ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دولت چین
تکنولوژی

استفاده چینی‌ها از کلمات رمزی برای اعتراض به سیاست‌های دولت در قبال کرونا

دولت چین همواره به سانسور شدید شبکه‌های اجتماعی معروف بوده و در پی شیوع ویروس کرونا نیز این رویه را شدیدتر کرده است. برای مثال شهروندان چینی نمی‌توانند از کلماتی مانند «ووهان» یا «صلیب سرخ» ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

دولت چین همواره به سانسور شدید شبکه‌های اجتماعی معروف بوده و در پی شیوع ویروس کرونا نیز این رویه را شدیدتر کرده است. برای مثال شهروندان چینی نمی‌توانند از کلماتی مانند «ووهان» یا «صلیب سرخ» استفاده کنند. این محدودیت اما باعث نشده که کاربران شبکه مجازی نسبت به سیاست‌های دولت خود در قبال این ویروس اعتراض نکنند. این کاربران برای نشان دادن اعتراض خود از کلمات رمزی استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، کلمات رمزی که کاربران شبکه‌های اجتماعی از آن استفاده می‌کنند، شامل کلمات ساده و پیچیده می‌شود. کاربران به جای استفاده از ووهان و هوبی از مخفف انگلیسی آن‌ها استفاده می‌کنند؛ مانند «wb» و «hb». تصاویر پاندا نیز نمایانگر اداره پلیس است. آن‌ها به جای استفاده از صلیب سرخ نیز از واژه «ده قرمز» استفاده می‌کنند، زیرا عدد ده در چینی مانند یک صلیب (十 Shí) نوشته می‌شود.

همچنین آن‌ها انتقاد خود از شهردار هوبی، وزیر حزب کمونیست هوبی، شهردار ووهان و نماینده ووهان در مجلس که به نوعی مسبب شیوع ویروس کرونا هستند را با علامت اختصاری «F4» نشان می‌دهند. با این حال برخی مواقع شهروندان برای رساندن منظور خود باید از این هم خلاق‌تر شوند و از جملات کامل استفاده کنند. یکی از معروف‌ترین این جملات «من نمی‌توانم و متوجه نمی‌شوم» است که اولین بار توسط دکتری گفته شد که از شیوع این ویروس خطرناک خبر و بعد‌ها نیز در اثر همین ویروس جان خود را از دست داد.

دولت چین

دولت چین بارها از او خواسته بود که در رابطه با این ویروس صحبتی نکند در حالی که او بر اساس قوانین عفو بین‌الملل گفته بود که نمی‌تواند در این مورد ساکت بنشیند. به دلیل محبوبیتی که این شخص در چین پیدا کرده، اکثر شهروندان مبارزه خود با سیاست‌های دولت را با جمله معروف او به نمایش می‌گذارند. البته دولت چین هم به سرعت متوجه همچنین اتفاق شده و تمامی پست‌های مرتبط با این جمله را در شبکه‌های اجتماعی چینی حذف می‌کند.

دیگر شبکه‌های اجتماعی معروف مانند فیسبوک، توییتر و ردیت نیز مدت‌هاست در این کشور غیر قابل دسترس هستند. با این حال اگر این جملات و کلمات را در ویبو سرچ کنید، نارضایتی شهروندان از دولت را به خوبی درک می‌کنید. آن‌ها عقیده دارند که دولت از کمک‌های صلیب سرخ به منظور سود رسانی به خود استفاده می‌کند یا این که اعضای خیریه ونژو ماسک به سرقت می‌برند.

در کل می‌توان گفت که مردم چین اصلا از نحوه برخورد دولت با پدیده ویروس کرونا راضی نیستند و دولت نیز با آگاهی از این قضیه به سرکوب شهروندان می‌پردازد و به نظر نمی‌رسد که هیچ کدام از طرفین از اعتراضات خود دست بکشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۲ اسفند ۱۳۹۸

    حکومت چین کثافت محضه

مطالب پیشنهادی