ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف شواهدی محکم از وجود حیات در مریخ

مریخ به واسطه نزدیکی به زمین و برخی شباهت به کره خاکی همیشه مورد توجه محققان بوده و آنها اخیرا با تحلیل خاک این سیاره، به وجود اشکالی از حیات در گذشته های دور مریخ ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

مریخ به واسطه نزدیکی به زمین و برخی شباهت به کره خاکی همیشه مورد توجه محققان بوده و آنها اخیرا با تحلیل خاک این سیاره، به وجود اشکالی از حیات در گذشته های دور مریخ پی برده اند.

دو نفر از محققان دانشگاه واشنگتن با تحلیل نمونه خاک مریخ با قدمت ۳.۵ میلیارد ساله به وجود ترکیب شیمیایی موسوم به تیوفن پی برده اند که معمولا ترکیبی ارگانیک محسوب می شود. وجود این ترکیبات بالقوه ارگانیک ٰرا می توان نشانه ای جود حیات باکتریایی روی مریخ به حساب آورد.

شواهد حیات

هرچند این احتمال هم وجود دارد که تیوفن ها از طریق برخورد شهاب سنگ در این سیاره ایجاد شده اند اما دانشگاه واشنگتن در بیانیه ای احتمال ارگانیک بودن آنها را رد نکرده است:

«با این فرض که تیوفن منشا ارگانیک داشته باشید می توان نتیجه گرفت که مارس در سه میلیارد سال قبل گرم و مرطوب تر بوده و انجام فرایند احیای سولفات توسط باکتریها به شکل گیری تیوفن منجر شده است. راه های دیگری هم برای تجزیه تیوفن توسط باکتری ها وجود دارد.»

تیوفن در کره زمین در موادی نظیر زغال سنگ، نفت خام، فسیل ها و حتی گونه ای خاص از قارچ ها با عنوان ترافل سفید یافت می شود. یافتن این ترکیبات در مریخ مدیون کاوشگر کنجکاوی ناسا است. مریخ نورد ناسا برای آنالیز نمونه‌ها، از ابزاری به نام CheMin استفاده می‌کند که توانایی شناسایی و اندازه گیری مقادیر مواد معدنی خاص را در خاک و سنگ مریخ را دارد. هرچند کاوشگر ناسا روی مریخ سرگرم اکتشاف است اما توانایی تایید منشا اصلی تیوفن را ندارد و به همین خاطر تایید نهایی این مساله مستلزم سفر محققان به سیاره سرخ است که به این زودی ها امکان آن وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mansour47mbk
    mansour47mbk | ۱۸ اسفند ۱۳۹۸

    تو مریخ ممکنه ویروس هایی وجود داشته باشه ک نسل بشر رو نابود کنه آخر ناسا میارشون اینجا

    • محمدعلی نوغانی
      محمدعلی نوغانی | ۱۸ اسفند ۱۳۹۸

      داداچ همین الان هم نسل بشر داره با کرونا نابود میشه

مطالب پیشنهادی