ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

امید تازه برای درمان ویروس کرونا؛ داروی «اکتمرا» وضعیت بیماران را بهبود داد

با گسترش شیوع کرونا، تلاش‌ها برای درمان آن افزایش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد دارویی به نام اکتمرا که برای روماتیسم استفاده می‌شود، می‌تواند این ویروس را نیز درمان کند. این دارو باعث کاهش علائم ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

با گسترش شیوع کرونا، تلاش‌ها برای درمان آن افزایش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد دارویی به نام اکتمرا که برای روماتیسم استفاده می‌شود، می‌تواند این ویروس را نیز درمان کند. این دارو باعث کاهش علائم ویروس کرونا بیمارانی در ایتالیا، چین و اصفهان شده است.

به تازگی سخنگوی وزارت بهداشت، «کیانوش جهان پور» اخبار منتشر شده مبنی بر تجویز داروی «اکتمرا» در یکی از بیمارستان‌های اصفهان را تایید کرده. به گفته جهان پور، وضعیت بیمار پس از 48 ساعت بهبود نسبی داشته، اما هنوز نمی‌توان کارآمدی دارو را مورد ارزیابی قرار داد. سخنگوی وزارت بهداشت در صحبت‌های خود از احتمال سودمندی دو داروی داخلی با نام‌های اینترفرون آلفا و اینترفرون بتا نیز خبر داده است.

برای دو بیمار در بیمارستان «کولی» در ناپل که به شدت از عفونت ریه ناشی از کووید-19 رنج می‌بردند، داروی اکتمرا تجویز شد. این دارو که نوعی تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود، در 24 ساعت پس از مصرف، باعث بهبود چشمگیر وضعیت یک بیمار شد و تاثیرات کمتری روی یک بیمار دیگر داشت.

چین استفاده از داروی اکتمرا که توسط شرکت داروسازی سوئیس «روش» توسعه پیدا کرده را برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا تایید کرده است. چین باور دارد که برخی داروهای قدیمی می‌توانند سندرم آزادسازی سیتوکین (CRS) یا طوفان‌های سیتوکینی را متوقف کنند. واکنش بیش از حد سیستم ایمنی یکی از عوامل اصلی در مرگ و میر برخی بیماران مبتلا به ویروس کرونا درنظر گرفته می‌شود.

ویروس کرونا

داروی اکتمرا سال 2010 در ایالات متحده آمریکا به عنوان دارویی برای درمان روماتیسم مفصلی (RA) و مهار سطح بالای پروتئین اینترلوکین 6 (IL-6) که باعث ایجاد بیماری‌های التهابی می‌شود، مورد تایید قرار گرفت. کمیسیون بهداشت ملی چین هفته گذشته در دستورالعمل‌های درمانی اعلام کرد که امکان استفاده از اکتمرا برای بیماران مبتلا به کرونا با آسیب شدید ریه و همچنین سطح بالای IL-6 وجود دارد.

محققان چینی در یک تحقیق دیگر، در حال انجام آزمایش‌های بالینی این دارو هستند که انتظار می‌رود شامل 188 بیمار مبتلا به کرونا شود و تا 10 می به طول بینجامد. شرکت سوئیسی روش در ماه فوریه محموله دارویی اکتمرا به ارزش 2.02 میلیون دلار را اهدا کرد تا کارآمدی و ایمنی آن برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا با CRS مورد بررسی قرار بگیرد. در حال حاضر اطلاعاتی از آزمایش‌های بالینی این دارو منتشر نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • aref
    aref | ۲۳ اسفند ۱۳۹۸

    بسیار عالی و مفید.سپاس

  • Hamed_P_Azad
    Hamed_P_Azad | ۲۱ اسفند ۱۳۹۸

    شاید جالب باشه بدونید که اینترفرون بتا توی ایران چندین ساله با نام تجاری CinnoVex برای بیماران MS استفاده میشه و رایگان هم هست.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی