ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

لایه ازون به خاطر کاهش انتشار مواد مخرب در حال ترمیم است

مطالعات جدید نشان می دهند حفره لایه ازون بر فراز قاره جنوبگان در حال ترمیم شدن است و تغییراتی که این حفره در جریان بادهای نیمکره جنوبی زمین ایجاد کرده بود، در حال معکوس شدن ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

مطالعات جدید نشان می دهند حفره لایه ازون بر فراز قاره جنوبگان در حال ترمیم شدن است و تغییراتی که این حفره در جریان بادهای نیمکره جنوبی زمین ایجاد کرده بود، در حال معکوس شدن هستند.

محققان دانشگاه کلرادو بولدر (University of Colorado Boulder) می گویند ترمیم لایه ازون در قاره جنوبگان تا حدی به دلیل ممنوعیت استفاده از مواد از بین برنده لایه ازون است که بیش از 30 سال قبل به کمک معاهده مونترال اجرا شد.

بزرگ ترین اثر حفره لایه ازون را می توان در جریان جتی (Jet stream) نیمکره جنوبی دید. این جریان به دلیل از بین رفتن لایه ازون به سمت جنوب در حرکت بود ولی حالا به نظر می رسد این حرکت متوقف شده است.

«Antara Banerjee»، نویسنده اصلی تحقیق می گوید این توقف احتمالاً موقتی است و با افزایش سطح دی اکسید کربن و انتشار مواد از بین برنده لایه ازون از طرف مناطق صنعتی چین، وضعیت دوباره به حالت قبل بازخواهد گشت.

لایه ازون در حال ترمیم است

تا پیش از سال 2000، جریان جتی ارتفاع متوسط به آرامی به طرف قطب جنوب در حرکت بود و جریان جتی به وجود آورنده توفان ها نیز عریض تر می شد. این عامل سبب تغییر در الگوی بارندگی و جریان های اقیانوسی در نیمکره جنوبی شد و کشورهایی مثل استرالیا را دچار خشکسالی شدید کرد.

محققان با استفاده از مدل سازی های رایانه ای دریافتند همزمان با شروع ترمیم لایه ازون حرکت جریان جتی به سمت جنوب متوقف شده است. تغییراتی که در جریان جتی قاره جنوبگان به وجود آمد، باران را از مناطق ساحلی استرالیا دور کرد و ریسک خشکسالی را در این کشور بالا برد. حال در صورتی که حرکت جریان جتی به سمت جنوب متوقف شود، می توان به شروع بارش ها در استرالیا امیدوار بود.

پژوهشگران می گویند بزرگترین دستاورد مطالعه آنها این است که معاده هایی مثل معاده مونترال (Montreal Protocol) که استفاده از مواد از بین برنده لایه ازون را ممنوع کرد، می توانند روند کاهش این لایه را متوقف کرده و اثرات منفی زیست محیطی را معکوس کنند.

این تحقیق در ژورنال Nature منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Amir DuDu
    Amir DuDu | ۱۱ فروردین ۱۳۹۹

    یکی از خبرهای خوووب

  • Mohammad amirseifi
    Mohammad amirseifi | ۱۰ فروردین ۱۳۹۹

    ایول به این میگن خبر???

  • min
    min | ۱۰ فروردین ۱۳۹۹

    وااای این یکی از بهترین خبرهایی بود که باهاش خوشحال شدم????

مطالب پیشنهادی