ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آلفابت از پروژه تایدال ایکس برای حفاظت از اقیانوس و ماهی‌ها رونمایی کرد

کمپانی مادر گوگل به نام آلفابت چندین بخش مختلف برای تحقیق و توسعه دارد. یکی از بخش‌های این کمپانی که پروژه‌های بلندپروازانه را پیش می‌برد، تایدال ایکس نام دارد. این بخش اخیرا توانسته سیستم تشخیص ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

کمپانی مادر گوگل به نام آلفابت چندین بخش مختلف برای تحقیق و توسعه دارد. یکی از بخش‌های این کمپانی که پروژه‌های بلندپروازانه را پیش می‌برد، تایدال ایکس نام دارد. این بخش اخیرا توانسته سیستم تشخیص رفتار ماهی‌ها را فراهم کند تا در آینده بتواند از محیط‌زیست دریایی، حفاظت کند.

پروژه تایدال ایکس (Tidal X) با هدف حفاظت از اکوسیستم دریایی تشکیل شده و عوامل آن اعلام کرده‌اند که اگر جلوی آلوده شدن دریا‌ها و اقیانوس‌ها گرفته نشود، در آینده‌ای نزدیک، تعداد پلاستیک‌ها از ماهی‌ها بیشتر می‌شود. این کار باعث در خطر افتادن یکی از منابع طبیعی دفع کربن و منابع تغذیه انسان‌ها خواهد شد. این مشکل حیاتی زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که ماهی‌گیری بی‌رویه را به خاطر بیاوریم.

سیستم تغذیه‌ای که از طریق ماهی‌گیری به دست می‌آید، بیش از ۳ میلیارد انسان را از لحاظ غذایی تامین می‌کند، در نتیجه انسان‌ها ممکن است هیچ ایده‌ای نداشته باشند که در حال از بین بردن این منبع گران‌بها هستند. اینجاست که پروژه تایدال ایکس با هدف توسعه تکنولوژی‌های مدرن، قصد دارد افق روشنی از اتفاقات زیر آب را به تصویر بکشد.

پروژه تایدال ایکس

در طول ۳ سال گذشته، مهندسین پروژه تایدال ایکس به پرورشگاه‌های ماهی در سراسر دنیا سفر کرده و با آن‌ها در رابطه با کاهش پسماند‌ها و مواد شیمیایی گفت و گو کردند. نتیجه آن توسعه یک سیستم زیرآبی متشکل از چندین دوربین است که به کمک یادگیری ماشین، قصد دارد ابعادی از رفتار ماهی‌ها را تفسیر کند که چشم انسان قادر به انجام آن نیست.

یکی از محققین پروژه تایدال ایکس می‌گوید:

سیستم ما می‌تواند رفتار هزاران ماهی اعم از نوع غذا خوردن، حرکت کردن و اطلاعات محیطی مانند اکسیژن و دمای آب را مشاهده و پایش کند. این قابلیت‌ها به پرورش‌دهندگان ماهی این اجازه را می‌دهد که سلامت ماهی‌های خود را پایش کنند و تصمیم‌های منطقی‌تر و عاقلانه‌تری در نوع و میزان تغذیه آن‌ها بگیرند. در نهایت این کار منجر به کاهش هزینه‌ها و آلاینده‌ها خواهد شد.

با این حال دانشمندان پروژه تایدال ایکس قصد دارند به کمک تجربیاتی که در زمینه تشخیص رفتار ماهی‌ها به دست‌ آورده‌اند، تکنولوژی خود را به بخش‌‌های دیگر نیز وارد کرده و در آینده‌ای نزدیک مشکلات دیگر این چنینی را نیز برطرف کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی