ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف نسخه ای از ویراست نخست کتاب قوانین حرکت اسحاق نیوتن در فرانسه

فردی در فرانسه ویراست اول از کتاب بسیار ارزشمند اسحاق نیوتن به نام Philosophiæ Naturalis Principia را که از جمله ارزشمندترین آثار در تاریخ علوم و ریاضیات دنیا محسوب می شود پیدا کرده است. این نوشته ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

فردی در فرانسه ویراست اول از کتاب بسیار ارزشمند اسحاق نیوتن به نام Philosophiæ Naturalis Principia را که از جمله ارزشمندترین آثار در تاریخ علوم و ریاضیات دنیا محسوب می شود پیدا کرده است.

این نوشته که ترجمه عنوان آن از لاتین به فارسی می شود اصول ریاضی فلسفه طبیعت نخستین بار در سال ۱۶۸۷ میلادی چاپ شد و شامل سه جلد می شود.

در این کتاب چاپی قدیمی، دانشمند برجسته انگلیسی به توضیح سه قانون حرکت می پردازد که در واقع پایه و اساس مکانیک کلاسیک را تشکیل می دهند؛ رشته ای از فیزیک که به حرکت اجسام تحت تاثیر نیروها می پردازد.

این کتاب قدیمی توسط فردی به نام Vannina Schirinsky-Schikhmatoff کشف شده که در کتابخانه میراث ملی Fesch در جزیره Corsica فرانسه کار می کند. کتابخانه حدود ۵۰ هزار جلد کتاب دارد و توسط لوسین بناپارت تاسیس شد که برادر ناپلئون بناپارت فرمانده نظامی مشهور و فرمانروای سابق فرانسه در قرن ۱۹ میلادی است.

Schirinsky-Schikhmatoff در مورد نسخه خطی کشف شده چنین گفته است:

من متوجه این گوهر گرانبها در سالن اصلی شدم که در قفسه های بالایی پنهان شده بود. جلب کتاب کمی آسیب دیده اما صفحات داخلی اش شرایط خوبی دارند. این کتاب بنیاد و اساس ریاضیات است.

بعد از چاپ نخست این کتاب، نسخه های ترجمه شده انگلیسی آن منتشر شد. با این حال نسخه های لاتین اولیه از آن که برای فروش در قاره اروپا تهیه شده بودند به شدت ارزشمند هستند چراکه تنها ۴۰۰ نسخه از آن چاپ شد و از این تعداد تنها نیمی از آنها هنوز وجود دارند.

یکی از این نسخه ها نیز که سال ۲۰۱۶ با قیمت ۳.۷ میلیون دلار در حراجی کریستی نیویورک به فروش رفت عنوان گران ترین کتاب فروخته شده علمی دنیا را به خود اختصاص داد.

سه قانون مشهور حرکت که در این کتاب توصیف شده اند به شرح زیر هستند:

  •  اگر بر جسمی نیرو وارد نشود جسم یا ساکن می‌ماند یا حرکت یکنواخت بر خط راست خواهد داشت
  • شتاب مشتق مرتبه اول سرعت است
  • هر عملی را عکس‌العملی است؛ مساوی آن و در جهت خلاف آن
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی