ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فشار بر اینترنت
تکنولوژی

فشار بر اینترنت ایران در دوران خانه نشینی بیشتر از سایر کشورها؛ تاثیر کرونا بر مصرف دیتا

به خاطر محدودیت های آمد و شد و قرنطینه هایی که با دستور دولت ها در جهت جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کووید ۱۹ در سراسر دنیا اعمال شده است، زیرساخت های اینترنت به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۹

به خاطر محدودیت های آمد و شد و قرنطینه هایی که با دستور دولت ها در جهت جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر کووید ۱۹ در سراسر دنیا اعمال شده است، زیرساخت های اینترنت به شدت تحت فشار قرار گرفته اند. به همین خاطر محققان استرالیایی به تازگی نقشه ای به نام فشار بر اینترنت را طراحی کرده اند که بار ناشی از قرنطینه های خانگی به خاطر کووید ۱۹ را روی اینترنت جهان نمایش می دهد.

نرم افزار این نقشه که توسط شرکتی به نام KASPR Datahaus طراحی شده است میلیاردها فعالیت اینترنتی را جمع آوری و پردازش و کیفیت شبکه ها را به صورت روزانه ارزیابی می کند.

KASPR Datahaus در این باره گفته است فعالیت هایی که پهنای باند را تحت فشار قرار می دهند نظیر استریم ویدیو و بازی های آنلاین با گرافیک سنگین می توانند عامل اصلی این فشار باشند.

به گفته پروفسور پل راسکی از اقتصاددانان دانشگاه موناش ملبورن و هم بنیانگذار KASPR Datahaus خانه نشینی بیشتر مردم مساوی است با افزایش شمار کاربران آنلاین!

نقشه فشار بر اینترنت

او در ادامه وضعیت فعلی را به خانواده ای تشبیه کرد که تلاش می کنند از یک تونل زیرزمینی پرجمعیت عبور کنند.

استریم ویدیو یا آپلود ویدیو طی ویدیو کنفرانس ها شامل بسته های کوچک اطلاعاتی است و این بسته ها باید راه خود را برای عبور از  کابل های مسی و فیبر نوری پیدا کرده و مسیرهای طولانی را طی کنند تا به دست کاربران برسند. هرچه تعداد بسته هایی که میخواهند در یک زمان سفر خود از این کابل ها را آغاز کنند بیشتر شود ترافیک مسیر سنگین تر می شود و سرعت حرکت کندتر و زمان رسیدن طولانی تر.

تیم محققان استرالیایی در بررسی های خود عملکرد هر ملت را در زمان خانه نشینی به خاطر شیوع کرونا بررسی کردند و فعالیت آنها در زمینه گیمینگ و استریم فیلم و همچنین برگزاری ویدیو کنفرانس و دیگر فعالیت های آنلاین را ارزیابی کردند.

آنها در ادامه تغییراتی را که در تاخیر پاسخ دهی یا لتنسی شبکه بین تاریخ های ۱۲ تا ۱۳ مارس و بازه زمانی مشابه ماه قبل در کشورهایی چون فرانسه، اسپانیا و ایتالیا رخ داده بود را مشاهده کردند؛ یعنی درست زمانی که قرنطینه در این کشورها اجرا شد.

دکتر راسکی می گوید:

ما این تغییر الگوی مصرف بین زمان قرنطینه و اوایل فوریه را فشار بر اینترنت می خوانیم و از آنجا که مقدار آن بیشتر از صفر است مشکلاتی نظیر تاخیر در پاسخ دهی و افت سرعت را برای میلیون ها کاربران اینترنت در سراسر دنیا ایجاد کرده است.

البته مقدار این تغییرات چندان بزرگ نیست (مثلا سه درصد یا هفت درصد) با این حال این تغییر بیشتر از حد نرمال است و نشان می دهد که کاربران با تراکم ترافیک شبکه روبرو شده اند.

این تیم همچنین بررسی های خود را روی کشورهایی متمرکز کرد که موارد ابتلا به کووید ۱۹ در آنها تایید شد؛ یعنی کشورهایی که در آنها دولت ها مردم را به خانه نشینی تشویق می کنند.

فشار بر اینترنت

طبق نقشه ارائه شده توسط محققان استرالیایی که به صورت عمومی هم در دسترس است و امکان دانلود دیتای کشورها به صورت جداگانه را هم دارد فشار بر اینترنت به طور مشخص در ایتالیا، اسپانیا، سوئد، ایران و مالزی احساس می شود در حالی که این فشار تازه در استرالیا در حال افزایش است. در انگلستان لتنسی اینترنت بین فوریه تا اواسط مارس حدود ۴ درصد افزایش داشت.

در اغلب کشورهایی که تحت تاثیر کووید ۱۹ قرار گرفته اند کیفیت اینترنت نسبتا ثابت بوده است هرچند برخی نواحی در  ایتالیا، اسپانیا و سوئد تغییراتی را از این لحاظ مشاهده کردند. البته در ایران نیز گزارش های تایید نشده از افت سرعت اینترنت منتشر شده اما هنوز هیچ سازمان یا نهادی این مساله را تایید نکرده است.

این تیم همچنین نموداری را ارائه کرده اند که فشار اینترنت در طول روزهای پایانی هفته را طی بازه ۱۲-۱۴ فوریه تا ۱۸-۲۰ مارس نشان میدهد (نمودار بالا).

KASPR Datahaus در ادامه گزارش خود خاطر نشان کرده که دولت ها و ارائه دهندگان اینترنت احتمالا برخی سرویس های آنلاین را محدود کرده اند تا احتمال بروز اختلال در شبکه را به خاطر افزایش ترافیک را به حداقل ممکن برسانند.

Eoin Keary بنیانگذار و مدیرعامل شرکت امنیت کامپیوتر Edgescan نیز در این باره گفته که سوئیچ کردن کاربران از اینترنت شرکتی به خانگی احتمالا مشکلاتی را برای برخی کاربران به وجود آورده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی