌ترافیک در پایتخت لغو شده بود بسیاری در شورای شهری‌ها درخواست اجرای آن را داشتند داشتند و اکنون که طرح به اجرا درآمده درخواست لغو آن را دارند.»

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌ترافیک چقدر سبب افزایش مسافران حمل و نقل عمومی به ویژه مترو می شود، گفت: «قطعاً این مساله بر تعداد مسافران مترو تاثیر گذار است ولی باید توجه کنیم که وقتی طرح‌ترافیک در پایتخت لغو می شود ما با قفل شدگی معابر مواجه می شویم که این مساله نیز دردسرساز است.»

سعیدیان‌فر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه درآمد شهرداری تهران از اجرای طرح ترافیک چقدر است؟ گفت: «درآمد شهرداری حاصل از طرح ترافیک روزانه یک میلیارد و نیم است که این رقم در یک سال به حدود 300 تا 350 میلیارد تومان می‌رسد.»

چرا جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک به 100 هزار تومان افزایش یافت [به روز رسانی] - فروردین 99

یوسف حجت درباره افزایش جریمه ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک اظهار کرد: «با توجه به اینکه جریمه ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک بازدارندگی لازم را نداشت نسبت به افزایش آن اقدام شد.»

وی ادامه داد: «با افزایش جریمه به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان مردم تشویق به خرید عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک خواهند شد؛ رقم جریمه باید به اندازه کافی از مبلغ طرح ترافیک گران‌تر باشد بنابراین طبق محاسبات انجام شده، این رقم تعیین شده است.»

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: «این مصوبه در سال جاری اجرایی می‌شود و اگر فردی مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را از طریق سامانه تهران من رزرو نکند مجبور به پرداخت ۱۰۰ هزار تومان جریمه خواهد شد. به گفته حجت، مبلغ جریمه به خزانه پلیس واریز می‌شود.»

ساعت جدید اجرای طرح ترافیک در تهران مشخص شد [به روز رسانی] - فروردین 99

معاونت حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرده است:

از شنبه ۲۳ فروردین طرح ترافیک از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹ بعد از ظهر اجرا می‌شود. از ساعت ۱۴ تا ۱۶ بعد از ظهر شهروندان فرجه دو ساعته خواهند داشت که از داخل طرح یک بار خارج شوند. برای هفته آینده نیازی به رزرو طرح ترافیک نیست.

جریمه ورود به منطقه طرح ترافیک 5 برابر شد [به روز رسانی] - فروردین 99

براساس این مصوبه و بند 126 جریمه تردد غیرمجاز وسایل نقلیه در محدوده‌های ممنوع مصوب در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و شورای هماهنگی ترافیک استان‌ها که به طور موقت از طرف پلیس راهور ممنوع اعلام می‌شود، مبلغ یک میلیون ریال است.

براین اساس مبلغ جریمه ورود به منطقه طرح ترافیک از ابتدای اردیبهشت ماه از 20هزار به 100 هزار تومان افزایش می‌یابد.

جزئیات طرح ترافیک سال 99 [به روز رسانی] - فروردین 99

طرح ترافیک سال جدید از 20 فروردین اجرایی می‌شود. مدیر واحد ساماندهی طرح‌ها و محدوده‌های ترافیکی شهرداری تهران جزییات تسهیلات جدید شهرداری تهران، برای تردد ساکنان محدوده طرح‌های ترافیکی در سال جاری را ارائه کرد.

طرح از ساعت 6:30 تا 19 به جز روزهای پنج‌شنبه و تعطیلات رسمی اجرا می‌شود. به دلیل شیوع ویروس کرونا فعلاً از ساعت 8 صبح تا 17 اجرایی می‌شود. ساکنان محدوده طرح قبل از ساعت 9 صبح یک خروج رایگان و بعد از ساعت 16 یک ورود رایگان دارند و نرخ تعرفه برای آنها نیم‌بها بود.

امکان رزرو سالیانه طرح وجود ندارد و نهایتاً بازه زمانی برای رزرو هفتگی است. انصراف از رزرو طرح، تا قبل از ساعت 6 صبح امکانپذیر است و رزرو بلااستفاده طرح، جریمه دارد.

20 روز تردد رایگان برای پلاک‌های تهران و 15 روز تردد رایگان برای پلاک‌های سایر مناطق همچنان پابرجاست. فردی که فقط از طرح خارج می‌شود یک بار تردد در طرح داشته هزینه طرح را باید بپردازد.

آغاز طرح ترافیک 99 از 16 فروردین/اجرای طرح از ساعت 8 الی 17 [به روز رسانی] - فروردین 99

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه طرح ترافیک سال ۱۳۹۹ از ۱۶ فروردین ماه آغاز می‌شود، گفت: بنابر اعلام شورای ترافیک تهران، ساعت محدوده‌های ترافیکی نیز به روند گذشته یعنی از ۸ صبح الی ۱۷ عصر تا اطلاع ثانوی خواهد بود.

ساعات اجرای طرح ترافیک و طرح زوج و فرد پنج شنبه ها

طبق رویه چند سال گذشته، ترافیک تهران در روزهای پایانی سال به شدت افزایش می یابد. درست است که دستگاه های زیادی به صورت هم عرض تلاش می کنند که این ترافیک را کنترل کنند، اما کافی است که پشت یک ترافیک سرسام آور، یک ساعت بی حرکت باقی بمانید تا این فکر به ذهنتان خطور کند که هیچ کس حواسش به ترافیک نیست. تشدید ترافیک و زمان کشی از یک سو و آلودگی و آلایندگی از سوی دیگر بر شهروندان بی تأثیر نیست.
سردار محمدرضا مهماندار در خصوص طرح ترافیک در روزهای پایانی سال اعلام کرد:

از پنج شنبه 2 اسفند در شهر تهران طرح ترافیک و طرح زوج و فرد اجرا می‌شود.

طرح ترافیک

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص اجرای طرح ترافیک و طرح زوج و فرد برای اسفند ماه سال جاری گفت: با نزدیک شدن به عید نوروز شاهد افزایش حجم تردد در پنج‌شنبه‌های ماه اسفند و حضور مردم در مراکز خرید و مناطق مرکزی شهر خواهیم بود.
با توجه به ترافیک شدید این مناطق ساعت اجرای طرح ترافیک و ساعت اجرای طرح زوج و فرد در روزهای پنج‌ شنبه از ساعت 6:30 صبح تا 13 اجرا می‌شود.
وی در ادامه افزود: اتخاذ این تصمیم به دلیل درخواست مردم و تسهیل در امور کسبه بازار و مراکز فروش بوده و توصیه می‌شود، شهروندان برای تردد در نواحی طرح ترافیک و طرح زوج و فرد از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنند.

اعلام این خبر در شرایطی انجام می شود که مسئولان پایتخت به تازگی از عدم کارکرد مناسب طرح زوج و فرد در تهران خبر داده اند و در این راستا برنامه ای برای اجرای یک طرح جایگزین زوج و فرد برای سال 98 را اعلام کرده اند. بنابراین در شرایطی که به گفته ایشان طرح زوج و فرد از کارایی لازم برخوردار نیست، گسترش محدوده زمانی اجرای آن به شب عید و روزهای شلوغ اسفند ماه تا حدی عجیب به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • امید
    امید | ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

    خود طرح ترافیک عامل اصلی قفل شدگی معابر در قبل و بعد ساعت اجرای طرح هست. بی کفایتی و بی سوادی قوقا میکنه

    • Payman
      Payman | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

      داداش شما خودت غوغا رو اشتباه نوشتی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی